Ny i faget (kryddersnaps)

Her er det ikke mosekonen der brygger - men det danske grillfolk der laver deres egen øl...

Emneforfatter
SteenBj
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#1 » 19. aug 2012, 17:12

Jeg har tidligere (med skiftende held) forsøgt mig med kryddersnaps, ved at bruge en billig vodka samt diverse smagsvarianter.

Når man er færdig med sådan en fætter, fortyder I så med vand eller andet, da Fru Jensen beklager sig over den er aaalt for stærk?
Steen

Q300
Apple
Fodbold
Basguitar

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Ny i faget (kryddersnaps)

Indlæg#2 » 19. aug 2012, 17:29

Jeg kan anbefale at bruge prikbladet perikon. Den giver en meget smagfuld kryddernsnaps samt får en flot flot dybrød kulør.

Endvidere til hovedpinen dagen efter kan anbefales en kryddersnaps på pilebark/blade. Pil indenholder paracetamol som er det aktive stof i panodil. Så det modvirker hovedpine. Har dog aldrig testet det, men lærte det af en kryddersnaps ekspert engang.

Jeg blander i øvrigt ikke op med vand efterfølgene. Ren snaps og smagsgiver ;)

/Jacob

Emneforfatter
SteenBj
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 19. aug 2012, 17:39

Cata skrev:Jeg kan anbefale at bruge prikbladet perikon. Den giver en meget smagfuld kryddernsnaps samt får en flot flot dybrød kulør.

Endvidere til hovedpinen dagen efter kan anbefales en kryddersnaps på pilebark/blade. Pil indenholder paracetamol som er det aktive stof i panodil. Så det modvirker hovedpine. Har dog aldrig testet det, men lærte det af en kryddersnaps ekspert engang.

/Jacob

Det må jeg prøve, altså snaps på perikon.
Hvad laver du det på (snaps, vodka) og hvor længe lader du det trække?

Steen via iPad
Steen

Q300
Apple
Fodbold
Basguitar

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 19. aug 2012, 19:56

SteenBj skrev:
Cata skrev:Jeg kan anbefale at bruge prikbladet perikon. Den giver en meget smagfuld kryddernsnaps samt får en flot flot dybrød kulør.

/Jacob

Det må jeg prøve, altså snaps på perikon.
Hvad laver du det på (snaps, vodka) og hvor længe lader du det trække?

Steen via iPad

Mener det er en 8-12 uger jeg lader det trække og bruger bare en Rød Ålborg eller lign. Den smager rigtigt dejligt. Smager på den hen af vejen. Men det er ikke mit ekspertise område husker bare disse to :)

/Jacob

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 19. aug 2012, 21:18

Nej, nej og atter nej!

Man laver altså ikke kryddersnaps på rød ålborg eller andet snaps med smag!
Hvis man har lyst til at kunne smag det som snapsen laves på, bruger man en smagsneutral snaps (brøndum klar) eller smagsneutral vodka.

Og man fortynder BESTEMT ikke med vand. Så er det jo ikke en snaps mere.
Hvis man laver en koncentreret blanding. Altså mange blade eller frugter pr liter snaps/vodka, kan man efterfølgende fortynde med mere snaps/vodka.

Altså hvis man vil have kryddersnaps.
Hvis ikke man vil det, kan man fortynde med hvad som helst :-D
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 19. aug 2012, 21:41

jaknil skrev:Nej, nej og atter nej!

Man laver altså ikke kryddersnaps på rød ålborg eller andet snaps med smag!
Hvis man har lyst til at kunne smag det som snapsen laves på, bruger man en smagsneutral snaps (brøndum klar) eller smagsneutral vodka.

Og man fortynder BESTEMT ikke med vand. Så er det jo ikke en snaps mere.
Hvis man laver en koncentreret blanding. Altså mange blade eller frugter pr liter snaps/vodka, kan man efterfølgende fortynde med mere snaps/vodka.

Altså hvis man vil have kryddersnaps.
Hvis ikke man vil det, kan man fortynde med hvad som helst :-D

Giver dig fulstændig ret, vand er banlyst.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

kleth
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 20. aug 2012, 06:39

Cata skrev:
Endvidere til hovedpinen dagen efter kan anbefales en kryddersnaps på pilebark/blade.

