n00b til cider

Her er det ikke mosekonen der brygger - men det danske grillfolk der laver deres egen øl...

Emneforfatter
Schroinx
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

n00b til cider

Indlæg#1 » 17. sep 2015, 18:51

Jeg så at man kunne lære at lave cider på vildgær uden tilsætningsstoffer på madfestivallen i Kbh her på lørdag. Jeg kan desværre ikke deltage, men blev lidt nysgerrig. Jeg har kigget efter en opskrift, men ender med at de bruger gær og så er jeg lige vidt.

Er der nogen der har eller ved hvor man kan finde en n00b opskrift (har ikke lavet cider før) på vildgæret cider?

Hvad skal jeg bruge af udstyr?
Kan man klare sig med en af de der saftpressere, hvis man ikke har adgang til noget udstyr?

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: n00b til cider

Indlæg#2 » 17. sep 2015, 23:42

Jeg ville tro at man kan kværne nogle æbler direkte fra træet og man bør nok ikke vaske dem.
De skal så massegæres inden man presser saften af dem.
Det er ikke noget jeg har prøvet så du kan betragte det som en idé udfra hvad jeg har læst om vinbrygning gennem årene.
Ulempen ved at bruge vildgær er at man slet ikke kan forudse resultatet, men det kunne jo siges at være en del af charmen ligesom dengang min kone havde 25 kg vindruer ( spise )og jeg var nødt til at købe noget udstyr og improvisere en gang rødvin i en fart inden druerne rådnede.
Vinen blev drikkelig uden dog at kunne konkurrere med en god Amarone.
Jeg sidder faktisk og bliver inspireret af denne tråd. Vi har så utroligt mange æbler i år, tror da lige jeg skal lave vidt æblevin eller cider.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 17. sep 2015, 23:48

Lavede 50 liter Cider forrige år. Har stadig en del flasker tilbage. De bliver bedre med alderen.
Blev frarådet det med vildgær, da det meget nemt bliver udrikkelig

Emneforfatter
Schroinx
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 19. sep 2015, 10:28

Drengene der påstod at de kunne lære en det på kurset, så det må vel kunne lade sig gøre.

Tilbage til "Bryggeriet"