gærdej...fordoble opskrift

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

gærdej...fordoble opskrift

Indlæg#1 » 19. sep 2016, 14:24

Hej,
Jeg har fundet en opskrift på nettet på gulerodsbrud (boller) hvori der skal 100 gr gær til 1000 gr mel.

Forfatteren skriver at det er en fordoblet opskrift hvorfor man kan bruge 50 gr gær til 500 gr mel f.eks.

Spørgsmålet er om det er normalt at man forhøjer/reducerer mængden af gær lige proportionelt med de øvrige ingredienser i en opskrift...?? Eller kunne jeg f.eks godt nøjes med 50 gr gær og få det samme resultat om jeg bruger 500 eller 1000 gr mel...?

På forhånd tak for svar :-)
hilsen
Jesper

klausmm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Re: gærdej...fordoble opskrift

Indlæg#2 » 19. sep 2016, 15:32

hej jensen

jeg vil helt klart mene, at det giver mening at fastholde gær/mel/vand forholdet.

Når det er sagt, så lyder det helt vildt med 50 g. gær til 500 g. mel. Det er godt nok ekstremt meget gær, men nærmest også så meget, at det lyder som en lidt interessant opskrift - så vil du smide et link? :-)
Hjemmeside: www.opskriftsbog.dk
Følg www.facebook.com/opskriftsbog for nyeste opskrifter

træhatten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 19. sep 2016, 17:47

Hej Jensen

Jeg tror at der kommet et nul for meget i opskriften. Jeg bruger ofte kun 5-10 gram gær når jeg bager med en hævetid på 3-5 timer med køkkentemperatur. Når der rigtigt skal bages hvidt brød og boller bruger jeg 50 gram gær til 2 liter væske. (vand, øl eller kærnemælk) og mel til det slipper skålen.

Hans
Hans Jørn

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 19. sep 2016, 19:21

træhatten skrev:Hej Jensen

Jeg tror at der kommet et nul for meget i opskriften. Jeg bruger ofte kun 5-10 gram gær når jeg bager med en hævetid på 3-5 timer med køkkentemperatur. Når der rigtigt skal bages hvidt brød og boller bruger jeg 50 gram gær til 2 liter væske. (vand, øl eller kærnemælk) og mel til det slipper skålen.

Hans

Hvor meget mel er det så ??? bare ca.

.
Torp Hedehusene

klausmm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#5 » 19. sep 2016, 19:26

Jensen - en god fast dej er på ca 60 pct. Det vil sige, at vandets vægt udgør 60 pct af melet. Så en basisdej kunne være 1 kilo mel, 600 g vand og så 1/4 pakke gæt, hvis du ikke langtidshæver, men langtidshæver du skal der meget mindre gær i. Jeg bruger f.eks. Kun 1 g. Tørgær til min pizzadej med mere end 1 kilo mel

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#6 » 19. sep 2016, 19:27

jgjensen skrev: Spørgsmålet er om det er normalt at man forhøjer/reducerer mængden af gær lige proportionelt med de øvrige ingredienser i en opskrift...??

Hej jgjensen

Ja, hvis du fordobler en opskrift, skal alle ingredienser fordobles. .1%¤
I gulerodsbrud/chokobrud er der i de fleste opskrifter forholdsvis meget fedtstof i, så derfor er der også en forholdsvis højt indhold af gær.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

klausmm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 19. sep 2016, 19:58

Nu har jeg lige googlet gulerodsbrud - kan godt se der skal meget gær i. Godt nok en spøjs dej og metode, men kan være man skal prøve det en dag :-)

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 19. sep 2016, 20:37

klausmm skrev:Nu har jeg lige googlet gulerodsbrud - kan godt se der skal meget gær i. Godt nok en spøjs dej og metode, men kan være man skal prøve det en dag :-)

Ja - man lærer jo hele tiden, har du set den opskrift jeg har henvist i et tidligere indlæg i denne tråd, så er det ikke unormalt at bruge meget gær, det vigtigste er jo at gæren bliver omsat, så det færdige resultat ikke smager af gær.

.
Torp Hedehusene

Emneforfatter
jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 20. sep 2016, 09:29

Tak for Jeres svar...

Vil I så mene at 30 min hævning er nok til at omsætte den mængde gær?

Her er link til opskriften jeg henviser til...
https://klappeklappekage.wordpress.com/2010/04/05/gulerodsbrud/
hilsen
Jesper

træhatten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#10 » 21. sep 2016, 09:06

træhatten skrev:
Hej Jensen

Hans

Torp hedehusene skrev:

Jeg bagte i går med:

2 liter kærnemælk
200 gram Hvid hvede
200 gram durum
ca. 2 kg. 12% hvedemel
2sp bage enzym
½ dl sal
1½ dl rapsolie
50 gr gær
150 gr græskarkærner
150 gr solsikkkekærner
Hævetid ca 5 timer og efter formning af 3 brød 'a 1200 gram og 16 boller 1 time mere.
bagetid: boller 23 minutter ved 200 luftvarme og brød 35 minutter ved 200 luftvarme.

ps. jeg glemte at komme ca 300 gr havregryn i. Det blev så kommenteret af kontroleren :evil:

Hans
Hans Jørn

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 21. sep 2016, 09:34

træhatten skrev:
træhatten skrev:
Hej Jensen

Hans

Torp hedehusene skrev:

Jeg bagte i går med:

2 liter kærnemælk
200 gram Hvid hvede
200 gram durum
ca. 2 kg. 12% hvedemel
2sp bage enzym
½ dl sal
1½ dl rapsolie
50 gr gær
150 gr græskarkærner
150 gr solsikkkekærner
Hævetid ca 5 timer og efter formning af 3 brød 'a 1200 gram og 16 boller 1 time mere.
bagetid: boller 23 minutter ved 200 luftvarme og brød 35 minutter ved 200 luftvarme.

ps. jeg glemte at komme ca 300 gr havregryn i. Det blev så kommenteret af kontroleren :evil:

Hans

Du bruger jo også bage-enzym for at peppe gæren mv. >Ikke at det er forkert, for jeg bruger ind i mellem noget lignende, men det forklarer jo din umiddelbart lave gærforbrug. :-)
Torp Hedehusene

Tilbage til "Brød og kager"