Electrolux EKM9000 vs Bjørn Teddy

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Electrolux EKM9000 vs Bjørn Teddy

Indlæg#1 » 16. aug 2016, 12:33

Hej alle

Jeg skal til at investere i en ny røremaskine. Umiddelbart er valget faldet på en Bjørn Teddy. Jeg er fascineret af dens måde at ælte dejen på. Samtidig at den står solidt plantet og lydsvag på bordet selvom den ælter en fast dej.

Men så faldt jeg over Electrolux EKM9000, som lader til at være en ny maskine, som skal tage kampen op mod “high-end” konsum maskinerne.

Følgende videoer på youtube har fået mig til at tvivle på om det skal være en Teddy eller en EKM9000.
EKM9000 er 2000kr billigere – og så synes jeg den er væsentligt pænere at kigge på :)

https://www.youtube.com/watch?v=38VO4Qtk0D4

https://www.youtube.com/watch?v=5ygdc0W9T5k

Er der mon nogen her, som allerede har en EKM9000, som kan bidrage med lidt erfaringer fra den virkelige verden?

Vh,
Thomas

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Electrolux EKM9000 vs Bjørn Teddy

Indlæg#2 » 16. aug 2016, 14:55

Hej Thomas
Hvor i landet befinder du dig
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 16. aug 2016, 15:13

Hej nunni

Jeg befinder mig i Silkeborg.

Fald i øvrigt over denne tråd - efter jeg havde postet ..
viewtopic.php?f=60&t=41784&p=337887&hilit=ekm9000

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 16. aug 2016, 16:07

Thomas hvis jeg var dig ville jeg prøve at skrive til brugerprofilen Fred her på GG
Det er Frederik som har fredstone.dk
Eller tag og giv Frederik et kald og tag en snak med ham han kan giver dig meget kyndig vejledning omkring maskinerne
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

Trækul på lager fra traekul.dk kun afhentning efter aftale

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 16. aug 2016, 17:17

John.R skrev:Thomas hvis jeg var dig ville jeg prøve at skrive til brugerprofilen Fred her på GG
Det er Frederik som har fredstone.dk
Eller tag og giv Frederik et kald og tag en snak med ham han kan giver dig meget kyndig vejledning omkring maskinerne

Jeg har faktisk mailet lidt frem og tilbage med Fred. Og han har givet mig nogle gode svar. Når jeg skriver her på forummet er det for at få nogle uvildige svar. Fred har jo trods alt en interesse i at sælge maskinen - tænker jeg :-).

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 16. aug 2016, 22:49

Jeg har i snart 10 år haft en Teddy m. hjælpetræk til bla kødhakker. Jeg har været og er fortsat vældig glad for den, men jeg ville idag vælge Electrolux.

Udover at tilbehøret er markant billigere end til bjørnen, er jeg ret begejstret for skålens fiksering og den dermed forbundne brugervenlighed.

Samtidig skal en Bjørn med hjælpetræk tilsyneladende i dag koste mere end kr 10.000 - uden ekstra tilbehør. Det synes jeg ikke, at den er værd.

Lægger du dertil de oplevelser af mildt sagt svingende efterservice, som Wodschow & Co leverer til private brugere, ja så har du endnu et argument for Electrolux. Du kan her på sitet finde en del lidt trælse oplevelser.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 17. aug 2016, 08:54

benzon1960 skrev:Jeg har i snart 10 år haft en Teddy m. hjælpetræk til bla kødhakker. Jeg har været og er fortsat vældig glad for den, men jeg ville idag vælge Electrolux.

Udover at tilbehøret er markant billigere end til bjørnen, er jeg ret begejstret for skålens fiksering og den dermed forbundne brugervenlighed.

Samtidig skal en Bjørn med hjælpetræk tilsyneladende i dag koste mere end kr 10.000 - uden ekstra tilbehør. Det synes jeg ikke, at den er værd.

Lægger du dertil de oplevelser af mildt sagt svingende efterservice, som Wodschow & Co leverer til private brugere, ja så har du endnu et argument for Electrolux. Du kan her på sitet finde en del lidt trælse oplevelser.

