Gastrik! - Juster smagsbalancen!

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Gastrik! - Juster smagsbalancen!

Indlæg#1 » 6. nov 2008, 16:41

Faldt over et indlæg på Claus Meyers hjemmeside omhandlende Gastrik og som jeg gerne vil dele med Jer.

Faktisk er jeg selv begyndt at bruge utroligt meget balsamico med honning/muscovado og evt. krydderi. Jeg var bare ikke klar over det hed gastrik og kan bruges til så meget forskelligt, som Claus Meyer beskriver :wink:

Så bare kom i gang... det smager herligt! :D

Gastrik er velegnet til at justere smagsbalancen i særligt mørke saucer og sammenkogte retter.

1,25 dl balsamisk æble- eller blommeeddike
100 g sukker

Smelt sukkeret til karamel på en pande el. i en tykbundet gryde.
Hæld eddiken på og kog igennem til karamellen er opløst, og konsistensen er som sirup med både bitre, syrlige og sødmefulde toner.

Det hænder tit at man står med en tilpas indkogt sauce, der stadig mangler smagsmæssig karakter og intensitet. Her er en gastrik genial at have ved hånden. Især til mørke saucer og sammenkogte retter. Og i særdeleshed til julemåltidets sauce, hvor man helt eller delvist kan undlade det animalske fedt i saucen og i stedet lade gastrikken levere både konsistens og smagsfylde. Det er sådan de gør i Frankrig, når de f.eks. serverer bigarradesauce til and.

Gastrik er af samme grund uhyre velegnet, når du laver mad med et minimum af fedt. Du kan tilsmage saucer, supper og sammenkogte retter som netop nævnt. Men du kan også bruge gastrikken som sauce i sig selv, du kan glacere kød, fisk eller grøntsager med den og du kan bruge den som ingrediens i vinaigretter, drinks og desserter.

Gastrikkens store kvalitet, udover at den kan opbevares næsten i det uendelige og doseres nemt, er at den indeholder bitterhed og tøjlet sødme fra karamelliseringen af sukkeret, og frugtighed og afdæmpet syrlighed fra den reducerede eddike. Smagselementer som modsat salt er svære at tilføre enkeltvis og præcist til maden.

------

Jeg har netop lavet en gastrik på hvid balsamico, honning og vanilje som skal bruges senere i dag :D

Billede

Billede

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#2 » 6. nov 2008, 17:25

Meget spændende. Det må jeg da prøve. Jeg tilsætter tit eddiken fra et glas syltede agurker til gryderetter og sovs.
Hvad skal du bruge din gastrik til?

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 6. nov 2008, 17:29

Hej Thomas

Den skal bruges som en del af torsdagens menu som står i vaniljens tegn!

And, rødkål, kartoffelmos som skal smages til med gastrikken :) Det bliver spændende om det kommer til at smage godt :wink:

Brugeravatar

Duborg
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 6. nov 2008, 22:14

Mmmmm virkelig lækker og meget anvendelig "smagsforstærker" du har lavet Mariano. :D

Din version er jo også sund da du har brugt honning istedet for sukker.

Vi har den lækre hele vanillie fra steenj, og honning fra min mors bigård så mon ikke der skal laves en god portion af din lækre Gastrik snart :wink: :D :D

Bruger du den samme mængde honning, som mængden af sukker..?
Mvh. Duborg

Det tager tid, men det bliver godt...

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 7. nov 2008, 12:28

Hej jeg har lige lavet en portion gastrik, men da min er med sukker hører¨den nok ikke hjemme her.

Blot til information, når du koger eddiken ind så sikre dig, at pande eller gryde er med meget høje kanter da det "vokser" meget.

Jeg lavede min med 250 gram sukker og ½ l hvid balsamico og det gav 3 dl.

Med venlig hilsen

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 7. nov 2008, 13:18

Duborg skrev:Mmmmm virkelig lækker og meget anvendelig "smagsforstærker" du har lavet Mariano. :D

Din version er jo også sund da du har brugt honning istedet for sukker.