Den var smart, det havde jeg ikke tænkt på .1%¤ Jeg vidste godt at Pil producerer salicin, men smart at lave snaps på pil - Kudos!
I øvrigt, så hvis jeg husker min skovlære rigtigt, er koncentrationen størst i første og anden års skudene. Salicin er i øvrigt også febernedsættende.

Perikon har I øvrigt en mild antidepressiv virkning har jeg vist engang læst. Måske derfor at snapse magerne altid er så glade ;)
Professionals are predictable; the world is full of dangerous amateurs.
  • Landmann Inox Räucherofen.
  • Weber One Touch Premium.
  • Cobb Premier, Weber Smokey Joe.
  • Gaggia Gelatiera.
  • MUM86R1.

Lindharth
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 20. aug 2012, 07:16

Hej Steen
Prøv med en mere smagsneutral snaps - så som Klar Brømdum eller en klar Svendborg, og her burde du/I kunne finde en del opskrifter. viewforum.php?f=96
Lindharth

Brugeravatar

Carn
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 20. aug 2012, 08:24

Jeg har arvet en helt fantastisk bog af min far, den er skrevet i 60'erne, og hedder "Brændevin, bjesk og bitter"
Og det Hans Lyngby Jepsen (forfatteren) bl.a. skriver er at det er meget forskelligt hvor længe snapsen skal trække. Hvis man laver noget med frugt, såsom jordbær eller kirsebær skal det trække i månedsvis, helt op til et år.

Andre krydderurter (såsom kreuterbitter) skal kun trække en uges tid.

Det der dog er vigtigt er også lagringstiden bagefter. Dvs. efter snapsen har trukket, filtreres den og fyldes på flaske hvor den lagres i en periode efter egen smag.

Jeg har ikke selv prøvet, men manden skulle være en kapacitet inden for sit felt.
/Jakob

-----

Weber OT 47 cm
Weber Q100 - Afgået ved døden under det Københavnske skybrud 2011 - RIP
BGE Large

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 20. aug 2012, 08:57

Har for tiden 3 slags frugtsnaps til at stå :-D

Disse blev lavet på klar Brøndum og med en trækketid på 3 uge inden filtrering... De har nu stået og trukket et år mere, for at højne alkoholprocenten en smule (håber jeg) [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Brug altid smagsneutral snaps til hjemmeproduktion og fortynd aldrig. Har haft oplevelser med vand og alkohol hvor spritsmagen blev markant stærkere pga. vandet. Andre som har samme erfaring på området :?:

Næste projekt bliver julesnapsen som laves efter Poulw's opskrift http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=153&t=17935
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 20. aug 2012, 09:27

Jeg har lavet et par kryddersnapse, laver næsten altid en julesnaps på forskellige julekrydderier.

Bruger altid klar Brøndum - Rød Aalborg er ALT for markant i sig selv til at lave noget som helst fornuftigt.

Toppen skrev:Disse blev lavet på klar Brøndum og med en trækketid på 3 uge inden filtrering... De har nu stået og trukket et år mere, for at højne alkoholprocenten en smule (håber jeg)

Det kan du desværre godt skyde en hvid pil efter. Tværtimod har du sænket alkoholprocenten ved at fylde vand i.
Med venlig hilsen
Morten

Emneforfatter
SteenBj
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 20. aug 2012, 09:47

Det skal jeg simpelthen igang med, så jeg har forskelligt klar til jul. Hvad er jeres favorit, som selv en nybegynder kan finde ud af at lave? Gerne noget med en trækketid på 1-3 måneder?

Steen via iPhone
Steen

Q300
Apple
Fodbold
Basguitar

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 20. aug 2012, 11:56

Morten L skrev:Jeg har lavet et par kryddersnapse, laver næsten altid en julesnaps på forskellige julekrydderier.

Bruger altid klar Brøndum - Rød Aalborg er ALT for markant i sig selv til at lave noget som helst fornuftigt.

Toppen skrev:Disse blev lavet på klar Brøndum og med en trækketid på 3 uge inden filtrering... De har nu stået og trukket et år mere, for at højne alkoholprocenten en smule (håber jeg)

Det kan du desværre godt skyde en hvid pil efter. Tværtimod har du sænket alkoholprocenten ved at fylde vand i.

Ved at fylde vand i? På hvilken måde mener du - ved at fylde bær i???