Ja - jeg er også bekymret for historierne om dårlig efterservice. Til gengæld vil jeg som den politiske forbruger gerne købe dansk produceret.

Jeg har dog besluttet mig for at satse på EKM9000.

Tak for hjælpen.

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 25. aug 2016, 14:48

Hej alle

Jeg vil blot nævne, at jeg valgte at købe min Electrolux EKM9000 hos Alzashop.com
(https://www.alzashop.com/electrolux-ekm ... 12.htm?o=1)

Som I kan se koster maskinen væsentligt mindre hos Alzashop. De var godt nok 1 uge om at få den transporteret i Danmark - men maskinen er 100% identisk med de maskiner man køber via danske forhandlere.

Jeg har haft ringet til Electrolux i Danmark og spurgt dem om de yder garanti på varer købt i andre EU lande - og svaret var, at det gør de selvfølgelig.

Normalt prioriterer jeg at støtte danske butikker, men når prisforskellen er SÅ stor føler man sig hurtigt til grin hvis man køber dansk. Moms og danske lønninger kan ikke forsvare en så stor prisforskel.

Vh,
Thomas

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 25. aug 2016, 16:33

Tillykke med maskine. Jeg kan læse på Electrolux hjemmeside at alt tilbehør fra deres Assistent også passer til EKM9000. Kan du bekræfte dette ? Jeg bruger ret ofte kødhakkeren på assistenten, men vil jo gerne slå to fluer med et smæk :-)

Skjold
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 25. aug 2016, 17:19

Groblot: Ved du hvor de sender fra? Syntes ikke jeg kan finde det på deres hjemmeside? :-)
Broil King Regal 590

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 25. aug 2016, 17:41

De sender fra Tjekkiet.

Jeg kan ikke bekræfte det med assistent udstyr - men det regner jeg da stærkt med når nu Electrolux selv skriver det.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 25. aug 2016, 21:27

groblot skrev:De sender fra Tjekkiet.

Jeg kan ikke bekræfte det med assistent udstyr - men det regner jeg da stærkt med når nu Electrolux selv skriver det.

Udstyr til Assistent passer til Electrolux EKM9000. Det er flere gange blevet bekræftet.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 26. aug 2016, 08:12

Tak for svaret ..

Den eneste omtale jeg kunne finde her på sitet skriver Frederik at koblingen på EKM9000 er lidt anderledes end på den gamle assistent (ballerup) (hvilket billederne også viser) .. Derfor mit spørgsmål :-)

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 26. aug 2016, 08:31

Jeg fik lige sat den op på bordet her til morgen. Jeg har købt maskinen for den ælte-evnen - ikke så meget fordi den er lydløs m.m.

Og det er måske meget godt, for da jeg (med tom skål) satte den på fuld drøn, vil jeg mene, den larmer væsentligt mere end Bjørn Teddy, og så hoppede den noget på bordet. Det kan selvfølgelig være, den står mere stabil, når skålen er fyldt op med dej. Og så kan det være, min hukommelse omkring Bjørn Teddy svigter mig. Jeg prøvede den maskine i et stor-køkken - sådan et sted er larm fra een maskine typisk ikke så gennemtrængende. Jeg mindes i hvert fald at Bjørnens lyd var meget behagelig og afdæmpet.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at foretage en side-by-side sammenligning mellem EKM9000 og Bjørn Teddy. Der skulle vel ikke være nogen i Silkeborg og omegn, som har en Bjørn Teddy? Hvis jeg kan låne den en weekend eller blot en dag, kunne jeg lave en fyldestgørende sammenligning til hjælp for andre.

Vh,
Thomas

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#15 » 26. aug 2016, 19:45

Hej Thomas

Prøv lige, at veje din maskine med skål og dejkrog, for en EKM9000 må IKKE kunne rokke sig ud af stedet - uanset om der er monteret skål/værktøj eller ikke.
Vægten på en røremaskine er ret afgørende for, at den bliver stående, hvor du stillede den inden start. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#16 » 26. aug 2016, 21:31

@Fred: det er sjovt du nævner det .. fra Alzashops hjemmeside:

https://www.alzashop.com/electrolux-ekm ... ?o=1#popis

Weight 9.27 kg

Electrolux.dk

Nettovægt, kg 15.1

Det er da pudsigt - kan der være tale om en fejl - eller et kopiprodukt ?

