"Spis grillmad og bliv slank"

Brugeravatar

Emneforfatter
angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

"Spis grillmad og bliv slank"

Indlæg#1 » 25. jul 2008, 11:38

Faldt lige over denne artikel i BT i dag:

http://www.bt.dk/article/20080725/nyheder/707250001/
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#2 » 25. jul 2008, 12:06

meget interessant.
Men tilgengæld synes jeg at mange af de mænd - der er på dette site tænker en del over hvad der bliver serveret.
Jeg synes ikke der er mange menuer herinde, hvor der ikke er lagt en god portion tilbehør til.

Så.......... hvis de hang ud herinde så deres grillerier måske anderledes ud.

Sjovt nok egentlig den sætning med at kvinder ikke ville lægge pølser på grillen.
det har jeg vist kun gjort en gang og da var det af nød ( det kød vi skulle have lavet var ikke tøet nok op).

Men hvad siger I andre - til artiklen???
Med venlig hilsen

Brugeravatar

mwinther
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 28. jul 2008, 22:28

Tja, de skriver vel egentlig kun det som alle ved, kalorie og fedt feder hvis man indtager mere end man har brug for.

Jeg har været på weightwatchers kur i 2 måneder nu og har smidt 13 kilo. I den periode har jeg ikke undladt at grille, tværtimod har vi grillet så tit vi har kunne komme til det. Det handler jo selvfølgelig om at være bevist om hvad man putter i munden.
MEN det skal ikke være surt og hvis man har lyst til en fed grillpølse, så handler det om at man ikke propper sig med kalorie fyldte produkter dagen igennem, men derimod vælger "tomme" madvarer.

Jeg er ikke helt enig det med max 5 procent i nogle madvarer, jeg er faktisk direkte uenig. Hvis jeg har lyst til en fed remulade, så spiser jeg det og skærer ned andre steder.
Michael Kvist Winther

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#4 » 28. jul 2008, 23:05

Humlen i det med at tabe sig, er faktisk ganske simpel. Indtag mindre energi end kroppen bruger.

Maden vi laver, er der nok ikke meget at komme efter. Det er nok snarere mængden vi indtager, der bærer skylden for kroppens fylde.
-Men samtidigt, så havde gud vel ikke giver mig alt det hud, hvis det ikke skulle fyldes ud!

Men tilbage til artiklen - Jeg syntes mest af alt, at det minder om klassisk ny-dansk journalistik. Præget af at man har for travlt til at sætte sig ind i et emne, og derfor bare lirer noget af.

Brugeravatar

Duborg
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#5 » 28. jul 2008, 23:10

13 kilo på 2 måneder, det er fandme flot [smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif] [smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif] [smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif]
Mvh. Duborg

Det tager tid, men det bliver godt...

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 29. jul 2008, 00:03

bjærge skrev:Men hvad siger I andre - til artiklen???

Personligt mener jeg livet er for kort til mange af disse artikler. :P

Så er det ene usundt, så er det andet farligt og så er det omvendt.

Naturligvis har de ret I, at hvis man indtager flere kalorier end man forbrænder, så sker der noget med kroppen. Ligesom dem der har problemer og gør det omvendt. De fisk hun anbefaler, fraråder andre pga. Dioxin-indhold og hvad det nu ellers er.

Jeg mener det er en vattet, og et forsøg på en populistisk, holdning at skrive det som om det er grillningen der er problemet. Vi er vel som mennesker mere eller mindre vanedyr, hvis jeg må kalde det således, og et madøre som mig ændrer ikke meget adfærd om det laves ude eller inde. Jeg er glad for god mad og laver det helst på grillen. Men det bliver altså også til bøffer på panden indendørs og flødesovs, flødekartofler osv. Så i realiteten et det min opfattelse af hvordan maden skal laves og ikke hvor jeg laver den der spiller ind.

Rent faktisk bør jeg forbrænde flere kalorier når jeg griller, da jeg skal spæne frem og tilbage med tingene. :P Og alt andet lige, så bruger jeg mindre fedtstof når jeg griller end ved komfuret. Det giver ligesom sig selv.

