Hjælp til IPA

Her er det ikke mosekonen der brygger - men det danske grillfolk der laver deres egen øl...

Emneforfatter
Jens1982
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Hjælp til IPA

Indlæg#1 » 22. feb 2011, 14:53

Efter at have lavet tre fornuftige brygninger vil jeg nu prøve at give mig i kast med brygning af en IPA. Jeg har de andre gange gået frem efter en All-Grain opskrift men vil denne gang gerne give den mit eget "touch". Sidder netop og nyder en Fullers IPA og den er dejlig skarp i smagen.

Jeg vil gerne vide hvad og hvor meget jeg skal købe og om der er nogle der har erfaringer med denne brygtype. Har en 30 liters gryde og spande og chiller, så udstyret er i orden [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Håber på hjælp og gerne med forklaringer om hvad de forskellige betegnelser betyder hvis i bruger det.

På forhånd tusind tak for hjælpen

Mvh
Jens

SKÅL [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Hjælp til IPA

Indlæg#2 » 22. feb 2011, 15:34

Jeg æææælsker IPA dog er jeg mest til de amerikanske med et godt bid :D

I en IPA skal humlen spille hovedrollen så brug rigelig af den og tilsæt gerne ad 4-5 omgange for ikke at bitterheden bliver for påtrængende.

Et hurtigt bud på 25 liter:
4,0 kg. Pale ale malt
0,5 kg. Hvedemalt
0,5 kg. Carahell
Original gravity ca. 1055-1060

Valgfri humle
60 minutter til ca. 30 IBU
30 minutter til ca. 10 IBU
20 minutter til ca. 10 IBU
10 minutter til ca. 10 IBU
En ordentlig håndfuld (det sidste fra pakken) når du slukker gryden.
Med venlig hilsen
Morten

Emneforfatter
Jens1982
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 22. feb 2011, 15:43

Morten L skrev:Jeg æææælsker IPA dog er jeg mest til de amerikanske med et godt bid :D

I en IPA skal humlen spille hovedrollen så brug rigelig af den og tilsæt gerne ad 4-5 omgange for ikke at bitterheden bliver for påtrængende.

Et hurtigt bud på 25 liter:
4,0 kg. Pale ale malt
0,5 kg. Hvedemalt
0,5 kg. Carahell
Original gravity ca. 1055-1060

Valgfri humle
60 minutter til ca. 30 IBU
30 minutter til ca. 10 IBU
20 minutter til ca. 10 IBU
10 minutter til ca. 10 IBU
En ordentlig håndfuld (det sidste fra pakken) når du slukker gryden.

Igen må jeg sige at jeg ikke er med på alle udtryk... Hvor meget humle skal jeg smide i af gangen og hvilken [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 22. feb 2011, 16:45

IBU er bitterenheder.

Når du køber humle vil der være angivet hvor meget alfasyre der er i humlen, jo mere alfasyre jo mindre skal der bruges for at opnå en angiven bitterhed.

Eksempel 1:
Du bruger en humle med 3,2% alfasyre, så skal du bruge ca. 110 gram for at opnå 30 IBU

Eksempel 2:
Du bruger en humle med 9,7% alfasyre, så skal du bruge ca. 35 gram for at opnå 30 IBU

Giver det mening?
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#5 » 22. feb 2011, 19:17

Jens1982 skrev:Efter at have lavet tre fornuftige brygninger vil jeg nu prøve at give mig i kast med brygning af en IPA. Jeg har de andre gange gået frem efter en All-Grain opskrift men vil denne gang gerne give den mit eget "touch". Sidder netop og nyder en Fullers IPA og den er dejlig skarp i smagen.

Jeg vil gerne vide hvad og hvor meget jeg skal købe og om der er nogle der har erfaringer med denne brygtype. Har en 30 liters gryde og spande og chiller, så udstyret er i orden [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Håber på hjælp og gerne med forklaringer om hvad de forskellige betegnelser betyder hvis i bruger det.

