De der deep pan pizza'er

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

De der deep pan pizza'er

Indlæg#1 » 11. aug 2016, 14:59

Har læst om dem herinde bla. guruens og martins , men måske nogen ved hvordan de gør på et pizzaria , har de to slags deje? Hvis de lader dem hæve i formen til deep pan så må det jo da fylde en del, eller hvad? Der skal jo helst ikke være noget spild , håber nogen vil kaste lidt lys over dette tak.
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: De der deep pan pizza'er

Indlæg#2 » 11. aug 2016, 17:38

Du tager 2 ganske alm. pizza deje og lägger sammen. Drejer dem ud og lägger dem i en form. På med fyld osv.
/Koontz

Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 11. aug 2016, 18:54

Koontz skrev:Du tager 2 ganske alm. pizza deje og lägger sammen. Drejer dem ud og lägger dem i en form. På med fyld osv.

Ja jeg har faktisk set et pizzaria gøre sådan , så skal de heller ikke have to typer dej, du har måske fat i noget der Koontz super .1%¤
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 11. aug 2016, 19:42

Er en Chicago specialitet og dejen er faktisk ikke særlig pizzaagtigt, mere sprød og flagende. Vi er ovre i noget, der ikke et æltet særlig godt, mere som en tærtedej eller en fødselsdagsbolle som heller ikke må æltes så meget.
Håber det giver mening?
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 12. aug 2016, 08:37

prause skrev:Er en Chicago specialitet og dejen er faktisk ikke særlig pizzaagtigt, mere sprød og flagende. Vi er ovre i noget, der ikke et æltet særlig godt, mere som en tærtedej eller en fødselsdagsbolle som heller ikke må æltes så meget.
Håber det giver mening?

Jo jeg ved godt hvad der er, tænkte bare hvordan et pizzaria gør for at undgå spild, tror Koontz svar måske er rigtig da det er samme dej, fødselsdagsboller mener jeg da skal kunne bestå en dejprøve ca. 15min æltning,?
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 12. aug 2016, 09:29

autokat skrev: fødselsdagsboller mener jeg da skal kunne bestå en dejprøve ca. 15min æltning,?

Det kommer an på hvilken en struktur man synes en bolle eller for den sags skyld en deep pan pizza skal have.
æltningen gør dejen mere sej og elastisk, hvis man kun samler dejen og ikke ælter den så meget bliver dejen mere porøs og kage/tærteagtig. IMO er det sådan en fødselsdagsbolle og for den sags skyld også en deep pan bund skal være.
Men det er jo helt op til smag og behag.
Her er en, der benytter en butterdejsagtig tilgang (http://sallysbakingaddiction.com/2014/1 ... ish-pizza/) - har ikke prøvet opskriften, men der er nogle betragtninger om dejen der er interessante.

Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 12. aug 2016, 11:49

prause skrev:
autokat skrev: fødselsdagsboller mener jeg da skal kunne bestå en dejprøve ca. 15min æltning,?

Det kommer an på hvilken en struktur man synes en bolle eller for den sags skyld en deep pan pizza skal have.
æltningen gør dejen mere sej og elastisk, hvis man kun samler dejen og ikke ælter den så meget bliver dejen mere porøs og kage/tærteagtig. IMO er det sådan en fødselsdagsbolle og for den sags skyld også en deep pan bund skal være.
Men det er jo helt op til smag og behag.
Her er en, der benytter en butterdejsagtig tilgang (http://sallysbakingaddiction.com/2014/1 ... ish-pizza/) - har ikke prøvet opskriften, men der er nogle betragtninger om dejen der er interessante.

Smag og behag kan man jo ikke diskutere :-D
Jeg vil godt have en luftig bolle, ælter i ca. 15 min for at udnytte gluten netværket, det er hvad jeg har læst mig til herinde fra Fred. Men jeg må igang med nogle forsøg på deep pan jeg starter med
1000 g mel
6 dl vand
5 g gær
20 g salt
20 g sukker
20 g solsikke olie
hæver i ca 8 timer på køl , former til kugler og hæver ca 24 timer heraf 3 timer ude af køleskab og presset i deep pan forme , fordi det der bulk ferment var så godt til alm. pizza. Næste gang prøver jeg uden sukker og olie, og gør ligesom Koontz forslog.
Med Venlig Hilsen

Autokat.

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 12. aug 2016, 14:04

Husker der var en som lavede en kanon gennemgang herinde.....kan huske det så super super lækkert og rigtig ud :)

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 12. aug 2016, 14:06

Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 12. aug 2016, 14:15

NeuroBrain skrev:Husker der var en som lavede en kanon gennemgang herinde.....kan huske det så super super lækkert og rigtig ud :)

Jo tak NeuroBrain, men som jeg skriver i første indlæg har jeg set Martin og Guruens :-D
Med Venlig Hilsen

Autokat.

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 12. aug 2016, 16:38

Pis! :)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#12 » 12. aug 2016, 16:52

Lad os endelig høre hvordan resultaterne bliver.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#13 » 12. aug 2016, 17:03

NeuroBrain skrev:Husker der var en som lavede en kanon gennemgang herinde.....kan huske det så super super lækkert og rigtig ud :)

Der har været flere gode indlæg om emnet, og eet af dem er mit, som jeg så tillader mig også at vise :
viewtopic.php?f=43&t=32307&p=308669

Det med den lagdelte dej á la butterdej har jeg aldrig mødt eller set.

Der sniger sig jo så samtidig lidt reklame ind for min bagehjælp, men det skal da understreges at den bestemt ikke er nødvendig for et godt resultat. Dog giver den et fint løft både til hæve evne og sprødhed.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#14 » 12. aug 2016, 19:34

:-D Det var så første forsøg, var svært af få ud af formen, synes nu jeg brugte godt med olie, op på hesten igen
Vedhæftede filer
1.jpg
1.jpg (212.3 KiB) Vist 4166 gange
2.jpg
2.jpg (215.2 KiB) Vist 4166 gange
3.jpg
3.jpg (191.55 KiB) Vist 4166 gange
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 12. aug 2016, 20:09

Det ser rigtigt ud - hvordan var den?

Brugeravatar

Emneforfatter
autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 13. aug 2016, 08:24

prause skrev:Det ser rigtigt ud - hvordan var den?

Den var ok, men Som sagt ikke til at få ud af formen, spekulere over hvad jeg skal prøve næste gang.
Med Venlig Hilsen

Autokat.

Tilbage til "Brød og kager"