De ekstra kilo jeg slæber rundt på, er nok i ligeså stor, eller større, grad et udslag af at jeg sætter pris må et par kolde pils når jeg har fri. Jeg elsker god rødvin, og jeg ryger imens jeg laver mad. :oops:

Uden at skulle ferme mig på nogen måde, mener jeg dog der findes flere parametre man skal tage med i helse religionens navn. Eksempelvis ligger min sidste sygedag tilbage i 2001 og jeg kender da "fanatikere" som jeg ikke misunder. Det havde mit helbred ikke holdt til. :P De er jo syge tit og tæt.

Artiklen er en typisk sommerartikel, for en journalist der ikke er helt inde i grillens verden, imho. Rødt kød er farligt, ligger det 2 minutter længere fordobles risikoen for kræft osv. Det farligste er sgu nok at være udenfor i den "friske" luft sålænge. :wink:

Om 5 måneder kommer der igen artikler om julebordets farer og ulyksaligheder. Og igen har de jo ret. Fordi det er ikke den mad som sådan man indtager der gør det, men mængden og måden man gør det på. Jeg mener det var marinus der skrev at det er ikke det man indtager imellem jul og nytår, men imellem nytår og jul. :P der er problemet.

Så, i teorien har hun/han da ret i hvad hun/han skriver. Det skulle bare ikke være møntet på grill specielt, men madlavningen og vores vaner generelt. Det må være her der skal ske en holdningsændring, hvis det er nødvendigt.

"Hvis kalorie-indtaget skal ned, er det måske kvinderne, der skal tage over ved grillen."

Det gider jeg slet ikke kommentere. :P
.../holmer

Brugeravatar

Grillkulmule
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 29. jul 2008, 00:12

Holmer

Det er et indlæg jeg kan give dig 100% ret i. [smilie=pdt_aliboronz_31.gif]
/Jackie
Billede

En dårlig fisketur er altid bedre end en god dag på arbejde.

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 29. jul 2008, 17:53

Efter min bedste overbevisning er det en rigtig "agurketids" artikel. Fyld fra ende til anden. Selvfølgelig med et gran af sandhed. Vi ved jo alle, at hvis vi indtager flere kalorier end vi forbrænder, så vil det sætte sig på sidebenene, men det gælder al mad - ikke kun grillmad.
Iøvrigt mener jeg, at grillet kød, tilberedt rigtigt, er sundere end det folk steger i alt for meget smør/margarine på en pande, og tilbehøret behøver jo ikke være usundt bare fordi man spiser grillmad/udendørs!
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 29. jul 2008, 19:34

Jeg syntes nu ikke det er så dumt skrevet.

Godt nok står der ikke meget vi ikke ved,
men derfor gør det ikke noget at læse det bare endnu en gang.

Personligt er jeg selv træt at af f.eks. pølser er så fede som de er...
Pølser smager godt, men det kunne de også gøre hvis de var lidt sundere.
Jeg plejer dog også at gå uden om de værste af slagsen, men nogle lækre
5-10% fedt pølser med god smag, i stedet for de 30-50% fedt uden smag som man nogle gange ser.

Og ja, så skal man lave selv, og det vil jeg også gerne.. men får det ikke gjort..
// Rico

rutgerindes
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Re: "Spis grillmad og bliv slank"

Indlæg#10 » 1. feb 2011, 19:23

Hvis du ikke spiser meget grill kan du ikke få fedt! Brug ikke mange pølser og olier! Min mening er, at du kan blive slanke så længe du ved, hvordan man spiser grill!

c-pen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 25. apr 2016, 18:11

Tak for artiklen ! det lyder spændende ! giver god samvittighed når man skal grille til sommer Billede

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 26. apr 2016, 10:12

Holmer rammer det præcist. Jeg har ikke læst artiklen, men blot at skimme indlæggene her, så ved jeg hvad der står i den. Og da livet, iflg. Holmer, er for kort til den slags, så springer jeg den over :-)
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

c-pen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 17. maj 2016, 21:26

Hahah icracbird, det kan man nemlig Billede

Brugeravatar

Tine
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 18. maj 2016, 17:48

- og da artiklen er, siger og skriver 8 år gammel (!), har det nok været både sundt og usundt / fedende og ikke fedende, op til flere gange, siden da.......
~~~~~~~~~~
Smokey Joe
Performer u./gastænding
Q120
Primo Oval Large

*Trækul på lager fra http://www.traekul.dk*
PM for afhentning.

Tilbage til "Opskrifter & guides"