Den ny madpyramide uden kulhydrat

Sund mad behøver ikke være kedelig mad. Læs med her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Den ny madpyramide uden kulhydrat

Indlæg#1 » 10. feb 2014, 15:27

Moderne forskning har for længst bevist at det er kulhydraterne der feder. Fedt feder kun hvis der samtidig er kulhydrater til stede; ellers ikke. Og da vi faktisk ikke har brug for kulhydrater - med mindre vi arbejder/træner hårdt fysisk - er der rigtig meget at vinde ved bare at droppe kartofler/ris/pasta.

lavkarbopyramiden2.jpg
Som du kan se skal du have mindst af det med de hurtige kulhydrater

Du skal altså undgå det der i vore forældres tid var fyld, den billige energi som vi ikke har brug for når vi ikke anstrenger os voldsomt hele dagen. Til gengæld er der frit slag for kød, kød, fløde og riiiigeligt smør.

Bare et lille tip fra en der har tabt 10 kg på tre måneder uden kur, uden sult og uden pine.

MVH
Jan - der fortsætter
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

BS_Sweden
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Den ny madpyramide uden kulhydrat

Indlæg#2 » 10. feb 2014, 17:00

Kender godt til LCHF kuren. Men ville aldrig kunne undvære ris, pasta eller kartofler. Spiser bare noget mindre af det og taber sig også ved det uden at være sulten
Brian

er der ikke for lidt remonce i?

Brugeravatar

Emneforfatter
Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 10. feb 2014, 17:06

BS_Sweden skrev:Kender godt til LCHF kuren. Men ville aldrig kunne undvære ris, pasta eller kartofler. Spiser bare noget mindre af det og taber sig også ved det uden at være sulten

Man bør finde sin egen stil, og det har du gjort. Hvis det virker for dig er det jo skønt, og vi kan stadig bruge den nyere viden om kulhydrats virkning til at reducere indtaget af det.

Man behøver ikke at gå hele vejen i Lo Carb High Fat (LCHF) for at det virker. Det har jeg heller ikke gjort.

Og det er vildt hvor forskelligt den enkelte reagerer på det. Så der er kun en vej: Prøv dig frem og læg dig på det du - og din kropsvægt - har det godt med.

MVH
Jan - der er i gang med at lave 2matsuppe
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 10. feb 2014, 22:11

Vi har også fuldt lCHF siden 6/1. Naturligvis men den begrænsning der kan være når man er ude. Efter 1mdr hed det knap 10kg. Og jeg er sikker på kulhydrat er usundt. Men man skal samme have fantasien i orden uden ris,pasta og kartoffel.
Weber Summit S-670
Weber Smookey Mountain 57cm
LIDL Sousvide

JRJ
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 11. feb 2014, 07:37

Har selv været på den LCHF i et par måneder. Den er bare super!

Har tabt 8 kg. indtil videre! Og jeg kan sagtens undvære ris, kartofler, pasta, brød osv.!

Det er bare tilvænning. Jeg savner det ikke til hverdag.

Hvis der skulle blive et for stort savn til de forskellige "sjove" ting, så holder jeg bare en syndedag eller syndeweekend.

Jeg kan godt mærke forskel på hvad det er min hjerne vil have kontra min mave! Jeg har det SÅ meget bedre uden kulhydrat!

Vi lavede pizza på grillen i weekenden og min mave var fuldstændig smadret! Jeg lignede en ballon og var umådelig træt!

Jeg tror dog ikke jeg er på lchf i flere år. Det er for bøvlet. Men man kan sagtens leve et normalt liv uden for mange KH! Helt sikkert!

Grillmesteren2014
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 16. sep 2014, 13:01

Har også været på Low Carb i et par måneder, og har krydret den med masser af superfoods og det virker, helt fantastisk. Der findes masser af gode superfoods, og jeg har brugt denne oversigt til at blive klogere på superfoods http://www.grilltips.dk/category/mad-facts/superfoods/ Har blandt andet lavet Müsli og den holder mig mæt hele formiddagen, med én spiseskefuld!!! Dét er sejt :-)

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 16. sep 2014, 21:34

Nu er jeg en, som der er vokset op med boller til morgenmad, rugbrød til frokost og kartofler som tilbehør til aftensmaden. Hvad erstatter I de ting med? Jeg har virkelig svært ved at erstatte min rugbrød, og jeg er ikke den store grøntsags spiser mht. Aftensmaden.

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#8 » 16. sep 2014, 21:48

Rugbrød kan jeg heller ikke slippe. Men vimsposer stort set stadig ikke andet brød,kartofler, ris eller pasta. Mangler det ikke rigtig.
Weber Summit S-670
Weber Smookey Mountain 57cm
LIDL Sousvide

Dui
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 16. sep 2014, 22:42

melvis skrev:Rugbrød kan jeg heller ikke slippe. Men vimsposer stort set stadig ikke andet brød,kartofler, ris eller pasta. Mangler det ikke rigtig.