Mvh
Jens

Hej Jens

Jeg bryggede en ganske fornuftig IPA til sidste års havefest hos Johnny.
Du kan se opskriften her
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... Guru%20IPA

Hemmeligheden i en god IPA er at humlen skal helt frem i smagsbilledet. Det opnår du ved at bruge en neutral gær som fremhæver humlen. Min favorit til IPA er WLP001. Og rigelige mængder af god humle.
En anden vigtig ting ved IPA er at den skal være frisk. Den IPA er bedst lige når man trækker tørhumlen op. Når jeg brygger IPA er planen.
14 dage primær gæring, når gæring er slut omstikkes øllen og der tilsættes 100g-200g humle per 20liter, så står den i 10 dage med tørhumling, Humlen hives op og øllet kommes på flaske, efter 4-7 dage i flaske er den klar til at blive drukket. IPA er klart bedst den første måned.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 22. feb 2011, 19:25

morfmir skrev:
Jens1982 skrev:Efter at have lavet tre fornuftige brygninger vil jeg nu prøve at give mig i kast med brygning af en IPA. Jeg har de andre gange gået frem efter en All-Grain opskrift men vil denne gang gerne give den mit eget "touch". Sidder netop og nyder en Fullers IPA og den er dejlig skarp i smagen.

Mvh
Jens

Hej Jens

Jeg bryggede en ganske fornuftig IPA til sidste års havefest hos Johnny.
Du kan se opskriften her
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... Guru%20IPA

Hemmeligheden i en god IPA er at humlen skal helt frem i smagsbilledet. Det opnår du ved at bruge en neutral gær som fremhæver humlen. Min favorit til IPA er WLP001. Og rigelige mængder af god humle.
En anden vigtig ting ved IPA er at den skal være frisk. Den IPA er bedst lige når man trækker tørhumlen op. Når jeg brygger IPA er planen.
14 dage primær gæring, når gæring er slut omstikkes øllen og der tilsættes 100g-200g humle per 20liter, så står den i 10 dage med tørhumling, Humlen hives op og øllet kommes på flaske, efter 4-7 dage i flaske er den klar til at blive drukket. IPA er klart bedst den første måned.

/Thomas

Hvis det er den du havde med til sommerfesten så kan jeg ihvertfald garantere at den var FANTASTISK, hvert et glas ikke kun det første eller de næste par stykker :-) [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 22. feb 2011, 20:43

gundersen skrev:Hvis det er den du havde med til sommerfesten så kan jeg ihvertfald garantere at den var FANTASTISK, hvert et glas ikke kun det første eller de næste par stykker :-) [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Jo, tak. Det er opskriften på den du smagte hos Johnny ved sommerfesten.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
Jens1982
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 23. feb 2011, 12:22

morfmir skrev:
gundersen skrev:Hvis det er den du havde med til sommerfesten så kan jeg ihvertfald garantere at den var FANTASTISK, hvert et glas ikke kun det første eller de næste par stykker :-) [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

/Thomas

Super.

De andre øl jeg har lavet har jeg omstukket efter 3-5dage, for det stod der i opskriften, kan man godt lade det stå længere uden at det bliver dårlig? Når det er stukket om skal det så stå i en hvis tid efter det, mit har stået en uge der og så på flaske....
Skal igang med brygningen i weekenden og smækker lige lidt billeder op om hvordan det går [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#9 » 23. feb 2011, 13:36

Du skal først stikke om når gæringen er overstået, ellers risikerer du at din gæring går i stå.

Selvom jeg som regel har overstået gæringen i løbet af 36-48 timer så lader jeg øllet stå i 14 dage. Det giver gæren tid til at rydde lidt op efter sig selv.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#10 » 23. feb 2011, 19:21

Jens1982 skrev:
morfmir skrev:

/Thomas

Super.