Spændende at høre hvad maskine fra Alzashop vejer i virkeligheden .. Håber ikke nogen er blevet snydt :-(

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 26. aug 2016, 23:12

Med dejkrog og skål vejer den 12,3 kg

Rolig nu folkens - der er ikke nogen der gider at kopiere en semi ukendt Electrolux maskine. Derudover har jeg tjekket serienummeret med Electrolux DK - den er god nok.

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 26. aug 2016, 23:21

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 26. aug 2016, 23:37

Fredstone viser den på max i deres video uden krog monteret - der hopper den ikke.

Det gør min heller ikke.
https://youtu.be/v_VhAw3P13w

Og som jeg nævnte tidligere kan det jo være at den slet ikke hopper når først skålen er fyldt med dej

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#20 » 26. aug 2016, 23:43

Det var godt at høre - fine videoer .. Utroligt som krogen kan få den til at danse :-)

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#21 » 26. aug 2016, 23:51

Ja - jeg er som sådan ikke bekymret. Maskinen virker som ok kram. Den store prøve bliver når den skal ælte Meyers kanelsnurrer i morgen. :lol: Min gamle Kenwood gik i hvert helt i koma med den opgave.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#22 » 27. aug 2016, 08:00

Nu ælter man næppe med krog ved højeste hastighed, og jeg ville ikke være bekymret. Er det en dej, som kræver høj hastighed, er spaden nok det bedre valg.

Hvordan opfører den sig med piskeriset på ved fuld hastighed?

I øvrigt er EKM9000 ikke på samme måde som Bjørn Teddy designet til det professionelle marked - og det er ikke på nogen måde ment negativt. EKM9000 er en semi-professionel maskine tiltænkt den private husholdning.

Den professionelle serie, som matcher Bjørn Teddy, hedder BE5 eller Emix5. BE5 har en nettovægt på 17 kilo. Emix5 har en vægt på 11 kilo. Se dem evt. her:

http://goo.gl/Bcu7KX
".

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#23 » 27. aug 2016, 08:23

benzon1960 skrev:Nu ælter man næppe med krog ved højeste hastighed, og jeg ville ikke være bekymret. Er det en dej, som kræver høj hastighed, er spaden nok det bedre valg.

Meyers ølandshvedebrød æltes ved højeste hastighed med dejkrog.
http://www.meyersmad.dk/lav-mad/opskrif ... hvedebrod/

Her ælter jeg det brød.
https://www.youtube.com/watch?v=Aa_cok_NgOs

benzon1960 skrev:I øvrigt er EKM9000 ikke på samme måde som Bjørn Teddy designet til det professionelle marked - og det er ikke på nogen måde ment negativt. EKM9000 er en semi-professionel maskine tiltænkt den private husholdning.

Jeg er ikke utilfreds med mit køb - og jeg tror faktisk at ælteevnen er magen til Bjørnen - men den står altså mere ustabilt på bordet end en Bjørn Teddy (så vidt jeg husker fra da jeg brugte den sidst)

Grunden til jeg går op i det her er at Fredstones video på Youtube foretager en direkte sammenligning mellem EKM9000 og Bjørn Teddy. Og at EKM9000 bliver anbefalet over Bjørnen på alle punkter.
Derudover er den danske vejl. pris for EKM9000 jo højere end Bjørn Teddy. Jeg er glad for at jeg kun har givet 3500kr for min EKM9000. Det er den i hvert fald værd!

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 27. aug 2016, 08:46

I øvrigt larmer EKM9000 lige så meget som min gamle Kenwood Chef, når den kører på max hastighed. På det punkt er der heller ikke nogen sammenligning med Bjørn Teddy, som er langt mere lydsvag ved høje hastigheder.

