Sødemiddel godt eller skidt?

Sund mad behøver ikke være kedelig mad. Læs med her.

Emneforfatter
tasketrolden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Sødemiddel godt eller skidt?

Indlæg#1 » 5. apr 2011, 19:18

Hvad gør I andre, hvis I gerne vil lave en fedtfattig dessert? Bruger I ”fedtfattigt” fløde f.eks. og sødemiddel i stedet for sukker, eller vælger I en helt anden form for dessert, hvor I ikke bliver nødt til at snyde? I mine øjne daler kvaliteten og smagen, når man bruger de her sødemiddelsprodukter etc. Hvad er jeres mening?

Brugeravatar

Mychri
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Sødemiddel godt eller skidt?

Indlæg#2 » 5. apr 2011, 20:50

Hvis du undersøger en lille smule på nettet, finder du hurtigt ud af at sødestoffe overhovedet ikke er sunde.
Aspartam (tidligere Nutrasweet) er direkte kræftfremkaldende. Saccarin omdannes til sukker og træsprit i kroppen.
Selvom det er er i små mængder, bliver det faktisk en del hvis det bliver en direkte erstatning for naturligt sukker.

Vi bruger ALDRIG light-produkter eller kunstigt sødestof. Vi bruger kun naturligt sukker og helst forarbejdet mindst muligt.
Frugt og bær er både sunde, smager godt og fulde af naturligt sukker.
Det er bedre at spise rigtig sukker en gang imellem, end at fylde kroppen med kunstige giftstoffer hele tiden.

Spis varieret og mindst muligt forarbejdet.
Billede

Julius
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 5. apr 2011, 22:40

Jeg har også kun dårlige erfaringer med kunstige sødestoffer. De er generelt usunde, og ikke i fedende forstand som sukker, men i skadelig forstand.

Jeg indrømmer at jeg sjældent spiser desserter, da jeg hellere vil have "rigtig mad", men når det sker spekulerer jeg ikke i fedt og sukker. Ligesom når jeg laver "god mad", så vil jeg have den perfekte smag frem, og ikke noget med erstatning. Jeg kan ikke få mig selv til at spare på kalorierne i en dessert, hvis det går udover smagen. Så hellere spise lidt mindre og nyde det :)

Desuden, er sukker en fantastisk byggesten når man laver desserter, og det kan kunstige sødemidler ikke erstatte.
OutdoorChef Leon
Outdoorchef City
Outdoorchef Mini
Weber One-Touch Premium 57
Weber Spirit 320 Premium
Weber Go-Anywhere
Bon-Fire bålsted
Transportabel ABU rygeovn

jkofod
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 5. apr 2011, 23:40

Lige så rigtigt det end måtte lyde. Lige så fordømmende er det på samme tid.

Det kommer an på situationen.

Er der disbetes i nær familie ( hjemmet ) ?
Er der tale om overvægt, , i svær grad ?
Øvrig sygdom mm ?

Eller BLOT rygrad som en regnorm ? ;-)

DER kan sødemiddel sagtens have sin berettigelse.

Derfor gælder det, i nogle situationer, om at holde sig fra sukker, når muligt ! !
Ikke at det er farligt i sig selv. Men sukker er som så meget andet, en del af et større puslespil
der skal gå op i en højere enhed i det daglige.
Lidt for lidt, og meget for meget....

Der er også medicin der er "giftigt" !! ( måske det "meste" ? )

Fløde 'runder' meget mad på en dejlig måde :-D
Og sådan kan vi være frelst på hver vores måde.

/Jan

jkofod
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 5. apr 2011, 23:43

Julius skrev:Jeg har også kun dårlige erfaringer med kunstige sødestoffer. De er generelt usunde, og ikke i fedende forstand som sukker, men i skadelig forstand.
.

Det lyder ikke rart. Hvordan dårlig erfaring ?

Det er vel ikke kun den grimme smag du taler om ?