Vi har den lækre hele vanillie fra steenj, og honning fra min mors bigård så mon ikke der skal laves en god portion af din lækre Gastrik snart :wink: :D :D

Bruger du den samme mængde honning, som mængden af sukker..?

Hej Duborg

Jeg må jo erkende at jeg tit laver den slags på slump :wink: og så bare smager/prøver mig frem. Det plejer nu at gå meget godt :)

Ja, jeg må sige, at gastrik jo er en helt fantastisk gl. opfindelse og som er meget anvendelig og med uanede muligheder for smagssammensætninger.

Men om honningversionen er sundere ved jeg nu ikke. Det er jo stadig sukker i en eller anden form. Jeg tror bare vi syns, at honning er bedre fordi det er et naturprodukt ( alt efter hvilken producent og prisklasse ) fremfor det raffinerede hvide sukker. Øko. rørsukker ku være et ganske udemærket alternativ.

Go fornøjelse med gastrik'en, Duborg. Glæder mig til at se og høre nærmere om Jeres forsøg udi gastrik'ens verden :wink:

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 7. nov 2008, 13:21

bjærge skrev:Hej jeg har lige lavet en portion gastrik, men da min er med sukker hører¨den nok ikke hjemme her.

Blot til information, når du koger eddiken ind så sikre dig, at pande eller gryde er med meget høje kanter da det "vokser" meget.

Jeg lavede min med 250 gram sukker og ½ l hvid balsamico og det gav 3 dl.

Med venlig hilsen

Hej Bjærge :)

Jeg syns da stadig din opskrift hører hjemme her. Som jeg skrev i indlægget til Duborg så tror jeg ikke nødvendigvis at honning-udgaven er meget sundere...

Glæder mig til at høre hvad du vil anvende den til. Ej, det er altså ski.. spændende, syns jeg :wink:

Brugeravatar

Duborg
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 8. nov 2008, 12:49

Hej Mariano

Der er ingen tvivl om at honning er sundere end hvidt sukker.

Dels fordi det er et natur produkt, og har en kortere produktions vej end det hvide sukker.

Det danske "faste" honning er tit også sundere en mange af de flydende importerede honninger, da de ofte er iblandet både sukker og smagsforstærker, for at gøre dem så søde som muligt.
Mvh. Duborg

Det tager tid, men det bliver godt...

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#9 » 8. nov 2008, 14:31

Hej Mariano

1000 tak for opskriften på Vanilje Gastrik har lige lavet en lille portion, og hvor smager det bare godt. :D

Keep up the good work...
Mor Birthe
(Deaktiveret efter eget ønske 18.11.2008)

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#10 » 8. nov 2008, 14:51

Ja, vi er da helt enige, Duborg :) Honning er sundere. Det var mere kaloriemæssigt jeg tænkte på :wink:

Selv tak..... Og hvor lyder det bare dejligt, Birthe :) Hvad skal du bruge den til?

Her er jeg i gang med at lave gastrik på hindbæreddike og lys muscovadosukker. Det duuuuuufter helt vidunderligt :D

Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#11 » 8. nov 2008, 15:05

Selv tak..... Og hvor lyder det bare dejligt, Birthe Hvad skal du bruge den til?

Tror jeg bruger det til andestegen på mandag, måske i rødkålen, men nu får vi at se. :D
Mor Birthe

(Deaktiveret efter eget ønske 18.11.2008)

Malmberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 12. nov 2008, 10:21

Hej Mariano,
Dit "indlæg" lød så godt at jeg fartede ud og købte ind, rørsukker, alm. sukker, rødvinseddike og æblecidereddike - på gassen med 2 pander og i løbet af 5 minutter havde jeg forpestet hele huset :P
Pyt med det - jeg kogte det ind til ca. halvdelen, og hældte det på 2 glas. Her til morgen har jeg så i køleskabet 2 glas der indeholder noget der har samme konsistens som en Toms Guldkaramel! Skal de være SÅ tykt, har jeg kogt det for meget ind, skal det opbevares udenfor køleskabet - eller hyr :?:
Venlige hilsner
Steen Malmberg

Weber Platinum,
Ducane Affinity 4200 med roterdims,
plus stort set en af hver fra Webers tilbehørskatalog.