De andre øl jeg har lavet har jeg omstukket efter 3-5dage, for det stod der i opskriften, kan man godt lade det stå længere uden at det bliver dårlig? Når det er stukket om skal det så stå i en hvis tid efter det, mit har stået en uge der og så på flaske....
Skal igang med brygningen i weekenden og smækker lige lidt billeder op om hvordan det går [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]

Det er kun når jeg tørhumler at jeg omstikker. Alle andre øl får lov at stå 3-4 uger på samme spand og så kommer de direkte på flaske. Det vil sige de bliver jo lige omstukket til en ren spand så jeg kan komme sukker i. Men det øl som skal på fad kommer direkte fra primær tank til fad. Der er ingen negativ effekt på øllet at det ikke bliver omstukket og man minimere risikoen for infektion af brygget.

/Thomas
Billede

Emneforfatter
Jens1982
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#11 » 24. feb 2011, 19:31

Så er der bestilt humle, malt og gær... Glæder mig til at komme igang på lørdag ogfå brygget noget dejlig øl..

Tusind tak for alle fif og cowboy tricks, det har alt sammen hjulpet mig til at forhåbentlig finde den helt rigtige IPA [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]

Der kommer billeder op lørdag og selvfølgelig respons når at der skal prøvesmages

Emneforfatter
Jens1982
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#12 » 28. feb 2011, 14:05

Så har det vist også været lørdag.... glemte at tage billeder men der er brygget, der var dog lidt mere svind end forventet så det er blevet til 17 liter IPA der står og bobler lystigt i arbejdsværelset, og hvis man stikker næsen ned til gærlåsen dufter det dejligt af humle [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Nu får det lov at stå i en 18-21 dage i alt og så på flaske i en uges tid og så har jeg også fortjent en dejlig kold IPA, kunne være perfekt hvis det passede med den første forårs dag .1%¤

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#13 » 1. mar 2011, 00:31

Jens1982 skrev:Så har det vist også været lørdag.... glemte at tage billeder men der er brygget, der var dog lidt mere svind end forventet så det er blevet til 17 liter IPA der står og bobler lystigt i arbejdsværelset, og hvis man stikker næsen ned til gærlåsen dufter det dejligt af humle [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Nu får det lov at stå i en 18-21 dage i alt og så på flaske i en uges tid og så har jeg også fortjent en dejlig kold IPA, kunne være perfekt hvis det passede med den første forårs dag .1%¤

Skal du ikke tørhumle den?
En IPA skal IMHO tørhumles ellers får den ikke det sidste humle spark.

/Thomas
Billede

Emneforfatter
Jens1982
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 1. mar 2011, 07:39

morfmir skrev:
Jens1982 skrev:Så har det vist også været lørdag.... glemte at tage billeder men der er brygget, der var dog lidt mere svind end forventet så det er blevet til 17 liter IPA der står og bobler lystigt i arbejdsværelset, og hvis man stikker næsen ned til gærlåsen dufter det dejligt af humle [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

/Thomas

Hej Thomas.

igen et "rookie" spørgsmål... Hvad er tørhumle?

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 1. mar 2011, 07:45

Jens1982 skrev:
morfmir skrev:

/Thomas

Hej Thomas.

igen et "rookie" spørgsmål... Hvad er tørhumle?

Det er tilsætning af humle i gærspanden.

Når øllen er gæret færdig stikkes den om til en ny gærspand og der tilsættes en masse humle i spanden som får lov at trække i 7-14 dage.

Det giver en fantastisk humlearoma.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#16 » 24. mar 2011, 13:35

Hvordan er resultatet blevet?
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

ChevyDK
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#17 » 5. jul 2011, 11:36

Jeg er også helt og holdent til tørhumling af mine IPA'er.
Det giver så lækker en smag og duft, som dog aftager relativt hurtigt som også bliver nævnt.
Jeg brygger i øvrigt en i uge 28 eller 29, glæder mig allerede!
Mvh

ChevyDK

Tilbage til "Bryggeriet"