Jeg vil gerne gentage min tidligere opfordring - hvem har en Teddy som vi kan bruge til at lave en grundig side-by-side comparison?

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#25 » 27. aug 2016, 09:20

groblot skrev:[quote="benzon1960"]Nu ælter man næppe med krog ved højeste hastighed, og jeg ville ikke være bekymret. Er det en dej, som kræver høj hastighed, er spaden nok det bedre valg.

Meyers ølandshvedebrød æltes ved højeste hastighed med dejkrog.
http://www.meyersmad.dk/lav-mad/opskrif ... hvedebrod/

Her ælter jeg det brød.
https://www.youtube.com/watch?v=Aa_cok_NgOs

[quote="benzon1960"]I øvrigt er EKM9000 ikke på samme måde som Bjørn Teddy designet til det professionelle marked - og det er ikke på nogen måde ment negativt. EKM9000 er en semi-professionel maskine tiltænkt den private husholdning.[/quote]

Jeg er ikke utilfreds med mit køb - og jeg tror faktisk at ælteevnen er magen til Bjørnen - men den står altså mere ustabilt på bordet end en Bjørn Teddy (så vidt jeg husker fra da jeg brugte den sidst)

Grunden til jeg går op i det her er at Fredstones video på Youtube foretager en direkte sammenligning mellem EKM9000 og Bjørn Teddy. Og at EKM9000 bliver anbefalet over Bjørnen på alle punkter.
Derudover er den danske vejl. pris for EKM9000 jo højere end Bjørn Teddy. Jeg er glad for at jeg kun har givet 3500kr for min EKM9000. Det er den i hvert fald værd![/quote]

Jeg ville - med fare for at udfordre Meyer - halvere hastigheden og cirka fordoble æltetiden. Glutenprøve og en dejtemperatur på 27-28 grader er dine væsentligste parametre for en velæltet dej - ikke hastighed.

En Bjørn ryster også ved høj hastighed med krog.

At Frederik roser EKM9000 er vel helt naturligt. Du vil også i ældre indlæg finde, at Frederik roser Teddy. Nu sælger han så Electrolux efter at han i nogle pr har solgt Teddy, og baggrunden har han sobert redegjort for også i en tidligere tråd.

Du har gjort et superkøb - og det har jeg så også, omend jeg ikke har fået min EKM9000 endnu. Om jeg beholder begge maskiner, ved jeg ikke endnu. Men det er sandsynligt at en af dem kommer til salg her i forummet inden længe :-)

Jeg bor selv i Silkeborg, og det er ikke uvilje men manglende tid (er en del i udlandet p.t.) der gør, at jeg ikke umiddelbart stiller op til en fælles test. Måske senere på året.
".

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 27. aug 2016, 09:58

Vedr. Meyer's æltemetode på højeste hastighed påpeger han følgende.

TIP 1
"Hvis røremaskinen lyder meget besværet når du ælter dejen, skal du skrue ned for hastigheden. Ellers risikerer du, at maskinen brænder sammen. Det er ikke unormalt at røremaskinen begynder at hoppe og danse på bordet, det er der ikke noget galt i. Her bliver du så bare nødt til at stå og holde den fast på bordet med hænderne."

Når jeg laver Meyer's brød som der refereres til, plejer jeg at tilsætte en anelse mere mel, nedsætte hastigheden, og forlænger hviletiden lidt inden jeg sætter den på køl.

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#27 » 28. aug 2016, 00:54

Jeg må desværre kalde det næsten useriøst at sammenligne EKM9000 med Bjørn Teddy.
Min EKM9000 magtede ikke at ælte en fast kanelsnurre dej på lav hastighed i dag. Den hakkede og hostede og stoppede. Så måtte jeg vente til den kølede af og starte igen. Det foregik 3-4 gange indtil jeg mistede tålmodigheden og smed dejen over i min 15 år gamle Kenwood Chef.

Hvem vil købe en billig EKM9000?

