Hjælp til sukkerfri BBQ sauce

Emneforfatter
jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Hjælp til sukkerfri BBQ sauce

Indlæg#1 » 4. maj 2010, 15:43

Ja, til os som prøver og holde sig væk fra sukker... Er der nogle alternativer til nogle lækre BBQ sauces / rubs / ribs mopppesauce etc uden sukker (eller med meget lidt) ?
Jeg har smagt Walden Farms, men smager alt for kunstigt desværre.

Håber nogen herfra kan hjælpe, der må være nogle diabetikere eller andre som har nogle gode tips :)

Brugeravatar

søren m. jensen
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Hjælp til sukkerfri BBQ sauce

Indlæg#2 » 4. maj 2010, 15:52

Du kan jo altid bruge honning... dog vil jeg ikke mene at uanset hvor meget sukker du kommer i din bbq sauce vil det ikke have den større indvirkning på din sukkersyge da det er så små mængder der kommer på kødet adligevel... Men honning kan sagens bruges.. [smilie=bluecolorz5_pdt_07.gif]
Weber 57 cm kuglegrill
Ceres Royal rygeovn
2 store markedsgrill
1 kæmpe rustfri markedsgrill
2 lukkede pattegris grill
Weber bålsted
Weber Q300 gasgrill

Næste projekt er en stor rygeovn.

Mvh

Søren

fynboerne
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 4. maj 2010, 18:50

Tja, honning har bare den samme effekt på blodsukkeret som sukker har, så hvis det er for ikke at få blodsukkeret til at stige, så kan honning ikke bruges.

Jeg er dog enig med Søren i, at det ikke kan være alverden, at BBQ sauce eller rubs vil påvirke blodsukkeret. Og ønsker du den 'snaskede'/karameliserede effekt fra BBQ saucen, så tror jeg, at det bliver svært at undgå sukker.

Jeg plejer ikke at lade mig gå på af det, jeg snupper et par enheder insulin mere, hvis bølgerne går højt.

Kirsten
fynboerne
Outdoorchef Paris Deluxe 570G

Brugeravatar

søren m. jensen
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 4. maj 2010, 19:20

Jeg er gastik bypass opereret og kan indtage mindre mængder sukker end en med sukkersyge, ellers blir jeg dårlig men jeg kan sagens spise kød med BBQ sauce uden problemer...

Jeg havde også sukkersyge før operationen men har intet nu, men kan tilgengæld heller ikke indtage særlig store mængder sukker...
Weber 57 cm kuglegrill
Ceres Royal rygeovn
2 store markedsgrill
1 kæmpe rustfri markedsgrill
2 lukkede pattegris grill
Weber bålsted
Weber Q300 gasgrill

Næste projekt er en stor rygeovn.

Mvh

Søren

Brugeravatar

JPV
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 4. maj 2010, 20:06

MVH Jesper

Grills

Weber Performer med gas tændning og snorrespyd
Weber Q300
Weber smokey mountain 47 cm
Weber Go-Anywhere
http://www.facebook.com/home.php?#/prof ... ef=profile

Brugeravatar

FruDuborg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 5. maj 2010, 08:04

Jeg vil anbefale at du evt. tilsætter en banan istedet for hvidt rafineret sukker, bananen vil ikke smage igennem, men den vil give en sødme til din BBQ sauce.

Honning (GI 83) er også et alternativ da det optages langsommere end alm. sukker (GI 100) og defor ikke påvirker din insulinbalance lige så kraftigt, det vil sige at din krop får længere tid til at nedbryde og derfor ikke påvirker dot blodsukker lige så kraftigt.

Ellers vil jeg da tro at en moden mango vil smage super godt i en BBQ sauce til ribs, og som sagt banan er altid en god erstatning, den har også den fordel at den jævner sauce en smule..
Med venlig hilsen

FruDuborg

www.madpassionen.dk

Billede

j.e.a.
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 5. maj 2010, 10:53

Hej Jose
Jeg bruger et sødemiddel fra ISIS der hedder PERFECT SØD det er flydende og tåler opvarmning, der er også en anden slags der er tørt det hedder ATWEL som også tåler opvarming det bruger jeg til RUP.

Mvh. J.E.A.

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 5. maj 2010, 12:33

Sød stevia

Jeg bruger Grøn Sød Stevia i alt, jeg søder, og hvor den grønne farve ikke har betydning. En sauce ville jeg bruge Stevia i. Den søder omkring 300 gange mere end alm., roesukker, så pas på med doseringen.

Og hvis jeg ikke behøver at undgå sukkerstoffer. bruger jeg altid honning i stedet for sukker, pga. dens mange gavnlige BIvirkninger, såsom at mørne kød.
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Ann
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 5. maj 2010, 19:36

Hejsa

Jeg bruger Sukrin. Et super produkt der er helt trygt for diabetikere. Det hæver nemlig ikke blodsukkeret. ( Har et glykemisk indeks på 0 )
Det ligner sukker. Det knaser som sukker og bedst af alt så smager det næsten som sukker. Der er en lille anelse bismag henad druesukker, men ikke mere end i alle de andre sødemiddel-produkter på markedet.
Se evt. http://www.sukrin.dk
Desværre er det stadig noget dyrt at anskaffe. ( Jeg køber det i den lokale Helsam til 89 kr. for 500 gram, men det kan købes noget billigere på nettet kan jeg forestille mig. )

Ellers er der som før nævnt: Sød Steviosid ( Pulver fra planten Sød Stevia ) Jeg køber den hvide udgave ( skulle ikke være helt så bitter som den grønne, men søde lige så meget ). Man skal ikke lade sig anfægte af at der står til kosmetisk brug på bøtten. Firmaerne må ikke længere sælge produktet til madlavning pga. en eller anden tosset regel, som jeg ikke lige kan huske hvad er nu.
I andre lande er det fuldt lovligt og meget brugt i fødevarer, så det er igen lille Dk der tosser rundt med nogle tåbelige regler.
Se evt. http://www.naturoghelse.dk/shop/soed-st ... 4386p.html

