| Forfatter |
besked |
|
bertan
|
Titel: Fedtfattig dessert : 16. jul 2010, 21:27 |
|
 |
| Øvet på Grillguru |
 |
Tilmeldt: 30. dec 2006, 15:26 Indlæg: 62 Alder: 48 Geografisk sted: Nibe
|
Det vælter frem med jordbær i min have lige nu. I aften lavede jeg denne dessert: Græsk yoghurt 0,2 %, jordbær i skiver toppet med et drys lakridspulver. Det syrlige fra yoghurten, sødmen fra jordbærene og den lidt skarpe lakridssmag gav en dejlig smagsoplevelse. Mvh. Annette
Sidst rettet af bertan 16. jul 2010, 22:43, rettet i alt 1 gang.
|
|
| Top |
|
 |
|
Brian S
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 16. jul 2010, 21:41 |
|
Tilmeldt: 23. jun 2010, 13:41 Indlæg: 30 Alder: 37 Geografisk sted: 7830 Vinderup, Sevel
|
Det skal da prøver Vi har også jordbær overflod lige for tiden 
_________________ Mvh.
Brian S
One-Touch® Original 57 cm. One-Touch® Gold 57, Go-Anywhere® Kingstone Láscar gasgrill Weber stegholder, grønsagskurv, pizzasten mv. Rotisserie 57 cm, Støbejernsplade
|
|
| Top |
|
 |
|
TrineHG
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 16. jul 2010, 21:41 |
|
Tilmeldt: 1. jul 2008, 16:42 Indlæg: 1772 Alder: 48 Geografisk sted: 8250 Egå
|
|
| Top |
|
 |
|
bjærge
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 16. jul 2010, 23:47 |
|
Tilmeldt: 30. maj 2008, 15:20 Indlæg: 6552 Alder: 58 Geografisk sted: 8543 hornslet
|
Nu gad jeg godt have jordbær i haven. Det ser da bare lækkert og spændende ud 
| Top |
|
 |
|
FruDuborg
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 17. jul 2010, 16:04 |
|
Tilmeldt: 8. apr 2008, 12:43 Indlæg: 498 Alder: 35 Geografisk sted: Holløse
|
Dejlig frisk dessert, og som du også har opdaget så er det skønt med at drille smagsløgene med nye smagssammensætninger 
_________________ Med venlig hilsen
FruDuborg
|
|
| Top |
|
 |
|
Hovmoller
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 17. jul 2010, 17:57 |
|
Tilmeldt: 28. mar 2008, 21:48 Indlæg: 1228 Alder: 35 Geografisk sted: Gug
|
Hmm... det ville jeg gerne prøve men har ingen lakridspulver. Har du andre forslag  ?
_________________ Venlig hilsen
Heidi, Performer touch and go Genesis E320 Kamado oval XL Friske krydderurter er et must
|
|
| Top |
|
 |
|
Mariano
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 17. jul 2010, 18:10 |
|
 |
| Redaktør/Sekretær |
 |
Tilmeldt: 25. maj 2008, 14:21 Indlæg: 2274 Geografisk sted: København
|
Jordbær ( men også anden frugt ) og sort hvidløg/black garlic smager som en bid af himlen! Black Garlic kan bestilles hér. Salaten til en dejlig nuerdetferie-middag. Det er måske ikke en dessert men alligevel  PS! Rigtig dejlig og enkel dessert. Det må vist bare prøves 
_________________ Med venlig hilsen Mariano - I'm a female!
Man må lide for grillheden
|
|
| Top |
|
 |
|
Hovmoller
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 17. jul 2010, 19:00 |
|
|
Ih det ser da også lækkert ud, men det kan da vist ikke leveres til i aften  Er der noget man skal være obs. på når man køber de garlic (så man ikke får smæk ovre fingrene..). Hvad grønt er der brugt deri?
