lidt for bagenørder -malt

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

lidt for bagenørder -malt

Indlæg#1 » 21. feb 2016, 15:23

Jeg har i lang tid fulgt denne blog

https://www.ploetzblog.de

Det er en tysk blog med en meget vidende herre, der indtil nu har udgivet 2 grundige bagebøger, er blevet rådgiver for bagere i Tyskland og også selv udbyder kurser i bagning.
Han har nu lavet en app om bagning som man kan købe, jeg har købt den, og den er alle pengene værd.

https://www.ploetzblog.de/2016/01/26/40 ... otbackens/

Et af afsnittene i appen handler om malt, og både hvornår man kan bruge det og også hvordan man selv meget nemt kan fremstille det.
Det har jeg nu gjort, det var nemt og det fungerer. Jeg har både lavet enzymaktivt malt og ikke enzymaktivt malt.Det kan godt være lidt bøvlet at få fat i malt, så her kommer hvordan jeg gjorde.

Malt laves af korn, man kan bruge byg,hvede eller rug. Jeg brugte hvede.

1. Jeg lagde 200 gram hvedekerner i blød i rigeligt koldt vand i 24 timer i en skål med en tallerken over.
2. Derefter hælder man kernerne i en sigte, skyller grundigt med koldt vand og lader sigten med kerner stå i skålen i 12 timer.Husk tallerkenen på.
3. Derefter gentager man processen med at skylle hver 12 time - husk tallerken over, der må ikke komme lys til.
4. Kernerne begynder nu at spire - der kommer lange hvide spirer
5. Efter 3 døgn er spirerne færdige - målet er at de bliver så lange som muligt , men de må ikke blive grønne, så er det hele ødelagt.
6. Kernerne bredes ud på bagepapir og tørres i ovnen ved ca 5o grader.Det tager 3-4 timer
7. Når de er tørre er de enzymaktive - og man kan så male dem, og har enzymaktivt malt

Hvis man ønsker ikke enzymaktivt malt, så skal kornene ristes. Så ind i ovnen igen ved 160 grader.Vend dem en gang imellem. Graden af ristning bestemmer man selv. Jeg ristede i 45 min, og det gav fint lysebrunt maltmel, der fungerer godt som smagsgiver i hvedebrød.Ved yderligere ristning bliver det selvfølgelig mørkere og mere bittert (til rugbrød måske).

Man kan male kornene i kornkværn,Thermomix, blender eller bruge sin Bamix.

Til sidst - enzymaktivt malt bruge kun til deje med kort hævetid.
ikke enzymaktivt malt (maltmel) bruges til dej med lang hævetid. Her fungerer malten kun som smagsgiver, den lange hævetid sørger for resten.
mvh Jette

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: lidt for bagenørder -malt

Indlæg#2 » 21. feb 2016, 18:13

Tak skal du have. Det må prøves en dag.
Desværre har hustruen lige valset de sidste 50 kg hvede i dag.....
Så det må vente til næste gang vi får noget hjem.
Vi har godt nok masser af havre, men den er ikke på listen.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Emneforfatter
JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 21. feb 2016, 19:13

Desværre, havre kan ikke bruges.
mvh Jette

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 21. feb 2016, 20:18

Havremalt bruges til ølbrygning, så Jaknil du må begynde at brygge øl. :-)

.
Torp Hedehusene

Tilbage til "Brød og kager"