Jeg har erstattet mit rugbrød med stenalderbrød.. Det virker super fint for mig, samt mætter det helt vildt..
Mvh
Anders B

Weber Genises e-330 Limited Edition/ Rotisserie.

Primo Oval Xl.

Pizzastenen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#10 » 26. jan 2015, 22:38

Er noget af det her der kunne være spændende at læse mere op på.. Har også hørt om en decideret "flødekur", som skulle fungere på ca. samme måde. Er vildt, hvordan man er nået frem til at kunne omgå kroppens forsøg på at optage alt den næring den kan. (Og en hurtig tankestrøm får mig til at tænke, at det er vildt, at vi er gået fra at sulte til at kæmpe for at slippe af med deller :D)
Mit navn er Simon Hansen og jeg synes det der med at grille er ganske hyggeligt. Jeg har oprettet min profil for at lære, dele og sprede budskabet omkring min side: http://pizzastenen.dk/. Goddag :)

ozong
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 31. jan 2015, 22:15

Har været på LCHF siden 2 januar og stortrives, men savner mest af alt at spise brød.
Har holdt mig fra det da det som regel er fyldt med mange kulhydrater.
Men faldt den anden dag over en fed side hvor de forhandler et brødmix der hedder Adamsbrot.

Der er kun 1,9 g kulhydrater pr. 100 g brød, det er fantastisk og smager faktisk godt. Er ikke rugbrød ikke franskbrød men en slags fiberbrød lavet af bl.a. mandelmel.

Har selv tabt 6 kg siden start kombineret med daglig motion =)

/Otto
Vedhæftede filer
DSC_0686.JPG

jaqup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 1. feb 2015, 00:23

ozong skrev:Har været på LCHF siden 2 januar og stortrives, men savner mest af alt at spise brød.
Har holdt mig fra det da det som regel er fyldt med mange kulhydrater.
Men faldt den anden dag over en fed side hvor de forhandler et brødmix der hedder Adamsbrot.

Der er kun 1,9 g kulhydrater pr. 100 g brød, det er fantastisk og smager faktisk godt. Er ikke rugbrød ikke franskbrød men en slags fiberbrød lavet af bl.a. mandelmel.

Har selv tabt 6 kg siden start kombineret med daglig motion =)

/Otto

Hvor har du købt omtalte Adamsbrot?

ozong
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 1. feb 2015, 00:45

jaqup skrev:Hvor har du købt omtalte Adamsbrot?

Købt hos lowcarbstore.dk, men kan se det pt. er udsolgt =(
http://lowcarbstore.dk/shop/18-alle-lavkarbo-produkter/394-adams-fitness-food-broed-bagemix/

Det kan også købes hos producenten men ved ikke om de vil sende til DK??
Måske hvis vi lavede en større ordre kunne vi få en god pris?
http://www.adamsbrot.de/A_1_Adamsbrot.html

/Otto

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 1. feb 2015, 02:20

Tror på det "Dark Horse" skriver. uanset om jeg spiser jødekager dagen lang eller salat morgen, middag og aften, så har min vægt ikke ændret sig i 25 år. Ifølge min læge burde jeg tage 17 KG. på for at nå mit optimale BMI-tal. Men jo federe jeg spiser, jo mere tynd mave får jeg...

Ejler1
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 1. feb 2015, 21:35

Er 65 år idag og har stille og roligt taget 30 kg. på over de sidste 25 år. Har prøvet alt ovenstående og tabt alle kiloerne igen, men da jeg er en livsnyder som alle jer andre herinde har jeg taget dem hurtigt på igen når jeg ikke længere orkede at leve kedeligt - man kan ikke være livsnyder og leve sådan. Februar 2014 fik jeg desværre kræft i halsen og grundet en voldsom strålebehandling rykkede de alle mine kindtænder ud for at strålerne ikke skulle smadre mine kæber. I en periode fik jeg kun sonde mad og smed 31 kilo på 3 måneder. Herefter var jeg i stand til at spise normalt mad men meget langsomt da det er svært at spise gode bøffer og andet godt, - kun med fortænderne. Resultatet var at portionerne blev mere end halveret da jeg nåede at blive mæt inden portion 2. Her et ½ år efter har jeg ikke taget et gram på. Så spis langsomt, nyd maden, drik noget godt rødvin og meget vigtigt drik 3 liter vand i døgnet, så må og kan alt det gode man elsker spises. Så let er det :)
Ejler

Grand Hall Maxim Island 2014
Weber Q300 2007
Weber Q3200 2014
Dutch Oven 2014
Diverse røgeovne mest til laksefisk

Brugeravatar

AnneM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 2. feb 2015, 23:47

Det kan også lade sig gøre på den almindelig måde - drop cola, fastfood snoller og den slags.. Jeg har tabt 70 kg på 11 mdr.
Vedhæftede filer
MyCollage_0.png
BBQ is not only an interest, it´s also a lifestyle:D

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 3. feb 2015, 02:13

AnneM skrev:Det kan også lade sig gøre på den almindelig måde - drop cola, fastfood snoller og den slags.. Jeg har tabt 70 kg på 11 mdr.