Trisse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 12. nov 2008, 10:49

Malmberg skrev:Hej Mariano,
Dit "indlæg" lød så godt at jeg fartede ud og købte ind, rørsukker, alm. sukker, rødvinseddike og æblecidereddike - på gassen med 2 pander og i løbet af 5 minutter havde jeg forpestet hele huset :P
Pyt med det - jeg kogte det ind til ca. halvdelen, og hældte det på 2 glas. Her til morgen har jeg så i køleskabet 2 glas der indeholder noget der har samme konsistens som en Toms Guldkaramel! Skal de være SÅ tykt, har jeg kogt det for meget ind, skal det opbevares udenfor køleskabet - eller hyr :?:

Thi, hi...jeg har netop erfaret det samme :roll:, så jeg vil da også gerne ha' et bud på om vi har gjort noget forkert? :)

Tror jeg vil prøve med en blød honning næste gang...
Mvh. Trisse

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#14 » 12. nov 2008, 12:13

Med ingredienser (sukker/eddike) som stort set kan gemmes i evigheder tror jeg ikke der er nogen grund til at opbevare det i køleskabet.
Med venlig hilsen
Morten

Malmberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 12. nov 2008, 12:45

Morten L skrev:Med ingredienser (sukker/eddike) som stort set kan gemmes i evigheder tror jeg ikke der er nogen grund til at opbevare det i køleskabet.

- det har du ret i. Den ene bøtte har stået ude siden i morges, nu har det konsistens som meget, meget tyk honning - bøtten ka stå på hovedet i mindst 2 minutter inden det drypper!
Venlige hilsner
Steen Malmberg

Weber Platinum,

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#16 » 12. nov 2008, 12:57

Malmberg skrev:
Morten L skrev:Med ingredienser (sukker/eddike) som stort set kan gemmes i evigheder tror jeg ikke der er nogen grund til at opbevare det i køleskabet.

- det har du ret i. Den ene bøtte har stået ude siden i morges, nu har det konsistens som meget, meget tyk honning - bøtten ka stå på hovedet i mindst 2 minutter inden det drypper!

Vildt!

Jeg må vist ha' lavet en omgang....hmmmmm så skal der også findes plads i skabene :D
Med venlig hilsen
Morten

Malmberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 12. nov 2008, 13:14

Morten L skrev:
Malmberg skrev:

Vildt!

Jeg må vist ha' lavet en omgang....hmmmmm så skal der også findes plads i skabene :D

Jamen Morten, du kan ikke hælde af det hvis det får samme konsistens som mit! - så skal man bruge en båndsav eller lignende, måske en ukrudtsbrænder til at varme det hurtigt op med :(
Venlige hilsner
Steen Malmberg

Weber Platinum,

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 12. nov 2008, 16:20

Halli - hallo
Det er bedst, at opbevare det ved stue temperatur.
Det første døgn er det meget stift, og så begynder det at blive mere flydende, det er de erfaringer jeg har til dato.

Med venlig hilsen

Malmberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 12. nov 2008, 16:32

bjærge skrev:Halli - hallo
Det er bedst, at opbevare det ved stue temperatur.
Det første døgn er det meget stift, og så begynder det at blive mere flydende, det er de erfaringer jeg har til dato.

Med venlig hilsen

OK - vi gir det lidt tid :)
Venlige hilsner
Steen Malmberg

Weber Platinum,

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#20 » 12. nov 2008, 16:44

Malmberg skrev:Hej Mariano,

He he...Malmberg :wink:

Nu har jeg efterhånden lavet gastrik ( med og uden det org. navn ) mange gange og du kan faktisk godt risikere, at ende op med en gastrik, hvor du skal bruge hammer og segl :wink:

For jo længere den får lov at "koge" desto bedre smager den :D Men med ovennævnte resultatet. Men igen... øvelse gør mester. Også for mig!