Blev lavet med bær og sukker og brøndum... Synes nu ellers at snapsesmagen er blevet mere markant det seneste år...
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#14 » 20. aug 2012, 12:04

Toppen skrev:
Morten L skrev:Jeg har lavet et par kryddersnapse, laver næsten altid en julesnaps på forskellige julekrydderier.

Blev lavet med bær og sukker og brøndum... Synes nu ellers at snapsesmagen er blevet mere markant det seneste år...

Ja.

Bær består af ca. 90% vand.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#15 » 20. aug 2012, 12:06

Morten L skrev:
Toppen skrev:

Ja.

Ok - under alle omstændigheder skal jeg modificere mængden af sukker til næste gang... Men overvejede at smide en halv Brøndum i hver af de færdige portioner for at få snapsesmagen endnu mere frem...

Som sagt, skal jeg allerede have købt ind til julesnapsen inden alt for længe [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#16 » 20. aug 2012, 12:40

SteenBj skrev:Det skal jeg simpelthen igang med, så jeg har forskelligt klar til jul. Hvad er jeres favorit, som selv en nybegynder kan finde ud af at lave? Gerne noget med en trækketid på 1-3 måneder?

Steen via iPhone

En klasikker er: Ud og find umodne valnødder, skær dem i halve, med skal (en grøn blød skal - den der senere falder af og blotter den modne nøds hårde skal) og det hele lægges de i fryseren et par dage, herefter trækker i 3 måneder i brøndums, så får du en knaldsort grundblanding, som du så blander i en frisk brøndums til du har den smag der passer dig. En portion, f.eks. i et henkogningsglas giver til mange mange flasker. Du kan også bruge den til at blande med andre grundsnapse, den giver en rund smag til f.eks. malurt.

En favorit hos mig er en jeg kalder "Ormekrudt" fordi den indeholder Rejnfan, som i gamle dage kaldtes ormekrudt fordi den var en lægeplante god mod involdsorm. Jeg bruger den dog som smagsgiver - den er MEGET bitter. Men blandes i små mængder i Brøndums sammen med Røllike og valnød - det er en rigtig Ormekrudt...

Jeg har for nogle år siden lavet en del kryddersnapse, men jeg er i mellemtiden blevet interesseret i Whisky, og man kan jo ikke det hele. Men kryddersnapse er bestemt sjovt, især hvis man selv går ud og finder sine krydderurter.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 20. aug 2012, 16:33

Nej, nej og atter nej

Nu bliver jeg lige nødt til at sige fra igen!
Hvis man putter sukker i, er der IKKE tale om kryddersnaps, så er det en likør!
Uansent hvad du så ellers synes det smager af!

Og som Morten er inde på, bliver man nødt til at tage hensyn til vand-indholdet i bærrene.
Det kan man gøre ved fx at bruge tørrede bær. (Kom fx friske blåbær på en bageplade og i ovnen ved 60 grader indtil de er tilpas tørre, og overhæld med snaps)

Eller som jeg ofte gør med bær, må man regne på mængden af vand, for derefter at tilsætte en blanding af 99% ren alkohol og snaps. Man bliver nødt til at sikre at alkoholprocenten i det færdige produkt ikke falder under 37,5% (helst ikke under 40%).

Igen, hvis vi altså skal tale om kryddersnaps. Hvis ikke man er interesseret i dette kan man gøre som det passer en selv.

Toppen skrev:
Morten L skrev:Ja.

Ok - under alle omstændigheder skal jeg modificere mængden af sukker til næste gang... Men overvejede at smide en halv Brøndum i hver af de færdige portioner for at få snapsesmagen endnu mere frem...

Som sagt, skal jeg allerede have købt ind til julesnapsen inden alt for længe [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

jepks
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 30. aug 2012, 11:56

jaknil skrev:Nej, nej og atter nej

Nu bliver jeg lige nødt til at sige fra igen!
Hvis man putter sukker i, er der IKKE tale om kryddersnaps, så er det en likør!
Uansent hvad du så ellers synes det smager af!

Og som Morten er inde på, bliver man nødt til at tage hensyn til vand-indholdet i bærrene.
Det kan man gøre ved fx at bruge tørrede bær. (Kom fx friske blåbær på en bageplade og i ovnen ved 60 grader indtil de er tilpas tørre, og overhæld med snaps)

Eller som jeg ofte gør med bær, må man regne på mængden af vand, for derefter at tilsætte en blanding af 99% ren alkohol og snaps. Man bliver nødt til at sikre at alkoholprocenten i det færdige produkt ikke falder under 37,5% (helst ikke under 40%).