Det er satme flot Anne... Jeg kan dog ikke lade være med at studse over "den almindelige måde".
Du har tabt 70kg på 11 mdr. Det er i snit 1,5kg om ugen... Du må virkelig ha ændret noget udover blot at droppe "cola, fastfood, snoller og den slags".

Men rigtig flot...

vernegren
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 3. feb 2015, 08:21

RESPEKT ANNE..........
Jeg selv gået i gang, ligesom Anne, droppet slik, sodavand, snoller og tildels alkohol.
Og kombineret med motion har det givet et minus på vægten på 11.5 kg i januar.
Så det er ikke nødvendig med noget hokus pokus

Sofus far
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 3. feb 2015, 08:35

Jeg hoppede også med på lchf 5/1 i år og har fået det meget mere energi, og går ikke kold overmiddag som jeg tit gjorde før.
Jeg har droppet stort set alt sukker og stivelse og skåret MEGET kraftig ned på kulhydraterne.

Syntes at starten var lidt hård, da man som i skriver ikke må spise kartofler, ris, pasta osv.
Men her en lille måned efter syntes jeg ikke længere det er et problem, da min lækkersult er minimeret kraftigt, så mine tanker kredser ikke så meget mere omkring "forbudte" måltider.

Jeg er også faldet i et par gange, og det bekræfter mig bare i at lchf gør noget godt for mig, da jeg kan mærke at mit energi niveau falder meget kraftigt med det samme og gerne toppet op med en omgang hovedpine.

Skulle man evt lave en lchf tråd og inspirere hinanden, med hinanden aftensmad osv?

ozong
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 3. feb 2015, 12:41

Ville være en god idé med en LCHF tråd. Jeg syntes det kan være svært at finde fødevarer med nok fedt indhold i forhold til proteiner. Jeg kan se regel nemt holde mig under 20g kulhydrater, men får som regel lidt for mange proteiner og for lidt fedt...

Brugeravatar

AnneM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 3. feb 2015, 18:52

Jeg har trænet 6 dage om ugen i mindst 2,5 timer pr gang. Droppet ris, kartofler og pasta. Ingen smør eller andet usundt fedt. Jeg har udelukkende levet af grønt, frugt, lyst kød og fisk og magere mælkeprodukter. En gang i mellem en eller to skriver rugbrød eller knækbrød.
BBQ is not only an interest, it´s also a lifestyle:D

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 3. feb 2015, 21:14

Vil første og fremmest sige at det godt at de forskellige "kure" virker for folk, men undrer mig at alle påstande ikke bliver bakket op på nogen måde i form af dokumentation.

Samtidig tænker jeg lidt på eventuelle langsigtede bivirkninger ved disse radikale kostændringer. Har man dem i baghovedet eller ignorere man dem helt.

Kan hjertekarsygdomme ikke hænge sammen med stort fedtindtag?

Kan man ikke være tyndfed selvom man har et slankt ydre? Altså selvom man taber sig er man fejlernæret.

Kan man ikke forestille sig at de igennem tiderne brugte kostpyramiders effektivitet lidt kan afspejles i den konstant forøgede gennemsnitsalder? (og det generelle kæmpestore og stadigt voksende forbrug af mel produkter)

Mvh Emil - der selv er vild med "stenalderbrød" selvom det er hammerdyrt og ikke synes det mætter synderligt godt

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 5. feb 2015, 08:20

Denraretiger skrev:Vil første og fremmest sige at det godt at de forskellige "kure" virker for folk, men undrer mig at alle påstande ikke bliver bakket op på nogen måde i form af dokumentation.

Samtidig tænker jeg lidt på eventuelle langsigtede bivirkninger ved disse radikale kostændringer. Har man dem i baghovedet eller ignorere man dem helt.

Kan hjertekarsygdomme ikke hænge sammen med stort fedtindtag?

Kan man ikke være tyndfed selvom man har et slankt ydre? Altså selvom man taber sig er man fejlernæret.

Kan man ikke forestille sig at de igennem tiderne brugte kostpyramiders effektivitet lidt kan afspejles i den konstant forøgede gennemsnitsalder? (og det generelle kæmpestore og stadigt voksende forbrug af mel produkter)

Mvh Emil - der selv er vild med "stenalderbrød" selvom det er hammerdyrt og ikke synes det mætter synderligt godt

Jo det er en rigtig væsentlig og god pointe. Desværre er det jo ofte sådan at de fulde konsekvenser, der er af så store ændringer først ses efter en årrække. En helt reel bekymring ift. stenalderkost, der er meget tung med animalske produkter er udviklingen af tyktarmskræft, for der er tidligere ved store befolkninsundersøgelser vist at et stort indtag af animalske produkter, herunder måske specielt pålægsprodukter giver en øget risiko for tyktarmskræft. Men igen det gør overvægt som sådan også.
Where there's smoke... There's laughter.

Tilbage til "Den sunde livsstil - Sundhedstema"