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#28 » 28. aug 2016, 09:29

En bløddej til kanelsnurre er da ikke en mere fast dej end nedenstående video viser - har du ikke en video af dine problemer med kanelsnurredejen så man ved selvsyn kan se problemernes omfang. Og ellers kan du jo hurtigt lave en dej til

https://youtu.be/5ygdc0W9T5k

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 28. aug 2016, 09:32

Jeg fik ikke lavet en video af æltningen - men til sammenligning med dejen i den video du linker til er der nok ca dobbelt så meget dej i kanelsnurrer opskriften. Den bruger 1000g mel.

Og da jeg lavede nøjagtigt den samme dej på Meyers bageskole hvor vi brugte Bjørn Teddy, havde den ingen problemer.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#30 » 28. aug 2016, 10:27

I tredie indlæg linker du til en tidligere tråd hvor der er et link der viser en pizzadej æltet på Elektrolux EKM9000 med 1 kg. mel - der ser det ikke ud til at være problemer.

https://vimeo.com/166467979

Måske det er en mandagsmodel du har fået - den skulle jo gerne kunne ælte en bløddej på 1 kg. mel uden problemer.
Støjniveauet på din maskine nævner du også som være markant højere end på Bjørn - modsat af hvad Fred nævner i tidligere tråd.

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 28. aug 2016, 10:49

Ja - det er rigtigt - dog vil jeg sige at man også kan høre en underlige bankende mislyd på den video. Det lyder som om der er nogle tandhjul der takker over el.lign.
Jeg gad godt vide hvordan ham der har postet videoen har oplevet maskinen i øvrigt.

Lydniveauet stiger markant efterhånden som man skruer op mod max. Bjørn Teddy bevarer et relativt lavt lydniveau helt til max. Måske Fredstone fokuserer på lydniveauet på de lavere indstillinger.

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#32 » 28. aug 2016, 10:54

Her er der i øvrigt en video af Bjørn Teddy som ælter en blød dej på max. som jeg gjorde tidligere. Den står også og vibrerer - men den skøjter ikke hen over bordet som jeg oplevede det med EKM9000. Jeg kan selvfølgelig ikke se om han står og holder den fast. :-)

https://youtu.be/eCO-jqUyBDY

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#33 » 28. aug 2016, 11:26

Ved 20 sekunder og 23 sekunder i denne video kan man høre en mislyd - da jeg skruede låget af kunne jeg se at det ser ud til at det er drivremmen der hakker over.

https://www.youtube.com/watch?v=YAoeTMaaK-o

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#34 » 28. aug 2016, 11:30

Hvis ikke den kan ælte en alm. bløddej på 1 kg. mel uden at hoste og hakke, og må holde pause, vil jeg mene at maskinen er defekt.
Og din video viser "måske" også et problem.

Og nu Electrolux i DK yder garanti er det bare at sende den til rep.

Ib M

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#35 » 28. aug 2016, 11:52

Thomas - jeg forventer at modtage min EKM9000 i næste uge. I givet fald kan vi evt. mødes hos mig lørdag eller søndag for lidt testning - begge EKM'er og min Bjørn.

Kan se at du bor i Balle, og jeg bor mellem Gødvad og Grauballe , så skulle være indenfor 15 min. kørsel.

Send evt. PB, så kan vi tage den derfra.

Vh/Jan
".

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#36 » 28. aug 2016, 11:54

benzon1960 skrev:Thomas - jeg forventer at modtage min EKM9000 i næste uge. I givet fald kan vi evt. mødes hos mig lørdag eller søndag for lidt testning - begge EKM'er og min Bjørn.

Kan se at du bor i Balle, og jeg bor mellem Gødvad og Grauballe , så skulle være indenfor 15 min. kørsel.

Vh/Jan

Fremragende!

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#37 » 28. aug 2016, 12:12

Det bliver spændende at se og høre om sammenligning og oplevelser - ren forbrugeroplysning.

Ib M

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#38 » 28. aug 2016, 12:56

groblot skrev:
benzon1960 skrev:Thomas - jeg forventer at modtage min EKM9000 i næste uge. I givet fald kan vi evt. mødes hos mig lørdag eller søndag for lidt testning - begge EKM'er og min Bjørn.