Håber du kan finde rundt i dette temmeligt rodede indlæg :D
Mvh
Ann

øllegaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 5. maj 2010, 21:17

vi bruger perfect fit her i huset da jeg heller ikke kan tåle sukker og det er nok den nærmeste erstatning til sukker vi har fundet, vi bruger den også til at lave brune kartofler da den også karameliser på panden samt i bagværk
Performer m/gastænding 57cm
Rotisserie 57 cm
outdoorchef gaskuglegrill 57cm bruger samme tilbehør som weber
paella pande 48cm
jamie oliver transportable gasblus
bruger håndbog for pyromaner
hotwok

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#11 » 5. maj 2010, 21:26

Jeg kan ikke hjælpe dig med forslag til sukkererstatninger, men dem har du jo også fået adskillige af allerede.

Men - jeg sender dig en PDF-fil med adskillige opskrifter på US-rubs og marinader hvor du så selv skal erstatte sukkeret med andet. Så skulle du være rustet til selv at klare resten.
Dokumentet er ganske vist på engelsk, men jeg håber du kan bruge det. På http://www.ordbogen.dk kan du hver dag lave 2 gratis opslag hvis du støder på ukendte ord.

Når du lykkes med en god opskrift tror jeg andre gerne vil se opskriften herinde. God arbejdslyst.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
jose
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 5. maj 2010, 21:58

Tak for alle jeres input
Jeg vil også forsøge med Splenda som bruges bla. i diet coke osv...
Glæder mig til at modtage den pdf fil :)

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 6. maj 2010, 09:56

Ann skrev:Ellers er der som før nævnt: Sød Steviosid ( Pulver fra planten Sød Stevia ) Jeg køber den hvide udgave ( skulle ikke være helt så bitter som den grønne, men søde lige så meget ). Man skal ikke lade sig anfægte af at der står til kosmetisk brug på bøtten. Firmaerne må ikke længere sælge produktet til madlavning pga. en eller anden tosset regel, som jeg ikke lige kan huske hvad er nu.
I andre lande er det fuldt lovligt og meget brugt i fødevarer, så det er igen lille Dk der tosser rundt med nogle tåbelige regler.

Hej Ann

Jeg bruger kun den grønne stevia (Jeg har også planten), fordi den hvide (raffinerede) virker ligesom sukker på min organisme.

Årsagen til at Sød Stevia ikke er tilladt til menneskebrug i Danmark siges at være, at Sukkersyndikatet holder det ude, på grund af frygt for konkurrence. Hvorfor de ikke i stedet importerer det og sælger det som substituerende produkt, fatter jeg så ikke.

-- Utroligt så meget Stevia min hund spiser :lol:
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 6. maj 2010, 10:04

PB Helsinge skrev:Jeg kan ikke hjælpe dig med forslag til sukkererstatninger, men dem har du jo også fået adskillige af allerede.

Men - jeg sender dig en PDF-fil med adskillige opskrifter på US-rubs og marinader hvor du så selv skal erstatte sukkeret med andet. Så skulle du være rustet til selv at klare resten.
Dokumentet er ganske vist på engelsk, men jeg håber du kan bruge det. På http://www.ordbogen.dk kan du hver dag lave 2 gratis opslag hvis du støder på ukendte ord.

Når du lykkes med en god opskrift tror jeg andre gerne vil se opskriften herinde. God arbejdslyst.

Også mig, også mig :D
"if something is hard to do, it´s not worth doing" Homer Simpson...

Ann
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 6. maj 2010, 16:07

Undskyld jose, at jeg sådan kupper din tråd... Håber at det er ok?!

Dark Horse skrev:Jeg bruger kun den grønne stevia (Jeg har også planten), fordi den hvide (raffinerede) virker ligesom sukker på min organisme.

Se, det var jo interessant. Har det mon noget at gøre med, at man snyder organismen til at tro, at den har fået sukker? -Og at blodsukkeret så stiger og falder brat afhængig af sødemidlet? ( Insulinproduktionen kører af sporet )

Jeg havde planten sidste sommer ( den frøs desværre væk her i vinterens kulde ) og oplevede ikke ændret spiselyst ved at bruge plantens blade i madlavningen. Men når jeg har brugt mit hvide pulver ( det lyder værre end det er, kan jeg godt høre ) :lol: så får jeg praktisk talt ædeflip, ( for nu at blive i sporet ) eller i hvert fald sukkertrang, kort tid derefter. :D

Jeg har ikke tidligere kædet disse to ting sammen, men måske er der en sammenhæng?
Jeg er stoppet med at drikke cola light med Aspartam og lign. sødestoffer i, fordi jeg helt sikkert kunne mærke en forskel i sukkertrangen efterfølgende.

Jeg har heldigvis ikke diabetes, men jeg slås en evig kamp med kilo der vil sætte sig på sidebenene, så jeg begynder efterhånden at blive lidt nørdet med at finde ud af mest muligt om div. sødemidler -naturlige og kunstige.

Mvh
Ann

RasHawk11
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 5. maj 2017, 10:44

Jeg har ikke lige læst alle indlæggene, så måske dette er blevet nævnt tidligere, men jeg har haft ret gode erfaringer med Easis BQ når det skal være uden tilsat sukker. Man kan købe det her https://www.easis.dk/ketchup-uden-tilsat-sukker/ - alternativt findes de også i en del supermarkeder.

Tilbage til "Opskrifter & guides"