Fiskesuppe med appelsin og stjerneanis

Sund mad behøver ikke være kedelig mad. Læs med her.

Emneforfatter
Hodor
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Fiskesuppe med appelsin og stjerneanis

Indlæg#1 » 6. jul 2012, 20:34

Billede

En meget spændende, og cremet suppe med lækker fisk og en virkelig overraskende smag af appelsin og stjerneanis.

Vi har aldrig lavet fiskesuppe før, så dette var en meget dejlig overraskelse. Suppen smagte virkelig godt. Der var en fin balance mellem smagen af appelsin, chili og stjerneanis.

Kommer garanteret på bordet igen her. Er også yderst velegnet som en forret til festlige lejligheder.

Et godt råd er at passe på med Sambal oelek. Hellere tag det kvarte og smage til, end at ende med en så stærk ret, at det bliver uspiselig.

Ingredienser:

• 1 porre
  • 500g fiskefilet, f.eks torsk eller laks
  • 2 spsk hvedemel
  • 8 dl vand
  • 4 spsk koncentreret fiskefond
  • 2 dl madlavningsfløde 18%
  • 3 hele stjerneanis
  • 1 tsk sambal oelek
  • fintrevet skal af 1 appelsin, usprøjtet
  • salt og friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

Rens porren, og skær den i tynde skiver. Skær fisken i mundrette stykker.
Pisk vand og mel sammen i en gryde, og kog op under omrøring. Rør fiskefond, fløde, stjerneanis, sambal oelek og appelsinskal i og kog i et par minutter. Læg fisk og porreskiver i suppen, og varm den forsigtigt igennem i ca. 5 minutter. Smag til med salt og peber.

Billede

Billede
Martin

Weber Genesis E-330
Weber Q300

My Danish Kitchen
Billede

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Fiskesuppe med appelsin og stjerneanis

Indlæg#2 » 6. jul 2012, 23:10

Fin lille ret, Hodor, det ser lækkert ud. Det må prøves. Også en fin madblog du skriver på, ser godt ud.

Har du prøvet fiskesuppen her med torsk eller laks, jeg mener det er meget forskellige fisk med vidt forskellig smag? Det ligner umiddelbart Torsk du har i - og jeg ville tro det også er den bedst egnede til det?
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Emneforfatter
Hodor
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Fiskesuppe med appelsin og stjerneanis

Indlæg#3 » 6. jul 2012, 23:56

lractbird skrev:Fin lille ret, Hodor, det ser lækkert ud. Det må prøves. Også en fin madblog du skriver på, ser godt ud.

Har du prøvet fiskesuppen her med torsk eller laks, jeg mener det er meget forskellige fisk med vidt forskellig smag? Det ligner umiddelbart Torsk du har i - og jeg ville tro det også er den bedst egnede til det?

Tak. Det er en hyggelig hobby med blog og mad :-D

Men vi prøvede den af med laks i denne første omgang. Vi havde ikke nok torsk på lager.
Martin

Weber Genesis E-330
Weber Q300

My Danish Kitchen
Billede

Tilbage til "Den sunde livsstil - Sundhedstema"