Sidst jeg lavede gastrik på hindbæreddike og lys musco blev den åbenbart for tyk! For dagen efter var den så tyk at når jeg forsøgte, at tage lidt op, havde jeg "tråde" over det hele" Det er min tid for kostbar til!

Så jeg smed glasset (uden låg) i microovnen til det kunne løsnes fra glasset. Op i gryden og på med lidt mere eddike og et par dråber vand.

Nu er den helt perfekt! Både i konsistens men også i smag!

Du behøver ikke opbevare den i køleskab med mindre du har anvendt friske frugter!

Håber ikke det har taget modet fra dig - for gastrik er kommet for at blive - i hvertfald her på grillguru.dk :wink:

Trisse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 12. nov 2008, 16:55

Kan godt høre at min skal spædes op...nu har glasset stået på hovedet i 4 timer og ikke en eneste dråbe har rykket sig :)

Men det jeg har "stanget" ud med en kniv smager pragtfuldt :savl2:
Mvh. Trisse

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#22 » 12. nov 2008, 17:04

Trisse skrev:Kan godt høre at min skal spædes op...nu har glasset stået på hovedet i 4 timer og ikke en eneste dråbe har rykket sig :)

:lol: .... og nu sidder jeg bare her med kæmpe mavekramper :lol:

Undskyld jeg griner, Trisse. Men jeg har også være dér :D Det ska nok lykkes og med et par justeringer eller tre.

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#23 » 12. nov 2008, 17:27

Håber ikke det har taget modet fra dig - for gastrik er kommet for at blive - i hvertfald her på grillguru.dk

Det er heeeeeeeeeeeeeeeeeeelt sikkert :wink:

Selv husbond siger: "Kommer du ikke liiige lidt af din vidunder hekseri i det du er ved at lave" :lol:

Men tror dog han vil se lidt mærkelig ud, hvis jeg kom gastik i gule ærter :?:

Meeen måske :lol: gør jeg det :wink:

Med venlig hilsen

Trisse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 12. nov 2008, 17:32

Mariano skrev:
Trisse skrev:Kan godt høre at min skal spædes op...nu har glasset stået på hovedet i 4 timer og ikke en eneste dråbe har rykket sig :)

:lol: .... og nu sidder jeg bare her med kæmpe mavekramper :lol:

Undskyld jeg griner, Trisse. Men jeg har også være dér :D Det ska nok lykkes og med et par justeringer eller tre.

Modet er ikke taget fra mig - forsøger da bare igen....

Og tro mig, både mand og unger griner også af mit forsøg :lol:
Mvh. Trisse

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#25 » 12. nov 2008, 17:39

Hvis top gastronomi også kan forenes med sjov og ballade.. ja, så er min "mission"! gennemført!! Det er sådan jeg elsker at lave mad!

NB! Jeg har altså ingen "mission" andet end at jeg kan li god mad og helst tilberedt af... mig selv!

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 12. nov 2008, 17:55

Kan da høre, at det der gas-strik er noget man er nødt til at forsøge sig med. Om ikke andet, så for underholdningens skyld :lol:

Måske kan jeg finde tid på fredag, mellem indkøb og bagning :wink:
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Malmberg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 13. nov 2008, 19:07

Mariano - hjælp!
Kan vi tage den en gang mere for prins Knud (som man vist nok siger)?
Jeg har "tøet" det ene glas op i microfætteren - det var hårdt som beton - nu har jeg så tilsat mere edikke og en anelse vand - hvad/hvordan skal konsistensen være når det er varmt i panden? - tyndt flydende som vand - eller lidt sirups agtigt ????
ps: det smager hamrende godt det der simrer på panden :-)
Venlige hilsner
Steen Malmberg

Weber Platinum,

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#28 » 13. nov 2008, 19:45

Malmberg skrev:Mariano - hjælp!
Kan vi tage den en gang mere for prins Knud (som man vist nok siger)?
Jeg har "tøet" det ene glas op i microfætteren - det var hårdt som beton - nu har jeg så tilsat mere edikke og en anelse vand - hvad/hvordan skal konsistensen være når det er varmt i panden? - tyndt flydende som vand - eller lidt sirups agtigt ????
ps: det smager hamrende godt det der simrer på panden :-)

Hej Malmberg!

