Sund Lasagne

Sund mad behøver ikke være kedelig mad. Læs med her.

Emneforfatter
hoffmann
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Sund Lasagne

Indlæg#1 » 5. mar 2015, 13:25

Jeg vil egentlig bare lige anbefale den her opskrift på en sund lasagne - den kan varmt anbefales hvis man begynder at syntes at den almindelig lasagne er lidt kedelig.

Du kan finde den her: http://lasagneopskrift.dk/sund-lasagne/

c-pen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Sund Lasagne

Indlæg#2 » 28. jan 2016, 19:53

Tak for linket det lyder lækkert ! Det vil jeg prøve at lave i weekenden. Hvor mange penge tror du det koster for alle ingredienser?

fnuller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 31. jan 2016, 18:34

Arr, så sund er den altså heller ikke... ;-)

1150g ost a ca 40-50% fedt og 450g sund kalkunpølse...

Det kan vist ikke gøre det bedre, end smør til bechamel og 11-12% oksekød... ;-)

Men smagen er selvfølgelig anderledes !!

Men at sige at den er SUND, skal den vist ikke "sælges" som... ;-)

Fnuller

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 31. jan 2016, 19:09

Nu skal du jo ikke læse opskriften, som fanden læser biblen.
Ricotta er en mager ost med 13 gram fedt pr 100 gram og der står udtrykkelig fedtfattig mozzarella. Ydermere er retten beregnet til 12 personer.
Men jeg vil da tilføje, for egen regning, at jeg foretrækker en "normal" lasagne. Hellere en lidt mindre portion af den ægte vare og en stor portion salat, end sådan en erstatningsting.
Men smag og behag
mvh Jette

fnuller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 31. jan 2016, 19:19

Hehe, det var faktisk også mest det der sund, jeg blev tændt af... :-)

12 plader, i 2 lag, til 12 personer, er vist også kun en forret, som jeg læser det... ;-)

Fnuller

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 31. jan 2016, 19:20

Kalkunpølse - Sgu da noget djævlen har skabt!..

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 31. jan 2016, 22:27

JetteM skrev:Nu skal du jo ikke læse opskriften, som fanden læser biblen.
Ricotta er en mager ost med 13 gram fedt pr 100 gram og der står udtrykkelig fedtfattig mozzarella. Ydermere er retten beregnet til 12 personer.
Men jeg vil da tilføje, for egen regning, at jeg foretrækker en "normal" lasagne. Hellere en lidt mindre portion af den ægte vare og en stor portion salat, end sådan en erstatningsting.
Men smag og behag

+1 ja 100%
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

DWJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 1. feb 2016, 05:52

Med en mindre størrelse i hustanden, og en kræsen kvinde som medspiser, har jeg eksperimenteret en del med at gøre div. hverdags retter sundere(lasagne, frikadeller/kødboller, pasta kødsauce, tomat sauce t. pizza, farsbrød osv osv). Og med et ganske almindelig groft rivejern, og alverdens gode rodfrugter og herlige grøntsager, så kan man faktisk nå rigtig langt - også uden at fjerne fokus fra hvad retten oprindeligt var. 50% revet grønt, og 50% hakket kød, er ca hvad jeg oplever som smerte grænsen. Men jeg bruger så også den "grumme" fedt procent i hakket kød, for netop ikke at fjerne for meget kød smag. Afhængig af hvad du river med, vil man også opleve at kunne løfte en simpel ret på denne måde. (eks. Gulerødder giver sødme, selleri/pastinak dybde, fennilke/persille rod, tilføjer ny aspekt.. ja der er mange muligheder. 90% af de burgerbøffer i spiser på div. cafeer rundt om i landet har også 10% kartoffel i blandet, for at holde bøffen saftig.

Sund er jo en releativ størrelse i dag, er det sundt fordi det er fedt fattigt(og skal vi i så fald vaske det hakkede oksekød i koldt vand?), sundt fordi det er kalorie fattigt, stivelses fattigt, kulhydrat fattigt, eller sundt fordi det "blot" indeholder en forbandet masse gode ting, men skal spises med måde :) (jeg tror på det sidste, men min mave viser også at jeg også hænder at glemme det med måden)

Mht. Opskriften, så er alle nye indspark i mine øjne herlige at læse, inspiration kan man aldrig få for meget af, og hvis trådstarter finder opskriften god så er det dejligt han vil dele den med os. However... kalkun pølse? Hvorfor ikke blot det rene kalkun kød, eller hakket kyllingekød endda? :)

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 1. feb 2016, 08:32

Min erfaring med hakket kylling er at det er frygteligt sødt i smagen, og jeg ville derfor ikke turde erstatte oksekødet i en lasagne med det.

Man får sikkert et spiseligt resultat ud af det, men det har næppe megen lighed med lasagne som det normalt kendes.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Tilbage til "Den sunde livsstil - Sundhedstema"