slut med flammegrillning???

Sund mad behøver ikke være kedelig mad. Læs med her.
Brugeravatar

Emneforfatter
orvis
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#1 » 29. apr 2011, 06:11

hvis man kikke på dette link
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 545510.ece

køre der en sag mod Burgerking for at grille ved forhøje temperature :shock:
nu er flammegrillning jo en af mine abslutte farvoritter, faktisk fik vi igår aftes flammegrillede korteletter og jeg har planer om burger iaften bør man droppe det :?:
Deaktiveret efter eget ønske 0610-2012

Brugeravatar

rosqvist45
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: slut med flammegrillning???

Indlæg#2 » 29. apr 2011, 06:16

Selv tror jeg det er en fis i en balje vand, kunne ikke drømme om ikke at flamme grille men det er nu bare min mening :-D

Brugeravatar

soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 29. apr 2011, 06:21

det har længe været oppe til debat at man ikke bør spise grill mad. http://fpn.dk/liv/article993183.ece http://ing.dk/artikel/80042-gasgrill-er-mere-sundhedsskadelig-end-kulgrill men så er det god jeg ikke ryger, det går nok lige op med at grille meget. [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Ned med vegetarer, de spiser kørenes mad.

Brugeravatar

rosqvist45
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 29. apr 2011, 07:35

Jo men der kommer jo hele tiden noget nyt men siden man har kunne lave ild har man jo lavet mad over bål så mon ikke det går, Tror der er for mange forsker og så har de ikke noget at lave og så finder man på det er farligt at grille, Jeg har det sådan at når jeg skal væk så heller veje 20 kg for meget og have spist det jeg vil end dø og så havde kedet mig :-D

Brugeravatar

soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 29. apr 2011, 08:20

Jeg kunne ikke have sagt det bedre. .1%¤ .1%¤
Ned med vegetarer, de spiser kørenes mad.

Splash
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#6 » 29. apr 2011, 08:43

Husk solen er også kræftfremkaldende, så bevæg dig aldrig udenfor! 8)

De finder sgu da på noget hele tiden. Livet er svært! de fleste dør endda af det!
Sønderjydsk grill-entusiast!

masser af Webere........... STEEL RULES

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 29. apr 2011, 08:55

Ja der er jo ingen der er sluppet levende herfra endnu :-)
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 29. apr 2011, 09:03

Orvis. Det der bliver refereret til er at forkullet kød kan være farligt.
Du er jo rigtig god til flammegrilning og jeg har ved selvsyn overværet at der ikke er skyggen af forkullet kød når du serverer en bøf.

Så... Bare kom igang!!
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 29. apr 2011, 09:19

Pudsigt, så mange undskyldninger og bortforklaringer der findes når det handler om, at det man rigtig godt kan lide kan være usundt.

Hvad mon der ville blive sagt, hvis man fandt ud af at brocoli var skadeligt.
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#10 » 29. apr 2011, 09:40

marinus skrev:Pudsigt, så mange undskyldninger og bortforklaringer der findes når det handler om, at det man rigtig godt kan lide kan være usundt.

Sådan er livet vel

marinus skrev:Hvad mon der ville blive sagt, hvis man fandt ud af at brocoli var skadeligt.

Det er sikkert skadeligt, ligesom champignon er kræftfremkaldende* - men jeg fortsætter nu med at guffe al den broccoli jeg kan overkomme :D

*Hvis man vel at mærke spiser ca. ½ kg. rå champignon om ugen
Med venlig hilsen
Morten

palmingryden
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 29. apr 2011, 09:52

Jeg spiser og drikker det jeg har lyst til, og har altid gjort det.
Det vil der ikke blive lavet om på.
Det er er farligt i dag, er ikke farligt en anden dag siger de kloge...

Længe leve livet.

P.s. og i aften skal vi have flammegrillet bøffer [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif] [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif]
Panering er godt..
Dobbelt panering er dobbelt så godt...

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#12 » 29. apr 2011, 10:03

Mon ikke, det - som med alt andet - handler om: "alt med måde"? Fordi man flammegriller en bøf eller en kotelet i ny og næ, gør det vel næppe det til sundhedsskadeligt.

Hvis Broccoli erklæres "usundt", vil Orvis være en lykkelig mand, han kunne jo ikke drømme om at sætte tænder i sådan noget ukrudt :lol: :lol: :lol:
Trine :-)
Bruger deaktiveret efter eget ønske den 20.09.2011

Brugeravatar

SukkerFri
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#13 » 29. apr 2011, 12:30

Problemet er vel ikke at den enkelte ting kan øge risikoen for kræft eller hvad det nu er der øges risiko for. Problemet er når der efterhånden er tusind ting som øger risikoen, så bliver mange små bække til en flod.

Hvilke ting man vælger at mindske risikoen ved, det skal være op til folk selv. Jeg ved godt hvilke ting jeg sortere fra og hvilke jeg ikke gør. Men vores myndigheder er simpelthen NØD til at gribe ind, for hvis de ikke gør det, så kan i fandme tro der vil blive råbt og skreget den dag det går galt.
If you can't explain it simply, you dont understand it well enough

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 29. apr 2011, 12:55

marinus skrev:Pudsigt, så mange undskyldninger og bortforklaringer der findes når det handler om, at det man rigtig godt kan lide kan være usundt.