Heidi, Performer touch and go Genesis E320 Kamado oval XL Friske krydderurter er et must
|
|
| Top |
|
 |
|
bertan
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 17. jul 2010, 20:48 |
|
 |
| Øvet på Grillguru |
 |
|
Mariano skrev: Jordbær ( men også anden frugt ) og sort hvidløg/black garlic smager som en bid af himlen! Black Garlic kan bestilles hér. salat med sort hvidløg.jpg Salaten til en dejlig nuerdetferie-middag. Det er måske ikke en dessert men alligevel  PS! Rigtig dejlig og enkel dessert. Det må vist bare prøves  Din salat ser virkelig lækker ud. Mvh. Annette
|
|
| Top |
|
 |
|
holmer
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 17. jul 2010, 20:51 |
|
Tilmeldt: 13. maj 2006, 16:19 Indlæg: 3738 Alder: 45 Geografisk sted: Nordbornholm
|
bertan skrev: Det vælter frem med jordbær i min have lige nu. I aften lavede jeg denne dessert:
Undskyld jeg hi-jacker tråden, men det var dælme da sent med jordbær. Svigermor sælger sine jordbær fra vores matrikkel, da vi ligger mere centralt i byen  bwahaha... (læs flere turister forbi skiltet) og hun startede vel for en måned siden og det er slut og overstået for længst. Imponerende forskel i kongeriget Danmark. Men lækre røde jordbær. 
_________________ .../holmer
|
|
| Top |
|
 |
|
bertan
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 17. jul 2010, 20:53 |
|
 |
| Øvet på Grillguru |
 |
|
Hovmoller skrev: Hmm... det ville jeg gerne prøve men har ingen lakridspulver. Har du andre forslag  ? Alternativer til lakridspulver........ Måske blendet spejderhagl eller pulveriseret ægte lakrids fra apoteket. Jeg ved det ikke, har kun prøvet med lakridspulveret. Mvh. Annette
|
|
| Top |
|
 |
|
bertan
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 17. jul 2010, 21:02 |
|
 |
| Øvet på Grillguru |
 |
|
holmer skrev: bertan skrev: Det vælter frem med jordbær i min have lige nu. I aften lavede jeg denne dessert:
Undskyld jeg hi-jacker tråden, men det var dælme da sent med jordbær. Svigermor sælger sine jordbær fra vores matrikkel, da vi ligger mere centralt i byen  bwahaha... (læs flere turister forbi skiltet) og hun startede vel for en måned siden og det er slut og overstået for længst. Imponerende forskel i kongeriget Danmark. Men lækre røde jordbær.  Tjaee..... Vi nordjyder er lidt langsomme i optrækket, vi rider ikke samme dag vi sadler, så her er jordbærsæsonen ikke slut endnu. Men planteavl har vel også noget at gøre med lysforhold, så det er nok ikke helt tilfældigt det hedder det mørke jylland Mvh. Annette
|
|
| Top |
|
 |
|
Hovmoller
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 18. jul 2010, 10:03 |
|
|
holmer skrev: bertan skrev: Det vælter frem med jordbær i min have lige nu. I aften lavede jeg denne dessert:
Undskyld jeg hi-jacker tråden, men det var dælme da sent med jordbær. Svigermor sælger sine jordbær fra vores matrikkel, da vi ligger mere centralt i byen  bwahaha... (læs flere turister forbi skiltet) og hun startede vel for en måned siden og det er slut og overstået for længst. Imponerende forskel i kongeriget Danmark. Men lækre røde jordbær.  Måske man skulle foreslå din svigermor en ekstra sort jordbær som supplement - remonterende  Kig evt. her http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenh ... r/555.html
|
|
| Top |
|
 |
|
Mariano
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 18. jul 2010, 17:29 |
|
 |
| Redaktør/Sekretær |
 |
|
bertan skrev: Mariano skrev: Jordbær ( men også anden frugt ) og sort hvidløg/black garlic smager som en bid af himlen! Black Garlic kan bestilles hér. salat med sort hvidløg.jpg Salaten til en dejlig nuerdetferie-middag. Det er måske ikke en dessert men alligevel  PS! Rigtig dejlig og enkel dessert. Det må vist bare prøves  Din salat ser virkelig lækker ud. Mvh. Annette Takker  - Og hvis det er okay for dig, Annette, så skriver jeg gerne lidt mere om salaten, black garlic m.m. Det var jo ikke meningen jeg skulle hi-jacke tråden  Blev bare så inspireret af din dessert og smagssammensætning 
|
|
| Top |
|
 |
|
bertan
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 19. jul 2010, 00:58 |
|
 |
| Øvet på Grillguru |
 |
|
|
Fortæl, fortæl Mariano, jeg venter spændt på at høre mere om din indbydende salat. Og ikke mindst black garlic.
