Laksefarseret rødspættefilet, sous vide

Sund mad behøver ikke være kedelig mad. Læs med her.

Emneforfatter
henrikc
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Laksefarseret rødspættefilet, sous vide

Indlæg#1 » 24. jan 2012, 21:00

Her er så mit første forsøg med fisk i sous vide'n!

Det blev fantastisk!

Let og saftigt som jeg ikke har fået fisk før...prøv det!

Let og hurtigt at tilberede....

Indkøb: Fiskefiletter, laksefars, dild.
Selvfølgelig kunne farsen laves af frisk laks.

Læg filetterne på skærebrædtet og tør dem med køkkenrulle.
Smør laksefars rørt med den hakkede dild på en filet i ca 1 cm tykkelse og ½ cm fra kanterne.
Læg en anden filet på toppen (vend den så den er symetrisk i faconen), og put herligheden i en kogepose.

Sug luften ud af posen og forsegl den.
"Kog" fisken ved 60 grader i 25 minutter.
Fisken slipper posen uden smørelse, og danner ingen overskydende saft.

Med andre ord, der er ikke megen tid til at lave tilbehøret, som her var ris med en god sauce med Karl Johan svampe.
Da fisken ikke er særlig varm fra tilberedningen, er det en god ide at servere på forvarmede tallerkener.

Se billeder på min blog: http://thermomix-danmark.blogspot.com

Ved at lægge fisken sammen med farsen kommer der et godt forhold mellem fars og fisk, og mindre fiskefiletter er desuden for små til at rulle om farsen.

Det var lækkert, magert og let at lave! Det magre kan der jo kompenseres for med sauce eller kryddersmør!

Har du ikke sous vide udstyr, kan du sagtens lave det i en stor gryde med vand og et godt termometer, men det kræver lidt større insats at holde temperaturen konstant. Luften suger du bare ud af posen, og slår så en knude.

Velbekomme!
Mvh Henrik

Emneforfatter
henrikc
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Re: Laksefarseret rødspættefilet, sous vide...dagen efter

Indlæg#2 » 29. jan 2012, 21:38

Ovenstående fisk blev der en enkelt til overs af, serveret dagen efter som kold forret, skåret i skiver....og til min overraskelse var det næsten bedre koldt!

Juicen fra fisken var stivnet til en fin klar gele i kogeposen rundt om fisken, der bandt det hele fint sammen.

Klart en forret som med fordel kan laves dagen før servering, ser festlig ud og er mere spændende end en fiskepate uden hel fisk.

Mvh h

Se billeder på http://thermomix-danmark.blogspot.com

Tilbage til "Den sunde livsstil - Sundhedstema"