Igen, hvis vi altså skal tale om kryddersnaps. Hvis ikke man er interesseret i dette kan man gøre som det passer en selv.

Toppen skrev:
Morten L skrev:Ja.

Nej nej og atter nej :-)

Brug ALDRIG 99% alkohol til at drikke, da det er kemisk fremstillet - og smager derefter!

Brug istedet 96% alkohol, hvis der skal forhøjes alkohol%

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#19 » 30. aug 2012, 15:01

Det lyder som noget jeg vil prøve det her :)

Har for et par måneder siden købt Hven's sommersnaps fra 2011, og faldt lidt for drikken.

Når i skriver vodka, snakker vi så bare en helt almindelig Smirnoff?
Kasper - den glade amatør

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

JR2770
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#20 » 6. sep 2012, 14:01

Jeg laver en der tager 8-10 uger, beståendene af kirsebær honning, kanelstang og noget appelsinskal., samt 2- 3 tørrede anis.
lractbird skrev:
SteenBj skrev:Det skal jeg simpelthen igang med, så jeg har forskelligt klar til jul. Hvad er jeres favorit, som selv en nybegynder kan finde ud af at lave? Gerne noget med en trækketid på 1-3 måneder?

Steen via iPhone

En klasikker er: Ud og find umodne valnødder, skær dem i halve, med skal (en grøn blød skal - den der senere falder af og blotter den modne nøds hårde skal) og det hele lægges de i fryseren et par dage, herefter trækker i 3 måneder i brøndums, så får du en knaldsort grundblanding, som du så blander i en frisk brøndums til du har den smag der passer dig. En portion, f.eks. i et henkogningsglas giver til mange mange flasker. Du kan også bruge den til at blande med andre grundsnapse, den giver en rund smag til f.eks. malurt.

En favorit hos mig er en jeg kalder "Ormekrudt" fordi den indeholder Rejnfan, som i gamle dage kaldtes ormekrudt fordi den var en lægeplante god mod involdsorm. Jeg bruger den dog som smagsgiver - den er MEGET bitter. Men blandes i små mængder i Brøndums sammen med Røllike og valnød - det er en rigtig Ormekrudt...

Jeg har for nogle år siden lavet en del kryddersnapse, men jeg er i mellemtiden blevet interesseret i Whisky, og man kan jo ikke det hele. Men kryddersnapse er bestemt sjovt, især hvis man selv går ud og finder sine krydderurter.

Brugeravatar

nicolajs
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 6. sep 2012, 17:49

Bare lige for t udrydde en meget gammel misforståelse. Brøndum er ikke smagsneutral, der er blot mindre kommen i end der er i rød ålborg. Hvis man vil have det mest smagsneutrale er det nemmeste i dk en slavevodka.
Weber 57 cm med JBI forlænger og (efter behov) røgekit.
Weber 57 cm med pizza indsats
Landmann gasgrill
Auplex 57 cm kamado
Weber smokey joe
3i1 bakergrill

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#22 » 9. sep 2012, 17:14

Det er vist godt nok også 96 procent jeg har - "my bad".
Der er også vigtigt at tjekke den ikke er denatureret".

jepks skrev:Nej nej og atter nej :-)

Brug ALDRIG 99% alkohol til at drikke, da det er kemisk fremstillet - og smager derefter!

Brug istedet 96% alkohol, hvis der skal forhøjes alkohol%
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 9. sep 2012, 17:16

Der bliver i de foregående indlæg heller ikke henvist til Brøndums almindelige snaps, men til "Brøndum klar".
Den er stort set smagsneutral.
Slavevodka er også kun "stort set" smagsneutral.

nicolajs skrev:Bare lige for t udrydde en meget gammel misforståelse. Brøndum er ikke smagsneutral, der er blot mindre kommen i end der er i rød ålborg. Hvis man vil have det mest smagsneutrale er det nemmeste i dk en slavevodka.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 9. sep 2012, 17:17

Ja den er fin at bruge!
ehnberg skrev:Det lyder som noget jeg vil prøve det her :)

Har for et par måneder siden købt Hven's sommersnaps fra 2011, og faldt lidt for drikken.

Når i skriver vodka, snakker vi så bare en helt almindelig Smirnoff?
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Weber Q300

Tilbage til "Bryggeriet"