Forarbejdet kød

Sund mad behøver ikke være kedelig mad. Læs med her.

Emneforfatter
adoks
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Forarbejdet kød

Indlæg#1 » 27. okt 2015, 17:27

Vi læser og ser på tv, at forarbejdet kød er skidt - er der mon stemning for en lille debat [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Forarbejdet kød

Indlæg#2 » 27. okt 2015, 17:45

De fleste af os spiser vel forarbejdet kød. :-) Men der er jo nok dem der spiser rå kartofler og kylling.

.
Torp Hedehusene

Emneforfatter
adoks
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 27. okt 2015, 18:49

Præcis - personlig, har jeg svært ved at forestille mig et liv uden f. ex pølser. Jeg læste et man ikke skulle spise over 500g forarbejdet kød/uge - ikke meget i min optik.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 27. okt 2015, 19:01

adoks skrev:Jeg læste et man ikke skulle spise over 500g forarbejdet kød/uge

Jeg tror det er max. 500g. kød/uge fra firbenede dyr der anbefales.
Forarbejdet kød (pølser, bacon, hamburgerryg...) anbefales der så lidt som muligt.

Fisk og fjerkræ skulle være "fritaget" ind til videre !

Ps. Hvordan anbefalingerne er til røget/saltet fisk og fjerkræ ved jeg ikke.

Syntes ikke det er længe siden anbefalingerne hed: skær lidt ned på brødet, og kom lidt mere pålæg på.

Ib M

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 27. okt 2015, 19:16

Præcis. Jeg var igang med et vægttab igennem en diætist, for små 10 år siden. Dengang skulle jeg have 150g pålæg, fordelt på 3 stykker rugbrød til frokost, samt 300g kød til aftensmad. Hver dag.
Jeg burde jo være død nu, åbenbart.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 27. okt 2015, 19:44

Pressemeddelelsen der er årsagen til al balladen er her:
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2 ... r240_E.pdf
Der er tale om gammel vin på "nye" flasker, men med en langt klarere udmelding end tidligere.
QandA er rimelig tilgængelig http://www.iarc.fr/en/media-centre/iarc ... Vol114.pdf
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 27. okt 2015, 21:32

Når talen falder på vores levevis, og især på de mange anbefalinger, er det sikkert som Amen i kirken, at der fremkommer udsagn om, at såfremt dette eller hint passede, ja så burde han/hun være død nu (i øvrigt er det nu sjældent en hun...)

Lidt filosofisk sagt, er døden jo under alle omstændigheder et uafvendeligt faktum, og derfor i sig selv egentlig ikke så velegnet som målepunkt.

Derimod kunne man tænke sig, at et begreb som livskvalitet, omend ikke et entydigt begreb, kunne være et nøgleord.

I min forståelse er livskvalitet både nutid og fremtid. Og det er her, at jeg personligt er lidt i et dilemma.

Jeg ynder, som de fleste her på sitet, grillet mad. Jeg spiser gerne fjerkræ, men vil til enhver tid foretrække firebenede dyr. Det er en personlig præference.

Ligeledes er jeg mere T-Rex end hvalen hvalborg. Med andre ord er grøntsager om ikke et nødvendigt onde, så dog noget som minder derom.

Det har i ganske mange år været nogle af grundelementerne i min stræben efter livskvalitet. Og selvom der bestemt er andre faktorer såsom familien, jobbet etc etc, ja så er jeg vel så meget livsnyder, at min mad rent faktisk er en del af den store ligning med både bekendte og ubekendte, som altsammen fører i retning af livskvalitet for mig.

Sidste år fik jeg så behov for en bypass operation. Jeg er almindeligvis tæt på overbevist om egen usårlighed (og tidligere også næsten overbevist om min udødelighed). Og venners, bekendtes resp. kollegers udtalelser som: Det klarer de i kaffepausen, eller det klarer de med venstre hånd, er helt retvisende. Det er ikke kirurgernes evner, der er usikkerhedsfaktoren.

Derimod er det personen/patienten, som hvis ikke før en operation/behandling så sandsynligvis i kølvandet på samme bringes til at reflektere lidt.

Der opstår potentielt en konflikt mellem livskvalitet her og nu, og så den forventede livskvalitet på lidt længere sigte.

Jeg kan jo vælge at fortsætte min hidtidige livsstil, og så i bedste fald håbe på, at man igen vil være klar til at tilbyde mig en yderligere bypass om 5-10 år.

Men dels er bypass operationer og tiden derefter ikke noget man umiddelbart bliver afhængig af, og dels møder man nogle/en del, som trods dygtig behandling har betydelige negative effekter, som umiddelbart og direkte reducerer muligheden for at opnå den livskvalitet, som man naturligt efterstræber. Mindre fysisk formåen, nedsat sexualitet, vedvarende medicinering og måske også en aldrig fjern bekymring for fremtiden. I den sammenhæng er døden i virkeligheden ikke nødvendigvis det værste alternativ.

Så derfor, kære grillfolk, er det trods alt værd at betænke, at de omtalte anbefalinger ikke nødvendigvis er et valg mellem liv eller død, men altså er et lidt mere kompliceret problemkompleks, hvor hver enkelt også må forholde sig til den grå zone i mellem de to yderpunkter.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Tilbage til "Den sunde livsstil - Sundhedstema"