Pizza - Igen igen

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.
Brugeravatar

Emneforfatter
Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Pizza - Igen igen

Indlæg#1 » 8. jan 2018, 01:14

Synes lige jeg vil dele detaljerne omkring når jeg laver pizza på min fredstone, og min primo.

Jeg har her til aften lavet pizza med Fredstones opskrift på "her-og-nu dej". - Jeg halverede opskriften. - Findes her: www.fredstone.dk - Jeg fandt i mit discount-supermarked et kilo manitoba mel (med 13% proteinindhold) så det skulle prøves - Jeg laver aldrig pizza med mel der har under 12% protein

Primoen blev startet op, og jeg lader temperaturen ligge mellem 320 og 350 grader når jeg laver pizza.

Når dejen laves, går jeg efter Frederiks "52" regel - Dvs at hvis melet er 23 grader varmt, skal vandet være (52-23) grader varmt - Således får dejen en temperatur på 26 grader, ved hvilken en dej skulle hæve bedst (Freds ord)

Jeg smider melet i Teddyen, og blander vand, salt, olie, gær og sukker i en anden skål. Når det er godt blandet smider jeg det i melet, og lader Teddyen køre i ca 15 minutter (varierer lidt efter melet - lav en dejprøve) til dejen er æltet godt blød og slipper skålen på Teddyen

IMG_1030.JPG

IMG_1032.JPG

Når dejen er "rigtig" deler jeg den (her i 4 boller a' 185 gram), virker bollen op, og placerer den på et stykke bagepapir hvor der er drysset lidt mel på. Herefter får hver bolle sit eget lille "drivhus" i form af en frysepose der er lukket tæt - Det er vigtigt for at bevare fugtigheden i dejen, at den hæver tæt - Jeg synes derfor det er nemmere at bruge en pose pr bolle - Bollen klistrer IKKE fast til posen.

IMG_1031.JPG

IMG_1033.JPG

Efter en 3,5 times tid, er bollerne hævet godt op:

IMG_1034.JPG

Nu finder jeg noget majsmel frem (Det glider bedre når pizzaen skal spades op) - Lidt mel på fingrene, bollerne fiskes ud af posen og dejen formes - Det kræver lidt øvelse, men er dejen lavet rigtigt, er det nemt at strække dejen til at blive pizza-formet - Som Frederik siger - "Man skal kunne læse avisen igennem dejen".

IMG_1035.JPG

Pas på varmen når du åbner grillen - Men det er nu lidt svedne hår værd :)

IMG_1036.JPG

IMG_1040.JPG

IMG_1037.JPG

IMG_1045.JPG

IMG_1043.JPG

IMG_1046.JPG

Håber det kan give lidt inspiration :)
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Tilbage til "Kamado keramisk grill"