/Jan

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 6. apr 2011, 00:29

jkofod skrev:Lige så rigtigt det end måtte lyde. Lige så fordømmende er det på samme tid.

Det kommer an på situationen.

Er der disbetes i nær familie ( hjemmet ) ?
Er der tale om overvægt, , i svær grad ?
Øvrig sygdom mm ?

Eller BLOT rygrad som en regnorm ? ;-)

DER kan sødemiddel sagtens have sin berettigelse.

Derfor gælder det, i nogle situationer, om at holde sig fra sukker, når muligt ! !
Ikke at det er farligt i sig selv. Men sukker er som så meget andet, en del af et større puslespil
der skal gå op i en højere enhed i det daglige.
Lidt for lidt, og meget for meget....

Der er også medicin der er "giftigt" !! ( måske det "meste" ? )

Fløde 'runder' meget mad på en dejlig måde :-D
Og sådan kan vi være frelst på hver vores måde.

/Jan

Ja du har ret :-)

Jeg smed 18 kg for meget vægt for 5 - 6 år siden med hjælp af DDV og i den periode, jeg tabte mig var alm sukker forbudt.
Jeg måtte kun bruge sødemiddel, hvis noget skulle have sødes.
I starten syntes jeg det smagte grimt, men jeg vænnede mig hurtigt til smagen.
Der findes mange slags sødemiddel på markedet, jeg brugte et der indeholdt sakkarin.
Og ja der diskuteres stadig om det er kræftfremkaldende, men der skulle også være andre sødemidler på markedet.
Kik eks på div supermarkeders hylder, de plejer at have et par hylde meter med sukkerfri varer.

Julius
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 6. apr 2011, 07:18

jkofod skrev:
Julius skrev:Jeg har også kun dårlige erfaringer med kunstige sødestoffer. De er generelt usunde, og ikke i fedende forstand som sukker, men i skadelig forstand.
.

Det lyder ikke rart. Hvordan dårlig erfaring ?

Det er vel ikke kun den grimme smag du taler om ?

/Jan

Det var måske ikke så tydeligt formuleret :)

Det jeg mener er ikke at jeg har haft grimme oplevelser med sødemidler i forhold til sygdom og skadelige virkninger på kroppen.
Der i mod har tidligere arbejdet med desserter som kok, og arbejdet på at erstatte sukker med sødemidler, for at lave lækre desserter til gæster med diabetes. Og det bliver aldrig godt nok, og det er ikke kun den grimme smag, men også madæestetisk :)

Desværre, kan man heller ikke fornægte at kunstige sødemidler har en dokumenteret skadelig virkning på kroppen. Så kan man ligesom man bør med sukker diskutere mængden.

Hvis jeg lød fordømmende eller nedgørende overfor folk med diabetes, var det på ingen måde meningen. Det er blot min egen holdning til at erstatte sukker med kunstige sødemidler, udfra et kaloriemæssigt synspunkt :)
OutdoorChef Leon
Outdoorchef City
Outdoorchef Mini
Weber One-Touch Premium 57
Weber Spirit 320 Premium
Weber Go-Anywhere
Bon-Fire bålsted
Transportabel ABU rygeovn

SuperTommi
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 6. apr 2011, 07:56

Det er en rigtig fin debat, men man bør stille sig lidt kilde kritisk nogen gange. Jeg har aldrig set et forsøg, hvor man ikke har brugt helt ekstreme doser af sødemiddel for at få en skadelig effekt, og derfor ser jeg ingen grund til at frygte dem.
Jeg kan anbefale at søge i motion-online.dk arkiver og i forummet. Der findes masser af god læsestof om emnet. Derudover sidder der en del personer, som er gode til at læse forsøgene igennem og finde ud af om forsøget rent faktisk kan bruges til noget i praksis. Hvilket der er rigtig mange der ikke kan.