Vh/Jan

Fremragende!

Det glæder jeg mig til at se og læse, på forhånd tak.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#39 » 28. aug 2016, 14:20

For dælen da - nu bliver jeg vist nødt til at rydde lidt op i hobbykøkkenet i kælderen... :-)
".

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#40 » 1. sep 2016, 02:11

En "alm" kenwood kan "ælte" på samme måde som en Bjørn, man skal bare købe den nye æltekrog, som "vender den anden vej" .. virker ok, ok koster 1/3 af en bjørn..
Men en Bjørn er stadig en klasse over Kenwooden ...
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#41 » 1. sep 2016, 12:09

Xang72 skrev:En "alm" kenwood kan "ælte" på samme måde som en Bjørn, man skal bare købe den nye æltekrog, som "vender den anden vej" .. virker ok, ok koster 1/3 af en bjørn..

Så vidt jeg ved er den nye æltekrog kun anbefalet til bestemte modeller og de modeller får efter længere tid smadret deres planet-gear af krogen.

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#42 » 1. sep 2016, 19:44

Cyberguyen skrev:
Xang72 skrev:En "alm" kenwood kan "ælte" på samme måde som en Bjørn, man skal bare købe den nye æltekrog, som "vender den anden vej" .. virker ok, ok koster 1/3 af en bjørn..

Så vidt jeg ved er den nye æltekrog kun anbefalet til bestemte modeller og de modeller får efter længere tid smadret deres planet-gear af krogen.

Den skal vist have en motor af en vis effekt for at må bruge den nye krog...
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#43 » 2. sep 2016, 09:53

EKM9000 ankom i går.

Lad os først tage oplevelsen af at e-handle med forretning i Tjekkiet. Kort og godt upåklageligt med de sædvanlige opfølgnings-/statusmails. Ankom med DHL til min arbejdsplads i fin stand. Emballage tydeligvis ubrudt. Min indkøbspris lander på kr. 3.700 - og afspejler, at e-shoppen tydeligvis kørte en særlig kampagne, med kun få coli at sælge - der var udsolgt efter min ordre.

Har lige pakket den ud. Alt ser fint ud, og som man vil forvente. Udpakket vægt er 12,3 kilo. Behørig dokumentation medfølger, og alene af det anvendte sprog (også på dansk) kan man tydeligt se, at der er tale om original Electrolux standard - ingen Google Translate her.

I stikkontakten uden værktøj påmonteret. Fuld hastighed. Kun ganske ubetydelige bevægelser. Lydniveauet ikke påfaldende, men dog markant.

Påsat dejkrog - som umiddelbart ligner Teddy'ens design men ikke har helt samme feel-good fornemmelse. Af brugsvejledningens opskriftseksempler kan man se, at gærdej til brød (baseret på 750 gram hvedemel) anbefales æltet i 10 minutter på hastighed 7 (12 er det højeste). Uden dej i skålen og med hastighed 7 er maskinen helt rolig (små ubetydelige bevægelser) og lydniveauet meget behageligt. Skruer man op på 12, bliver lydniveauet igen markant og maskinen bevæger sig nu mærkbart, og i et sådant omfang at den vil flytte sig fra oprindelig placering. Ingen mislyde i øvrigt.

Ved påsat spade resp. piskeris (disse er umiddelbart direkte sammenlignelige med Teddy'ens) er bevægelserne igen ubetydelige - selv ved max hastighed. Umiddelbar konklusion er, at dejkrogens naturlige konstruktion medfører en vægtmæssig ubalance, som er under kontrol ved normal æltehastighed og langsommere. Vil man derimod ælte med max hastighed, skal man så have en hånd på.

Kvalitetsindtrykket er generelt fint. Brugsindtrykket baseret alene på ovennævnte dry-run er godt. Umiddelbart er min største anke - og det er måske mest et spørgsmål om vane - at man ved på- og afmontering af værktøj (især piskeris og i mindre grad spaden) skal "nørkle" lidt for at komme på plads i skålen, hvor Teddy'en, som følge af muligheden for at vippe op/bagover, giver en markant lettere adgang til denne del af processen.

