Glutenfri øl?

Her er det ikke mosekonen der brygger - men det danske grillfolk der laver deres egen øl...

Emneforfatter
Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Glutenfri øl?

Indlæg#1 » 17. nov 2011, 11:16

Hej alle, efter lang tids fravær. (kan ikke køre GG i min normale browser?)

Jeg har en kammerat, der har fået konstateret glutenallergi.

Det indenbærer bla. at han ikke må drikke øl!!!

Så jeg har lovet, at hjælpe ham med at lave et par prøvebryg af GF øl.
Min første færd var at google GF øl, der fandt jeg en rigtig god hjemmeside i usa:http://www.homebrewtalk.com/

Og har da også fundet et par opskrifter der skal prøves, men de er med Sorghum(Durra) sirup, og ris sirup.
Hvor finder vi det i Dk?
Og er der andre herinde, der kender til problemet med mangel på GF ingredienser vedr. håndbryg?

Evt. andre forslag til GF malt og smagsstoffer er meget kærkomne også.
Venlig hilsen
Palle

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Re: Glutenfri øl?

Indlæg#2 » 17. nov 2011, 12:08

Ja, det er jo lidt bøvlet, da det netop er maltsmagen vi forbinder med øl.

Rissirup/rismalt har jeg købt hos Klidmosteren i Hillerød.
Mon ikke andre "natur" butikker enten har det eller kan skaffe det hjem?

En anden mulighed kunne være mjød med en god humleprofil.
Robert

Brugeravatar

den ikke-skaldede kok
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 17. nov 2011, 12:22

Hej Palle, dejligt at se din signatur igen .1%¤
Mht. emnet, så er jeg ølentusiast og derigennem har jeg en del kontakter. Jeg prøver at forhøre mig rundt omkring - Det er for mig en helt ny problemstilling, men een eller anden har jo nok erfaring. (Robert er jo også inde på noget spændende)
Jeg vender tilbage.
Hilsen Benny som griller på Kamado XL og 3 stk. Weber

Emneforfatter
Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 17. nov 2011, 23:23

Tak for den gode respons :-D

Det er HELT sikkert også en ny problemstilling for mig.

Klidmosteren? Det må prøves. jeg har ellers været forbi flere helsebutikker(på nettet), men uden rigtig held.

Mjød lyder som en god ide, især hvis man humler den godt.

Min første tanke er at lave en IPA, netop pga humleindholdet, og måske riste noget boghvede og havregryn, for at få "brødsmagen" men det er jo ikke noget vi får nogle procenter ud af, så derfor er rismalt/sirup meget interessant.

Jeg har set nogen bruge muscovado sukker og diverse sirup'er, men det må blive noget tyndt i smagen?

Een ting er dog sikkert! Jeg laver nok ikke 30l i første bryg ;-)
Venlig hilsen

Palle

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 18. nov 2011, 07:24

Problemet med diverse sukre/sirupper er at de er næsten 100% forgærbare og efterlader derfor ikke megen fylde til øllet.

Det kan man jo selvfølgelig kompensere for med laktose, men man bevæger sig efterhånden langt væk fra vores opfattelse af øl.

En tør, velhumlet mjød IPA med relativt lavt alkohol lyder rigtig fint i mine ører, især amerikanske humler tror jeg vil passe godt til honningen.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 24. nov 2011, 21:48

Øh,bø. Har lige svart dig på HomeBrew talk, da jeg kom i tanke om denne tråd. :oops:
Sorghum er en græsart - http://da.wikipedia.org/wiki/Durra
Maltodextrin kan købes hos bla. Maltbazaren. Du skal lige sikre dig at den er lavet på majs.

Jeg blev i anden forbindelse spurgt i dag om jeg kunne lave en glutenfri øl, så derfor har jeg sejlet lidt rundt i indernettet.

Hos Kvickly i Allerød fandt jeg "Daura" fra Estrella Damm. En glutenfri (under 6PPM) pilsner type med en behagelig bitterhed.

Angiveligt indeholder den: Vand, bygmalt, humle, ris og majs.

Bygmalten burde være udelukket, da det er kilden til gluten proteinet.

Men andetsteds fik jeg inspiration til hvor lidt malt man kan bruge og stadig ende med noget der smager af øl.

Øvelsen her går vel ud på at finde ud af hvor meget gluten der trækkes ud af 1 kg malt og så fortynde urten til vi kommer under de 20 PPM.

Alkoholen er ikke noget problem når vi kan bruge ris og majs. Smag og farve kan hentes fra f.eks. ristet boghvede.

[smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Robert

Brugeravatar

den ikke-skaldede kok
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 26. nov 2011, 03:02

Hov, jeg havde da glemt at vende tilbage :oops:
Der var ikke nogen af de gutter, jeg kender som kunne bidrage yderligere.
Men der er jo nogle kommercielle bryg. Eksempelvis på Glutenfreebeers.uk og Hambletonales.
Vistnok også et tysk bryggeri - men det er jo et sidespor, når det er hjemmebryg, du efterlyser.
God jagt
Hilsen Benny som griller på Kamado XL og 3 stk. Weber

Tilbage til "Bryggeriet"