Brugeravatar

Carn
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 6. apr 2011, 08:28

Rolig nu... Jeg har skam også læst alt det med at kunstigt sødemiddel skulle være kræftfremkaldende, men for det første har jeg aldrig set noget troværdigt forskning omkring det, og for det andet er det altså i abnormt store mængder.

Koffein er f.eks. også ekstremt giftigt, men bare ikke i de mængder vi indtager det.

Det er naturligvis rigtigt at smag og konsistens ikke er det samme med kunstigt sødemiddel og fedtfattige, men det er jo nok ikke for smagen at man vælger kunstigt sødemiddel ;-)

Så koldt vand i blodet!

Og så har jeg lige en fedtfattig dessertopskrift:

Ricotta ost er en fantastisk fedtfattig ost der kan røres op med lidt sødemiddel og vanilie (og evt. lidt mælk for at få den tyndere).
Spis det som en creme ovenpå friske jordbær. Det smager himmelsk!
/Jakob

-----

Weber OT 47 cm
Weber Q100 - Afgået ved døden under det Københavnske skybrud 2011 - RIP
BGE Large

Hallind
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 6. apr 2011, 10:53

Nu må jeg altså lige bryde ind...............

Jeg har gennem 26 år båret rundt på sygdommen Diabetes......

Jeg fik det i en alder af 5 år og er opvokset med sødemiddeler i alle mulige retninger, og jeg er altså IKKE blevet ramt af kræft eller nogen anden form for skader.......

Jeg ved udemærket godt at sødemiddler ikke smager som sukker, og tror heller ALDRIG man finder en erstatning for sukker (det skulle jo være et naturmiddel)
Men når man står i en situation som mig bliver man bare nød til at tage det næst bedste :(

(prøv iøvrigt at kigge på dette link...http://www.sukkerfrikager.dk/opskrifter Her er en der har udviklet sine "sukkerfri"/fedtfattige kageopskrifter og er sluppet rigtig godt om ved det)
Grillkram

Lilan

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 6. apr 2011, 11:00

Jeg er medlem af hjerteforeningen og har købt en del af deres bøger heri er der masser af gode tip til hvordan man får lidt dessert uden at bruge en masse sukker.
Du kan finde en masse inspiration på deres hjemme side.
Følger du linket havner du på deres opskrftsamling, som er tilgængelig for alle : https://www.hjerteforeningen.dk/livssti ... _fra_a-aa/

Håber du kan finde lidt inspiration der :-D
Desuden kan man for få penge købe denne gode dessertbog via diabetitekerforeningen: http://www.diabetes.dk/sitecore/content ... erter.aspx

Brugeravatar

Mychri
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#12 » 6. apr 2011, 19:44

Jeg er skam også vokset op i et diabetes-hjem, men det ændre faktisk ikke på det faktum at sødemidler ikke er et "sundere" alternativ til sukker.
Derfor siger jeg spis mindre, spis mere varieret og spis mindre forarbejdet. Jo mindre en råvare er forarbejdet, des bedre.

Et eksempel på forarbejdet mad!
Vi købte for en stund siden en svinemørbrad fra Jensens Bøfhus, da vi har fået tvillinger og ikke har den tid vi havde før til mad.
Den havde stort set ikke noget med kød at gøre mere. Det var tydeligt at se at der var brugt nåle til at fylde marinade og "blødgørende"
enzymer ind i kødet. Fibrene i kødet var max. 1 cm lange og kødet havde en mærkelig svampet struktur.
Den kunne på ingen måder sammenlignes med en fersk svinemørbrad.

Det er den slags fødevarer jeg mener man bør holde sig fra. Desværre kommer der mere og mere af det på markedet.
Jeg har til og med mødt folk som ikke vil have friskhakket oksekød, fordi det smager mærkeligt (af oksekød).

Jeg mener at kunstige sødestoffer er en del af denne dårlige og mærkværdige del af den madkultur vi bland andet har arvet fra USA (Der er meget godt fra USA, men også meget skidt).
Billede

Tilbage til "Den sunde livsstil - Sundhedstema"