Hjælp søges til Mjødbrygning

Her er det ikke mosekonen der brygger - men det danske grillfolk der laver deres egen øl...
Brugeravatar

Emneforfatter
meadwolf
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hjælp søges til Mjødbrygning

Indlæg#1 » 12. apr 2017, 18:56

Hejsa til alle jer her på grillguru! [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Jeg fandt min vej forbi her, primært grundet nogle fantastiske indlæg og kommentar fra bl.a "Morfir" og "Chrille" ang. mjød.
Så tænkte jeg her var nok det rette sted at spørge lidt ind, eller måske meget ind til mjødbrygningens ædle kunst :-)

Jeg er helt ny i faget og har en masser tanker og ideer jeg kunne tænke mig at prøve af, tidl. har jeg prøvet at lave en omgang uha det smagte ikke fedt mjød for ca. 12 år siden og sådan en succes skal helst ikke gentages.

Jeg har fået fat i de to bøger jeg så anbefalet, den ene af Ken Schramm, The compleat meadmaker og den anden af Steve Piatz The complete guide to making mead. 2 så absolut anbefalelseværdige bøger! De er læst fra ende til anden og når man ikke selv har haft den praktiske del med, er der klart en hel del jeg sikkert har misset og slet ikke forstået endnu.

Jeg vil høre om der er nogle af jer der måske ligger inde med nogle tidl. forum guides til mjødbrygning eller andet begynder materiale der kunne deles med mig. Jeg søger primært større forståelse for gærtyper, og fodring af disse søde celler samt en helt basal forståelse af den "originale "base" mjød og hvordan man laver denne. Jeg håber det giver mening.
Jeg vil gerne have dette på plads inden jeg kaster mig ud i et forsøg og gøre mit benarbejde, så jeg kan opnå et tilfredstillende resultat.

Jeg har kigget på et par mjød-kurser, de ligner lidt en hurtig omg. her er 5 liter mjød du får med hjem og ikke så meget teoretisk eller teknik bag det, så nu håber jeg på jeg er det rette sted for sådan en forspørgelse :-)
På forhånd mange tak og god påske !

Mange venlige hilsner,
Michael.
Life is a gift, not a chore

Tilbage til "Bryggeriet"