Nok det bedste bagekursus, som jeg har været på...

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

Emneforfatter
benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Nok det bedste bagekursus, som jeg har været på...

Indlæg#1 » 4. feb 2016, 23:59

Jeg har været interesseret i brødbagning i mere end 20 år og har efterhånden eksperimenteret en del med fordeje, biga, poolish og hvad man ellers kan finde af trends henover årene i jagten på det gode brød. Dertil kommer selvfølgelig mel i alle afskygninger og de senere år også de ellers så politisk ukorrekte tilsætninger såsom hvedesur og enzymaktivt malt for blot at nævne nogle.

Jeg må dog erkende, at jeg dels ikke har været omhyggelig nok med at nedskrive mine opskrifter og derfor har svært ved at genskabe succeserne, og dels nok godt kunne bruge lidt mere struktur i mine arbejdsprocesser generelt.

I december var min datter på 16 så på et kagekursus hos Bent i Ribe http://bagekurset.dk/ - hun var vældig begejstret over både form og indhold, og jeg havde selv lejlighed til kort at hilse på Bent, som jo er lidt en legende på de kanter og indenfor faget.

Enden på det blev, at jeg har meldt mig til Brød 1 og Brød 2 - og netop er kommet hjem efter en fantastisk eftermiddag/aften i Ribe.

Bent har selvfølgelig en enorm viden om bagning og brød - en viden som også dækker de fødevarekemiske aspekter, og som han jonglerer med i sine opskrifter, som derefter kan anvendes til alverdens brød: Flûtes, boller, kuvertbrød, rundstykker og franskbrød var blot nogle af varianterne, som de i øvrigt meget enkle opskrifter giver mulighed for. En "nemdej" blev til min overraskelse omdannet til - og det havde jeg nok aldrig troet skulle ske - de bedste pizza'er, som jeg har fået uden for Napoli.

Kurset var bygget op omkring 14 deltagere, som opdeles i par med hver sin arbejdsstation. Formen er en vekselvirkning mellem teori (som efterfølgende udleveres i et kompendium til hjemlæsning sammen med de relevante opskrifter) og praksis. Og med seks ovne bliver der hurtigt bagt noget brød...

Får man mod på det, kan man i øvrigt købe både udstyr og ingredienser i forbindelse med kurset.

Jeg kan klart anbefale kurset - og glæder mig allerede til om godt en uge, hvor jeg skal på Brød 2.
Vedhæftede filer
IMG_1267.JPG
IMG_1267.JPG (102.95 KiB) Vist 3906 gange
IMG_1266.JPG
IMG_1266.JPG (116.93 KiB) Vist 3906 gange
IMG_1265.JPG
IMG_1265.JPG (109.72 KiB) Vist 3906 gange
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Nok det bedste bagekursus, som jeg har været på...

Indlæg#2 » 5. feb 2016, 00:39

Det er gode kurser de laver - vi har brugt hans nem dej i 1,5-2 år nu og de er stadig gode
Kan også anbefale deres pastakursus :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 5. feb 2016, 09:31

Jeg deltog i Brød 1 for 1½ år siden. Jeg var også meget begejstret. Jeg har ikke købt et rugbrød siden og speltstykkerne med havregrød er stadig et stort hit.
Senest rettet af bskaarup 5. feb 2016, 11:10, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 5. feb 2016, 10:28

bskaarup skrev:Jeg deltog i Brød 1 for 1½ år siden. Jeg var også meget begejstret. Jeg har ikke købt et rugbrød siden og speltstykkerne med havregørd er stadig et stort hit.

Rugbrød ooh ja - dem laver vi 2-4 af om ugen :-) - SÅ GODT!
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brisse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 5. feb 2016, 14:37

bskaarup skrev:Jeg deltog i Brød 1 for 1½ år siden. Jeg var også meget begejstret. Jeg har ikke købt et rugbrød siden og speltstykkerne med havregrød er stadig et stort hit.

Er det opskrifter du vil ud med :-D

Kim
Primo oval L
Pizzeria Pronto
Weber Go Anywhere

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: RE: Re: Nok det bedste bagekursus, som jeg har været på...

Indlæg#6 » 5. feb 2016, 14:51

Brisse skrev:Er det opskrifter du vil ud med ?
Nu er det jo ikke mine opskrifter men bogen kan f.eks. købes her: https://www.saxo.com/dk/bagekurset-goer-bagvaerk-til-livsglaede_epub_9788799809028

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 5. feb 2016, 23:50

Ofte er det sådan, at det bliver lidt forsimplet når man skriver en bog.
Således at hovedbudskabet kommer ud til "folket".
Dog kommer alle nørderierne ikke ud til "nørderne".

Er det også tilfældet i denne bog? eller er der meget nørd-snak?

Jeg spørger, fordi jeg allerede har en masse bagebøger fra meget kompetente mennesker, så jeg mangler ikke noget basis. Men nørd-info er altid velkommen :-)
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Emneforfatter
benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 6. feb 2016, 08:38

Det er ikke en bog, som nørder - og slet ikke som i f.eks. Tartine Bread af Chad Robertson. Det er derimod en bog, som udover opskrifterne også giver en let forståelig gennemgang af procedure/produktion.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 16. feb 2016, 17:31

Brisse skrev:Er det opskrifter du vil ud med
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?p=337799#p337799

Brisse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 16. feb 2016, 18:55

bskaarup skrev:
Brisse skrev:Er det opskrifter du vil ud med
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?p=337799#p337799

Takker .1%¤ :-D
Primo oval L
Pizzeria Pronto
Weber Go Anywhere

Brugeravatar

Frederik S
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 22. feb 2016, 15:51

bogen er bestilt glæder mig til at læse den

Brugeravatar

Frederik S
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 1. mar 2016, 15:25

Bogen blev købt på SAXO:com og jeg kan kun anbefale at man ofre de 98,00 kr. bogen koster.
Der er rigtig mange gode opskrifter, men også super gode ilustrationer og produktions metoder.
Jeg bagte Speltstukkerne for første gang i fredag og de er super gode, jeg valgte at forme og hæve halvdelen af dejen, og resten kom i en skål fredag aften og i køle skabet (både dem der var skåret ud i stykker og resten af dejen),tog så de skårede speltstykke ud lørdag morgen og lod dem stå 30 minutter inden de kom i ovnen, og så var der mogen mad :-) lørdag aften tog jeg så halvdelen af den restende dej og lavede til et flutes, resten blev formet og taget ud søndag morgen :-)
En super nem dej der kan stå på køl i 2 dag og smager fantastisk

Tilbage til "Brød og kager"