Jeg kan ikke gi dig et præcist svar! Desværre!

At lave gastrik handler om, at lave ting på "gefühl" og så bare afvente resultatet. Det er sådan jeg selv gør det!

Er det blevet for tykt så ryger det tilbage i gryden og jeg forsøger én gang til!

På et tidspunkt lærer man vel at finde den rette konsistens som også holder når det er kølet af!

Dog tror jeg ikke det skal være for tyndt! Et godt greb i teskeen og i gastrikken må være fint. Men som sagt tidligere så gider jeg ikke bruge alt for lang tid når det skal anvendes! Så det skal nok bare ha en konsistens som blød dansk honning.

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Gastrik! - Juster smagsbalancen!

Indlæg#29 » 9. maj 2010, 14:26

Blot for at minde jer om denne tråd der fik flere af os til at trække lidt på smilebåndet :lol:

Jeg bruger ofte et tsk gastik i mine saucer til mine wokretter, til at pensle kød med og især grøntsagerne med.
Det sidste jeg havde blev brugt til at pensle en omgang grønne aspagers med.

Så idag, da jeg lavede en ny portion, igen igen, kom jeg til at tænke på, om jeg ikke lige skulle genopfriske tråden.

Jeg er mest vild citrongastikken ( som jeg kalder den) og idag blev den gentaget:

DSC_0511.JPG

Den består af 350 gram sukker
og ½ l citon vinegar
Især denne udgave er jeg blevet meget glad for:

DSC_0509.JPG

Den kan købes i Bazar vest hos Kilic og garanteret også skaffes i de andre Bazarer i DK.
Har du ikke sådan en i nærheden så kik indenfor hos din etniske forretninger, for har de den ikke lige hjemme er jeg 100 på de gerne skaffer den til dig.

Mens gastrikken koger ind, gør jeg mig umage med at smage på den, for den skal stadig have lidt beskhed blandet med det sur/ søde.

Og du skal sørge for den ikke koger for langt ind, faktisk går der ikke mere end ca. 10 minutter fra man hælder sukker på panden, til den er klar at komme på glas :D

Denne mængde giver mellem 4- 3½ dl gastrik

Idag har jeg forsøgt, at komme en ½ stang vanilie med i, og nu må jeg så se om det ændrer smagen :D

Brugeravatar

altho64
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#30 » 9. maj 2010, 15:27

En fantastisk tråd at læse igennem :lol:
Jeg er da sikker på, at jeg lige skal med på 'strikke holdet!!!
Det virker som en "smags-forstærker", der kan varieres i det uendelige...
Tak for at tage tråden op igen.
Med venlig hilsen
Ralf

Griller på OTS 57 cm

Jeg er ikke dum..... Jeg er bare lidt uheldig når jeg udtaler mig.

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#31 » 9. maj 2010, 15:35

Velbekomme :D

Prøv det foreksempel i en normal lidt "flad" sovs og så ved du at der ikke er nogen vej tilbage.
Men sørg for kraftig udluftning, mens du laver det.

Edikke er faktisk meget skrap i duften, når det bliver varmet op :pfff:

Emneforfatter
Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#32 » 12. maj 2010, 14:14

Og så kan man jo lave gastrik med mange forskellige smagsnuancer :)

Vi har bl.a. lavet med hindbær, solbær, citron og vanilje. Brugt forskellige eddiker, frisk frugt, krydderurter, marmelade m.m. Alm. sukker, lys/mørk muscovadosukker og forskellig slags honning.

Solbærgastrik hitter big time herhjemme. Perfekt til forloren hare-sauce :savl2:

Tilbage til "Opskrifter & guides"