Skålens volumen på 5,5 liter er OK, men det ville have været at foretrække med en 6,5 liter skål. Electrolux - og Frederik/Fredstone kan skaffe den - udbyder også en prof. model med en 8 liter skål, hvis det essentielt for din brug.

Forhåbentlig bliver der tid i løbet af weekenden til at køre en dej eller to, og at lave en mere head-to-head sammenligning med Teddy'en. Muligvis endda med Thomas' maskine med i opstillingen. I givet fald kommer der en opdatering.
".

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#44 » 2. sep 2016, 10:27

Tak for update med foreløbige observationer.
Jeg ser frem til jeres test nu Frederik åbenbart ikke kan finde den han har omtalt ;-)

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#45 » 2. sep 2016, 11:32

Efter et besøg på Fredstone.dk kan det se ud som om, at Electrolux er udgået af shoppens sortiment. Der er til gengæld - ved et hurtigt opslag - nu flere andre udbydere i DK om end til den mere normale pris i omegnen af kr. 5.800.
".

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#46 » 2. sep 2016, 16:37

Jeg har ikke hørt videre fra Thomas m.h.t. testning. Skyldes formentlig, at han har solgt eller er ved at sælge jf. denne fra DBA: http://www.dba.dk/electrolux-ekm9000-ha ... 027119538/

Så må man håbe, at den næste ejer bliver mere glad trods den tilsyneladende defekt/mislyd... :-?

Jeg kan dog stadig lave en æltetest af EKM9000 mod Teddy - formentlig i morgen. Opdatering følger.
".

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#47 » 2. sep 2016, 20:02

benzon1960 skrev:Efter et besøg på Fredstone.dk kan det se ud som om, at Electrolux er udgået af shoppens sortiment. Der er til gengæld - ved et hurtigt opslag - nu flere andre udbydere i DK om end til den mere normale pris i omegnen af kr. 5.800.

Hej Benzon :-)

Det er ganske korrekt, jeg er stoppet med at sælge EKM9000, da priserne i div. butikker er sat så langt ned, at det ikke kan svarer sig.
Jeg er hidtil blevet ringet op adskillige gange ang. om ikke jeg ville sælge til samme pris som Kitchen One for så ville folk hellere købe ved mig, men desværre er KO's udsalgspris under min indkøbspris, så alt andet lige måtte det jo hører op. :-)
Stor respekt for, at KO kan købe så stort ind, at de kan sælge til de oplyste priser, da det er til stor fordel for de mennesker, der gerne vil have en kvalitetsmaskine og samtidig hvor servicen er helt i top. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#48 » 2. sep 2016, 20:48

Hej Frederik,

Tak for forklaringen. Dejligt at se, at du nu også er aktiv forhandler af Primo.

Vh/Jan
".

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#49 » 4. sep 2016, 19:44

Lidt testning i kælderen på en regnvåd søndag eftermiddag.

Nogle data forinden:

EKM9000 vejer 12,3 kilo i kampklar vægt. Teddy vejer 15,7 kilo.
Motormæssigt er EKM9000 udstyret med en 1.200 watt motor. Teddy har 500 watt.
Overdækslet (det øverste af maskinerne) er på EKM9000 lavet at slagfast plast. Teddy er i emaljeret metal.

Værktøjerne til de to maskiner er designmæssigt på det nærmeste identisk. Materialevalget er ved piskeriset i begge tilfælde af rustfrit stål. Spaden og dejkrogen er støbegods, med Teddy’ens overflade umiddelbart mere ”rustfri”.
Skålene er af rustfrit stål, og ikke væsentligt forskellige, når bortses fra EKM9000s særlige bøjler/beslag til fæste på maskinen. Teddy har den meget og ikke altid lige positivt omtalte tre-punkts bajonetfatning i bunden. Størrelsesmæssigt er EKM9000 på 5,5l mod Teddy’ens 5l.