Kære marinus

Hvad mener du med dette?
Hentyder du til mit indlæg?
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#15 » 29. apr 2011, 14:25

rosqvist45 skrev:Jo men der kommer jo hele tiden noget nyt men siden man har kunne lave ild har man jo lavet mad over bål så mon ikke det går, Tror der er for mange forsker og så har de ikke noget at lave og så finder man på det er farligt at grille, Jeg har det sådan at når jeg skal væk så heller veje 20 kg for meget og have spist det jeg vil end dø og så havde kedet mig :-D

Jeg har samme holdning som de fleste andre, alt med måde og så bekymrer jeg mig ikke så meget om hver gang forskere finder ud af røget kød er usundt, branket kød er usundt og fedt er usundt.

Det ved jeg såmænd godt det er. Men alt med måde så går det jo nok alligevel.

Men lige agumentet her holder så ikke lige. Vores levealder stiger kraftigt og føden er helt klart en del af den årsag. Så jeg er ret sikker på at levede vi som i oldtiden med at lave alt over bål så var vores levealder nu nok også lidt lavere end den er nu :)

Så hver gang man hører, det gjorde vi da jeg var lille og der er der jo ikke nogen der er død af. Jo, det er der nok ret sandsynligt :)
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#16 » 29. apr 2011, 14:41

jaknil skrev:Hentyder du til mit indlæg?

hvorfor i alverden tror du at jeg hentyder til netop dit indlæg?
udtryk gør indtryk

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#17 » 29. apr 2011, 14:52

Så ville jeg finde andre grønsager, hvor bacon kunne rulles om.......

Brugeravatar

Emneforfatter
orvis
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 29. apr 2011, 14:56

NeuroBrain skrev:

Så ville jeg finde andre grønsager, hvor bacon kunne rulles om.......

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Deaktiveret efter eget ønske 0610-2012

Brugeravatar

nbandit
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#19 » 30. apr 2011, 18:50

Der er påvist kemiske forbindelser, der er kræftfremkaldendene ved flammegrillning,selvom kødet ikke er branket.
Hvad man spiser må man da selv om,men i en burgerkæde,der sælger mad,skal der ikke være sådanne risici.
Weber Spirit-e310 classic
Weber 57 silver
Primo oval xl

Nbandit
http://www.AlexSoegaard.dk

Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 1. maj 2011, 09:31

Handler livet om kvantitet eller kvalitet?
Altså, er et indholdsløst langt liv bedre end et indholdsrigt lidt kortere liv?
Er vi ved at være derude hvor vi skal til at vælge livslængde og dødsårsag?
Hvor meget øges risikoen reelt? Og i forhold til hvilket udgangspunkt? f.eks er 10% af ingenting ikke ret meget :)
Vile fanme være surt at gøre alt for at være sund og undgå sundhedsskadelige stoffer i sine omgivelser for så at få en 747 i hovedet den dag man skal til at nyde sit otium :-?
Mvh Søren
Søren

dl09sbr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#21 » 1. maj 2011, 10:13

Søren Michael skrev:Handler livet om kvantitet eller kvalitet?
Altså, er et indholdsløst langt liv bedre end et indholdsrigt lidt kortere liv?
Er vi ved at være derude hvor vi skal til at vælge livslængde og dødsårsag?
Hvor meget øges risikoen reelt? Og i forhold til hvilket udgangspunkt? f.eks er 10% af ingenting ikke ret meget :)
Vile fanme være surt at gøre alt for at være sund og undgå sundhedsskadelige stoffer i sine omgivelser for så at få en 747 i hovedet den dag man skal til at nyde sit otium :-?
Mvh Søren

Det kunne jeg ikke have udtrykt bedre, husk at nyde livet

Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 1. maj 2011, 17:23

nbandit skrev:Der er påvist kemiske forbindelser, der er kræftfremkaldendene ved flammegrillning,selvom kødet ikke er branket.
Hvad man spiser må man da selv om,men i en burgerkæde,der sælger mad,skal der ikke være sådanne risici.

Interessant observation i betragtning af den fedme epidemi fastfoodkæderne har noget af ansvaret for i staterne :-?
Mvh Søren
Søren

Brugeravatar

SukkerFri
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#23 » 1. maj 2011, 17:27

Søren Michael skrev:
nbandit skrev:Der er påvist kemiske forbindelser, der er kræftfremkaldendene ved flammegrillning,selvom kødet ikke er branket.

Interessant observation i betragtning af den fedme epidemi fastfoodkæderne har noget af ansvaret for i staterne :-?
Mvh Søren

Der er IMO liiiidt forskel på at sælge fed mad kontra at sælge mad man ingen anelse har om kan være kræftfremkaldende.
If you can't explain it simply, you dont understand it well enough

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#24 » 1. maj 2011, 21:05

Nu er det vel ikke burgerkæderne der stop fordre folk, heller ikke i staterne. Det er vel også lidt folks eget ansvar hvad der kommes i munden.

