Gæring af mjød vil ikke starte

Her er det ikke mosekonen der brygger - men det danske grillfolk der laver deres egen øl...

Emneforfatter
jens.b.ribe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Gæring af mjød vil ikke starte

Indlæg#1 » 14. sep 2015, 18:24

Hej :-)
jeg har tænkt mig, at ville brygge en portion på 5 L mjød med alm fast brød gær (eller det alm brød gær i firkantet indpakning hvis det er bedre).

Problemet er nu...gæring er ikke startet efter 30 timer. Nogle der har forklaring ?
Kan lige oplyse opskriften. 2.5kg honning.. en pakke Malteser alm brød fastgær..1 appelsin (skåret i små både) en god håndfuld rosiner..2 kanel stænger..5 nelliker. 4.5L kildevand.. alt ved stuetemperatur (18-19 grader)..alt desinficeret korekt.

Håber nogle kan hjælpe..på forhånd tak for evt svar.
Mvh Jens

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Re: Gæring af mjød vil ikke starte

Indlæg#2 » 14. sep 2015, 20:33

Mjød er vin og laves bedst på gær som er beregnet til at gære vin. Brødgær er fremavlet til brød ikke vin.
Du skal gøre mere ud af dit gærvalg og behandle den godt hvis du vil lave god kvalitets mjød. Hvis du bare vil have gæret honningvand med procenter som de fleste andre weekend vikinger så skal du bare vente lidt længere så skal den nok starte. Hvis du er interesseret i at lave det rigtig godt vil jeg gerne uddybe hvordan.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
jens.b.ribe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 14. sep 2015, 21:35

Hej Thomas.

Jeg har brygget dejlig mjød med fks LALVIN WHITE ICV D47 gær. Ville blot prøve the old school way. for mine forfædre for 1000 år siden kendte ikke til det udbud af fancy smancy vin gær ;-). Jeg har smagt mjød gæret på brød gær, der smage dejligt..og andet forfærdeligt. Takker for dit svar, og venter nu i spønding på gæringen starter :-)

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 18. sep 2015, 20:36

Jeg har for 10 år siden lavet rigtig meget mjød. Jeg endte også med at benytte Lalwin gær og iltning, og alskens spændende gærstartere vækstkulturer og fanden og hans pumpestok.
Det sagt, så fungere bagegær ganske glimrende, så med mindre du har givet gæren for høj varme eller noget andet uheldigt så skal det nok komme i gang og blive ganske drikkeligt (i hvert fald med tiden).
Where there's smoke... There's laughter.

Tilbage til "Bryggeriet"