Hjemmerøget nakkesteg

Sund mad behøver ikke være kedelig mad. Læs med her.
Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Hjemmerøget nakkesteg

Indlæg#1 » 31. jan 2014, 12:09

En nakkefilet er blevet indkøbt, 2 koteletter er skåret fra til aftensmaden og resten er pudset af og har fået en snøring. Gnedet med salt og stillet til saltning 1 døgn. Derefter hældes en saltlage af 2 liter vand, 120 g nitritsalt og 120 g groft salt og 40 g sukker over kødet. Der kom så lige et par mørbrad med oveni. Saltes igen 2 døgn. KØDET SKAL VÆRE DÆKKET AF LAGEN. Udvandes derefter ½ time og hænges til tørring i 2 døgn. Koldrøges derefter i 4 dage a 8 timer og er klar til fortæring på femtedagen.

Nakkefileten, eller et stykke af den, koges/simrer i vand tilsat fennikelfrø, laurbærblade og hel sort peber efter smag.
Simretid er ca. ½ time og hviletid i suppen også ½ time.

Tilbehør f.eks.:
Kogte kartofler, rosenkål og letkogte gulerødder. Pyntet af med lidt basilikumglaze og chiliristede græskarkerner. Og til sidst lidt smeltet smør og yndlings-sennepen... :P

Rg. nakke 1.JPG

Rg. nakke 2.JPG

Rg. nakke 3.JPG

Rg. nakke 4.JPG

Rg. nakke 5.JPG

Rg. nakke 6.JPG

Resten af kødet vil blive konverteret til fyld i en bacon/ostepølseproduktion...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Hjemmerøget nakkesteg

Indlæg#2 » 31. jan 2014, 12:29

Neeeeeej du er løbet tør for rødvin ;-)

Brugeravatar

Emneforfatter
skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 31. jan 2014, 17:38

gielsgaard skrev:Neeeeeej du er løbet tør for rødvin ;-)

:lol: Kommer ikke til at ske, men måske bør jeg forny mig lidt? :lol:
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Grillmesteren2014
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 8. okt 2014, 12:12

Hvor står risiko er der for overførsel af bakterier når kødet hænger og tørre? Har aldrig prøvet at koldrøge, og er lidt bange for at springe ud i det?

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 8. okt 2014, 14:04

Grillmesteren2014 skrev:Hvor står risiko er der for overførsel af bakterier når kødet hænger og tørre? Har aldrig prøvet at koldrøge, og er lidt bange for at springe ud i det?

Kødet er saltet og hænger og tørre i køleskab, så ingen fare.

.
Torp Hedehusene

Pizzastenen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 26. dec 2014, 22:52

Mums. Og godt med et rødvinslager ja, ellers går det jo helt galt altså :)
Mit navn er Simon Hansen og jeg synes det der med at grille er ganske hyggeligt. Jeg har oprettet min profil for at lære, dele og sprede budskabet omkring min side: http://pizzastenen.dk/. Goddag :)

Tilbage til "Den sunde livsstil - Sundhedstema"