Smuttur til Prag

Her er det ikke mosekonen der brygger - men det danske grillfolk der laver deres egen øl...
Brugeravatar

Emneforfatter
Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Smuttur til Prag

Indlæg#1 » 19. sep 2012, 15:32

For første gang i mit voksne liv, har jeg haft fornøjelsen af en smuttur til Prag, og sikken oplevelse :-D

Udover alt det finkulturelle, hvilket ofte hænger mig langt ud af halsen, har Tjekkiet en fantastisk øl- og barkultur generelt...

Det gastronomiske kan jeg desværre ikke berette noget positivt om, men deres bryggerier er intet mindre end fantastiske, til trods for den noget lave alkohol procent...

foto 1.JPG
Første øl på restauration "Lokal", en Pilsner Urquell

Vi havde fornøjelsen af et besøg på mikrobryggeriet Jihomtestsky Pivovar i Haje, hvor vi skulle gennemgå 6 forskellige øltyper af bryggeriets egne :savl1: Der var virkelig en øl for enhver smag i elegante omgivelser, og kan klart anbefales :-D Billeder af øllene blev det desværre ikke til, da de fordampede alt for hurtigt [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] Men det kan erfares at der blev serveret alt fra ale, mørk øl og pilsner til jordbær øl (passede perfekt til deres desserter)...

foto 2.JPG
Mikrobryggeriet Jihomestsky Pivovar

Dagen efter gik turen til Prags ældst fungerende værtshus... Her bestod det primært af mørk øl, men sikken smag det bød på :-D Endnu engang i omgivelser som jeg sjældent har set magen :-D Den lidt makabre udsmykning passede meget godt ind i helhedsindtrykket :-)

foto 3.JPG
Udsmykning i kælderen i U Krále Brabantského

Skal man på udflugt kan Prag klart anbefales på mange områder. Men snydes for deres øl skal man ikke, specielt da øl koster i omegnen af 10 ddk pr. ½ liter på restaurationer :-D
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Tom Ekelund
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Smuttur til Prag

Indlæg#2 » 19. sep 2012, 15:42

En fantastisk by , har også været der og skal en tur der ned igen. .1%¤ .1%¤

Brugeravatar

Emneforfatter
Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 19. sep 2012, 15:52

Tom Ekelund skrev:En fantastisk by , har også været der og skal en tur der ned igen. .1%¤ .1%¤

Enig... Og en meget venlig befolkning :-)
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Brugeravatar

Hsommer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 19. sep 2012, 15:52

Ben there, done that, got the t-shirt :-D
Og fortyder intet :-)
Henrik Sommer

Har intet tilovers for kogte kartofler

Summit 470
Smokey Joe
WSM 47

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 19. sep 2012, 16:09

Jeg har været der 2 gange, og er ikke et sekundt i tvivl om, at Prag er min favorit-by! Fantastisk øl, fantastisk mad og fantastisk stemning.

En skam du ikke fik smagt den lokale mad - det må du have til gode (og det må du ikke snyde dig selv for!) .1%¤
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

Emneforfatter
Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 19. sep 2012, 16:30

MartinM skrev:Jeg har været der 2 gange, og er ikke et sekundt i tvivl om, at Prag er min favorit-by! Fantastisk øl, fantastisk mad og fantastisk stemning.

En skam du ikke fik smagt den lokale mad - det må du have til gode (og det må du ikke snyde dig selv for!) .1%¤

Fik af den lokale mad men var så uheldig at støde ind i deres bread dumblings/knødel, hvilket jeg overhovedet ikke brød mig om...

Var lidt ærgerligt vi ikke fik deres svineskank (har hørt gpdt om det) men må vente til en anden god gang :-D
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5

Brugeravatar

raadhede
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 19. sep 2012, 16:50

Jep - de såkaldte dumplings er ikke noget at skrive hjem om, men prøv at tage til Prag når der er julemarked, der serverer de nogle fantastiske grillpølser, som er ristet over brændeild - det dufter himmelsk .1%¤

Hvis man er til bryggeribesøg kan jeg varmt anbefale det store bryggeri i Pilzen, 90 km vest for Prag, hvor Pilsner Urquell bliver brygget. Lidt for meget humle i den øl efter min smag, men bestemt en oplevelse.
Ole
- - -
One Touch Platinum
JBI Smoker
WSM 47

Brugeravatar

Emneforfatter
Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 19. sep 2012, 19:01

Må absolut også fremhæve at de bedste øl var dem vi fik på de små lokale steder... Urquell var ikke nogen speciel oplevelse, men det opvejede alle de andre... Kan forstå de har bryggeri festival inden længe, hvilket kunne være tigtig sjovt at komme til en anden gang :-D
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 19. sep 2012, 21:05

Jeg er lidt atypisk lige i denne forsamling [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] - jeg ELSKER knödel, og var vild med Urquell (og var faktisk også 2 dage i Plzen, hvor vi også var inde/nede og se bryggeriet). Men generelt set er det et fantastisk land, hvis man er livsnyder - jeg synes de større byer har ekstremt meget at byde på. Især i Prag .1%¤
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

mads83
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 19. sep 2012, 21:27

MartinM skrev:Jeg er lidt atypisk lige i denne forsamling [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] - jeg ELSKER knödel, og var vild med Urquell (og var faktisk også 2 dage i Plzen, hvor vi også var inde/nede og se bryggeriet). Men generelt set er det et fantastisk land, hvis man er livsnyder - jeg synes de større byer har ekstremt meget at byde på. Især i Prag .1%¤

Her må jeg støtte Martin, Knöddel er en dejlige spise. Jeg har både fået det i Berlin og Prag, og specielt brødknöddel er en favorit .1%¤

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 19. sep 2012, 21:35

Ja de brygger fantastisk øl i Prag [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

Brugeravatar

Emneforfatter
Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 19. sep 2012, 21:40

Det jo skønt at vi har forskellig smag, hvad angår mad og drikke... Kunne forstå på vores lokale guide at slow food var ved at være meget populært igen, hvilket man selvfølgelig kun kan værdsætte :-D

Men den der Knøddel bliver ikke aktuel for mit vedkommende :-) derimod tager jeg gerne endnu en [smilie=pdt_aliboronz_37.gif] indtil man kan se bunden [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 19. sep 2012, 21:42

Tjekkisk steak med lever på toppen er stadig en stor smagsmæssig oplevelse jeg husker fra ca 1992 :-D Melbollerne holdt godt på leversaucen.
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Tilbage til "Bryggeriet"