Gluten fri brød

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
hansen48
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Gluten fri brød

Indlæg#1 » 19. feb 2017, 12:23

Hej jeg har en datter der ikke kan tåle gluten. jeg har snart prøvet alle de brødblandinger jeg kan finde og de fleste smager af h... til, de har en underlig melet konsistens i munden. Så jeg ville høre om der er nogle der har opskrifter på noget brød uden gluten der er spiseligt?
Saltsyder af guds nåde.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Gluten fri brød

Indlæg#2 » 19. feb 2017, 15:44

Hej Hansen48
Jeg formåder du allerede kender facebook gruppen Cøliaki i Danmark https://www.facebook.com/groups/11518526918/
Ellers er det et sted at søge opskrifter på brød.

Jeg er selv diagnosticeret cøliaki for snart to år siden og har bagt meget inden. Og jeg vil give dig ret. Lys glutenfri brød, er IKKE noget at skrive hjem om. Men det bliver langsomt bedre, men det vil nok aldrig blive som glutenholddigt lyst brød.
Derimod kan sagtens du finde rugbrødserstatninger i butikkerne og de kan være gode. Den bedste jeg kender, er et softkerne brød på frost hos Rema 1000. Den koster 25 kr for en lille skrump. Den skal bage i 25 minutter og så køle af. Ligeledes kan du det samme sted købe en melblanding til softkernebrød. Den har jeg flere gange eksperimenteret med at skabe min egen opskrift ud fra. Men jeg har ikke fundet de vise sten endnu.

Det store problem, er som du nævner smagen. Men også den manglende fugt i brødet. Lyst brød bliver næsten som en tvebakke, inden den når munden. Jeg savner meget det lyse brød ind i mellem, f. eks. når jeg har lyst til en burger eller en hotdog, eller bare et rundstykke i ny og næ.

Sidste år var jeg på et bagekursus i glutenfri. Men alt er bare en dårlig erstatning, bortset fra kager. Det kan man til gengæld lave rigtig, rigtig godt.

Ind til videre må din datter lade sig nøjes med det som det er, men rugbrøds erstatningen fra Rema når du formentlig ret langt med. Forskellen på det og lyst brød er hovedsagelig farven.

Jeg ved godt det var opskrifter du spurgte om, men i stedet for fik du en bekræftelse på noget du vidste. Beklager, men håber du kan bruge lidt af mine råd.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Hippo
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Gluten fri brød

Indlæg#3 » 20. feb 2017, 02:03

Jeg har ikke prøvet opskriften, men jeg er generelt glad for Kvalimad

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/mande ... aleoboller

Tilbage til "Brød og kager"