Selve testen bestod i en simpel gærdej. Ét kilo 12% hvedemel, gær, salt, 600gr vand (ikke som i videoen, hvor jeg siger 500gr vand). Æltning i 18 minutter ved styrke 4½ på EKM9000 og knapt 2 på Teddy’en.

INDTRYK UNDER TESTEN

Forberedelse – EKM9000 er lidt bøvlet, fordi du på grund af skålens fiksering og den manglende mulighed for at vippe rørehovedet, er nødt til først at montere skål med f.eks. dejkrogen løst placeret i skålens indhold. Først derefter kan du montere dejkrogen på drivakslen. Sikkert en vanesag, og prisen for det fremragende fikseringssystem. Teddy’en er klart lettere at arbejde med, om end der er ejere, som har eller har haft problemer med både fastholdelse af skålen under æltning, og såmænd også det stik modsatte – nemlig at få skålen løs efter endt æltning. For mig er der dog ingen tvivl: Teddy’en er at foretrække.

Lyden - der er forskel i klangbalancen men ikke væsentlig forskel i lydniveauet, så vidt jeg kan bedømme. Teddy’en knirker med i vippebeslaget, og det har den egentlig altid gjort. Om den ene lyder bedre end den anden er ikke entydigt og hos mig ender vi derfor på uafgjort f.s.v.a. lyden – måske med en lille pil op for EKM9000, som dog ikke knirker.

Ælteteknikken er identisk, og resultatet ligeså. Uafgjort.

Kapacitet – her målt primitivt ved øget æltehastighed. EKM9000 er drevet af en klassisk tandrem i gummi/kunststof, og ved hård belastning = høj hastighed, lykkedes det mig at få den til at lave samme knæklyd, som i Thomas’ video. Når jeg atter reducerer hastigheden til den for mig mere almindelige, kører den helt smidigt og gnidningsfrit. Teddy’en knokler ufortrødent uanset hastighed. Sikkert fordi dens planetgear er mere effektivt. Teddy’en vinder.

Bevægelighed (uønsket) – i begge maskiners tilfælde bevæger de sig i gummifødderne, men de flytter sig ikke ud af stedet. Uafgjort.

SUBJEKTIV BEDØMMELSE OG SAMLET VURDERING:

EKM9000 er en lækker maskine. Jeg kan især godt lide skålfæstet. Den fremstår veldesignet og om end det er en smagssag, så synes jeg umiddelbart, at den er nydelig. Den ælter som sin modpart, og dermed upåklageligt. Tilbehørsprogramment til EKM9000 er større og mindre bekosteligt end ved Teddy’en.

Teddy’en har ikke samme ”looking good factor” som EKM9000, men man kommer ikke uden om, at materialemæssigt har Teddy’en lidt mere tyngde – både reelt og i overført betydning. Den ælter ikke bedre, den larmer ikke mindre, den er ikke i sig selv overlegen på nævneværdige områder, men – og det skal muligvis være berettigelsen for dens markant højere anskaffelsespris – det forekommer at være en maskine, som er netop det den er: En nedskaleret udgave af de store bjørne, som man finder i storkøkkener, catering og bagerier. Altså en ret tydelig professionel/industriel tankegang i designet. Har man behov for netop det, er det efter min vurdering ikke en EKM9000, som man skal have. EKM9000s naturlige modstandere synes mere at være de store Kenwood, Bosch, Kitchen Aid og Ankarsrum.

Så med mindre du hver uge laver rugbrød, hvedebrød etc. etc. til den store familie og i øvrigt ofte ælter tunge durumdeje – ja, så kan du uden tvivl få dig et langt og lykkeligt forhold til en EKM9000.

Du kan danne dig lidt indtryk af testen på denne dogmevideo:

https://vimeo.com/181397397
".

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#50 » 4. sep 2016, 20:19

Tak Jan. Fantastisk fin test og video (Lars er med sikkerhed stolt af dig...).
Hvis du mod forventning stadigvæk vil sælge din Bjørn så er jeg formentlig interesseret.

Tilbage til "Brød og kager"