Mvh.
Annette
|
|
| Top |
|
 |
|
Mariano
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 19. jul 2010, 08:53 |
|
 |
| Redaktør/Sekretær |
 |
|
Hovmoller skrev: Ih det ser da også lækkert ud, men det kan da vist ikke leveres til i aften  Er der noget man skal være obs. på når man køber de garlic (så man ikke får smæk ovre fingrene..). Hvad grønt er der brugt deri? Hej Hovmoller m.fl. Med al den lækre og smagfulde frugt vi kan købe her for tiden - kommer der tit ovennævnte salat på bordet. Det grønne er blandede babyleaves og så ellers frisk brøndkarse og persille fra oasen. Ingen dressing til at ødelægge smagen fra alle de dejlige stykker frugt m.m. Jeg købte vores black garlic via firmaet http://www.blackgarlic.co.uk/. Det er i UK så der er ikke noget med moms, told m.m.  Fragten er så lidt halv dyr men jeg mååååååtte bare ha det hjem. En lille lækker delikatesse. Jeg gav i alt £9.99. Smagen kan bedst betegnes som en dejlig rund blanding af rosiner/svesker med et fint strejf af mild sød hvidløg plus lidt syrlighed. Konsistensen er som en god blød finsk lakrids. Og så er de fyldt med antioxidanter. Jeg kan varmt anbefale Black Garlic. Og tak, Annette - for lån af tråden 
|
|
| Top |
|
 |
|
BSC
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 19. jul 2010, 09:33 |
|
 |
| Øvet på Grillguru |
 |
Tilmeldt: 7. feb 2010, 10:40 Indlæg: 66 Alder: 55 Geografisk sted: Øster Højst
|
Vi kan også købe friske jordbær endnu her i Sønderjylland(Tønder) de er stadig halv peberet 30 kr for en bakke. Så vi skal selvfølgelig........også prøve den dessert. Dejligt med nye input. TAK Mvh Birthe
|
|
| Top |
|
 |
|
FruDuborg
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 19. jul 2010, 12:35 |
|
Tilmeldt: 8. apr 2008, 12:43 Indlæg: 498 Alder: 35 Geografisk sted: Holløse
|
Mariano skrev: BG.jpg Smagen kan bedst betegnes som en dejlig rund blanding af rosiner/svesker med et fint strejf af mild sød hvidløg plus lidt syrlighed. Konsistensen er som en god blød finsk lakrids. Og så er de fyldt med antioxidanter. Jeg kan varmt anbefale Black Garlic. Det lyder lækkert og spændende, tror det snart skal bestilles hjem 
_________________ Med venlig hilsen
FruDuborg
|
|
| Top |
|
 |
|
Hovmoller
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 19. jul 2010, 13:08 |
|
|
Jeg må vist hellere skrive black garlic og lakridspulver på indkøbslisten. Tak for inspirationen begge to 
|
|
| Top |
|
 |
|
ErikL
|
Titel: Re: Fedtfattig dessert : 19. jul 2010, 14:00 |
|
Tilmeldt: 30. maj 2009, 15:02 Indlæg: 112 Geografisk sted: Århus V.
|
|
Hej
Sort hvidløg har jeg fået for ikke så længe siden som et krydderi, det laves ved at tørre/grille det til det bliver sort og hårdt. Jeg har prøvet at lave det det var ganske nemt.
Man kan så bruge det på den måde at man river det på maden i passende mængde, lidt som muskatnød.
Det smager ganske udmærket giver en lidt grillet smag, og ikke ret meget af hvidløg.
_________________ Mvh ErikL
--------------------------- Big Green Egg (large) Weber Performer m/ gastænding Weber smokey Joe
|
|
| Top |
|
 |