Nu er det self. nemt at pege fingre og give slemme McD skylden for at man er fed, men hver gang man peger er der 3 fingre der peger på en selv.
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

Bjørn Nielsen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#25 » 1. maj 2011, 21:13

Hæ hæ, det er vel ingen skam at vise, at man har råd til at spise sig mæt :lol:
Stol aldrig på en mager kok !!!!!!!!

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 1. maj 2011, 21:16

Bjørn Nielsen skrev:Hæ hæ, det er vel ingen skam at vise, at man har råd til at spise sig mæt :lol:

Hvis der fandtes en "Synes godt om"-knap herinde, så havde jeg trykket på den :lol:
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#27 » 1. maj 2011, 21:16

Back on topic, please...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#28 » 1. maj 2011, 21:22

Bjørn Nielsen skrev:Hæ hæ, det er vel ingen skam at vise, at man har råd til at spise sig mæt :lol:

No Shit

Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 2. maj 2011, 11:00

topgun skrev:Nu er det vel ikke burgerkæderne der stop fordre folk, heller ikke i staterne. Det er vel også lidt folks eget ansvar hvad der kommes i munden.

Nu er det self. nemt at pege fingre og give slemme McD skylden for at man er fed, men hver gang man peger er der 3 fingre der peger på en selv.

Nej det er korrekt der er ingen der tvinger dig til at overspise, spise transfedtsyrer, drikke de sidste 100ml i en 600ml sodavand eller spise flammegrillet mad men markedsføring og portionsstørrelser samt rabatter ved supersize menuer, storkøb osv har da en indflydelse på hvor meget der ryger indenbords. Det skal ikke forståes som en ansvarsforflygtigelse, den enkelte har jo selv et ansvar for hvad man putter i munden men netop der synes jeg der er et misforhold. Hvor stor er sundhedsrisikoen ved at spiseflammegrillet mad kontra sundhedsrisikoen ved en "svag ryggrad" der medfører fejlernæring, overvægt og tandskader pga. kostens karakter hvis man hører til den gruppe der fortrinsvis lever af junkfood. Hvilke sundhedsmæssige konsekvenser har det at sodavand i stigende grad sælges i større flasker 0.25l ->0.35l, 0.5l -> 0.6l og 1l ->1.5l -> 2l. Ja det er vores eget ansvar om vi køber og drikker 2l sodavand men der gøres jo et kæmpe arbejde for at få os til at forbruge mere og lægge flere penge og det er sg ikke grøntafdelingerne der markedsføres hårdest.
Det er ikke for at diskutere ansvarsplacering men det er da interessant at vide hvordan risikoen fordeler sig. Er det så farligt at spise flammegrillet kød kontra alle de andre faktorer du udsættes for når du vælger din menu. f.eks pommesfritterne, mayoen eller colaen.
Mvh Søren
Søren

Mthoger
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#30 » 17. feb 2012, 00:18

Ja hvad er farligst, Løbe en tur rundt om søerne i morgentrafikken, bo i Jyllinge Nordmark eller spise en burger på burger king.
Vi er desværre blevet rigtig gode til måle og forske i alt og ingenting... at man nogen gange bare ville ønske at man kunne leve et godt liv i uvidenhed.

/mthoger

BuuS
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#31 » 17. feb 2012, 09:11

Jeg hæfter mig ved at de griller "under ilden" :-)

Brugeravatar

BS_Sweden
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#32 » 17. feb 2012, 13:19

Så er det da godt mobiltelefoni nu er renset for anklage. Så går det nok lige op i sidste ende :)
Brian

er der ikke for lidt remonce i?

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#33 » 17. feb 2012, 18:56

Arhhh hvis det kun gælder ved grill under ilden, så satser jeg sgi pelsen i dag og flammegriller et par ribeyes, så går det galt, må i hygge jer ;-)

Pyhaaaaaaa, det er vist ikke SÅ slemt endda, fik da spist, gået med hunden og ryddet op, samt skriver dette indlæg
steak1.jpg

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.204256,10.413596
---------------------------
Michael
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Grillmesteren2014
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#34 » 17. sep 2014, 11:24

Flammegrilning kostede min engang en ganske fremragende parasol i mit udekøkken. Kom ved en fejl til at lægge andebryst på direkte varme, med fedtsiden nedad.....øv øv, men til mit forsvar skal siges, at det var min FØRSTE grillret nogensinde, på min første grill nogensinde. Der er flydt lidt vand igennem åen siden :-)

Brugeravatar

Tine
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#35 » 17. sep 2014, 14:58

Grillmesteren2014 skrev: Der er flydt lidt vand igennem åen siden :-)

Det er der også siden denne tråd blev startet, - i april 2011. [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Sorry, men den lå lige til højrebenet. :-o
~~~~~~~~~~
Smokey Joe
Performer u./gastænding
Q120
Primo Oval Large

*Trækul på lager fra http://www.traekul.dk*
PM for afhentning.

Tilbage til "Den sunde livsstil - Sundhedstema"