Hvilken røremaskine? / K: Bjørn Teddy

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Hvilken røremaskine? / K: Bjørn Teddy

Indlæg#1 » 2. aug 2015, 23:15

Jeg er på udkik efter en røremaskine og kan forstå at Bjørn ville være det oplagte valg, men jeg synes 7.0000 kr er mange penge for en røremaskine, så derfor vil jeg høre om der findes et billigere alternativ, - eller er Bjørn kongen indenfor røremaskiner...
Yoder YS640 - GMG Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Go Anywhere -

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: Hvilken røremaskine? / K: Bjørn Teddy

Indlæg#2 » 3. aug 2015, 05:56

Jeg er superglad for min Assistent/Ankarsrum. Efter jeg har lært den at kende, får jeg æltet mine deje til UG.
http://www.skiftselv.dk/koekkenmaskiner ... 0-c-creme/
Og det er unægtelig en lidt anden pris.
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 3. aug 2015, 07:07

Har selv i snart 10 haft en Bjørn Teddy, som jeg er evigglad for. Men indtil du kender dit reelle behov, ville jeg vælge en godt brugt Ballerup Mastermixer eller Assistent (hedder også Electrolux) til billige penge i DBA eller G&G.

Der er også Kenwood, men der skal du se dig mere for, fordi en del af modellerne er relativt svagt motoriserede.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 3. aug 2015, 07:52

Dadski du vil se en Bjørn i aktion på lørdag til pizza kursuset :)

Moerkbak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 3. aug 2015, 15:24

benzon1960 skrev:Har selv i snart 10 haft en Bjørn Teddy, som jeg er evigglad for. Men indtil du kender dit reelle behov, ville jeg vælge en godt brugt Ballerup Mastermixer eller Assistent (hedder også Electrolux) til billige penge i DBA eller G&G.

Der er også Kenwood, men der skal du se dig mere for, fordi en del af modellerne er relativt svagt motoriserede.

problemet er vel ikke som røremaskine, men udelukkende som æltemaskine.

Med mindre man har en ankarsrum motor og den specielle dejkrog oplever man nærmere at dejen kravler op på krogen og bliver der end at motoren løber tør for kraft.
Weber Performer (med gas-starter)
OutdoorChef City

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#6 » 3. aug 2015, 20:52

Der hvor de mindre kenwood modeller falder lidt igennem, er hvis man bager mange rugbrød. Det er ret hårdt for maskinen, og den bliver derfor slidt rimeligt hurtigt.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 3. aug 2015, 20:54

Moerkbak skrev:
problemet er vel ikke som røremaskine, men udelukkende som æltemaskine.

Med mindre man har en ankarsrum motor og den specielle dejkrog oplever man nærmere at dejen kravler op på krogen og bliver der end at motoren løber tør for kraft.

Antar at din kommentar retter sig til min bemærkning om visse Kenwood. Jeg er for såvidt enig, og hvis dejkrogen bliver den mindst anvendte del på røremaskinen - ja, så kan det nok være mindre afgørende hvilken maskine man vælger, men så har man heller ikke behov for (eller det bedste køb i) en Bjørn.

Er der derimod tale om primært at ville ælte dej med maskinen, ja så kommer man langt med den gamle konstruktion fra Ballerup og til billige penge.

Jeg er som nævnt meget glad for min Bjørn. Den afløste i sin tid en Mastermixer (ganske vist fra tiden efter at Ballerup var opkøbt af Electrolux). Hårdt presset vil jeg sige, at nok er Bjørnen bedre til at ælte, har større kapacitet samt udholdenhed og generelt bedre mekanisk opbygget. Men krone for krone - uha.

Så har man pengene, og kan man værdsætte brandvalue m.m. - ja, så skal man da have en Bjørn. Men ligesom et fuldt udstyret Gaggenau køkken ikke gør dig til en bedre kok, ja så gør en Bjørn ikke nødvendigvis dit brød bedre. Lad behov og ambitioner afspejle sig i dit indkøb af maskine.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

Emneforfatter
Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 4. aug 2015, 10:45

Jeg afventer lige weekenden, hvor jeg kan se en Bjørn i aktion.

Ud fra det som jeg kan finde på nettet, så har flere modeller problemer med at dejen ”kravler” op i maskinen og nogle modeller skal hjælpes med at indstille rullerne undervejs.

Jeg ved at dette vil være irriterende og kræve ekstra rengøring, - så jeg går klart efter en æltemaskine som er selvhjulpen, hvor jeg blot skal komme ingredienserne i og tænde maskinen.

Nogen som har nogen erfaring med dette?

Faldt lige over denne KitchenAid Artisan 5KSM150PSEWH til 3400,- kr – nogen erfaring med denne?

https://www.happii.dk/Koekkenmaskiner-F ... =pricesite
Yoder YS640 - GMG Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Go Anywhere -

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 4. aug 2015, 11:06

Jeg har haft en sådan maskine. Den er udmærket til at piske og røre, men når den ælter, så kravler dejen op. Endvidere så kan den ikke lide meget mere end 500 gram mel.

Nu har jeg en Bjørn og en Ankersrum Assistent. Begge er gode maskiner, de ælter begge godt.Bjørnen måske en tand bedre.

Bjørnen er mest lydløs og også den nemmeste at bruge. Den bruger kun en skål til at piske røre og ælte. Tilbehør er dyrt og ikke så omfattende .Men jeg savner ikke noget.

Assistenten har en større skål. Den har timer ,der selv afbryder, når den indstillede tid er gået. Den larmet noget mere end Bjørnen, dog ikke så meget som Kitchen-Aid.Systemet med skraber og rulle skal man lige vænne sig til. Når man skal piske, skal man skifte til en anden type skål. Der findes en hulens masse tilbehør, som fylder en utrolig masse (og kræver god skabsplads) Min erfaring er, at man ikke bruger ret meget at det.Jeg bruger kødhakker og mandelkværn.

Jeg vil da gerne tage Assistenten med på lørdag, så du kan sammenligne.
Senest rettet af JetteM 4. aug 2015, 14:03, rettet i alt 1 gang.
mvh Jette

Brugeravatar

Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 4. aug 2015, 11:59

Jeg har en kenwood km020
Den dækker mit behov fint, den klarer glimrende en pizzadej med 1 kg mel, og en rugbrøddej på 5-5,5 kg
Dog skal det nævnes at den originale dejkrog er noget lort, den klumper dejen sammen øverst på krogen som tidligere nævnt, men med den uoriginale s-krog jeg har købt, så kører det bare, ælter freds koldhævede pizzadej perfekt [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Men du skal jo også gøre op med dig selv hvad dit behov er, hvis du af og til skal ælte en dej, vil jeg vurdere at en kenwood km020 med uoriginal krog vil være fin, men hvis du ælter dej flere gange om ugen, skal du nok overveje noget stærkere, f.eks. En Bjørn
Jeg overvejede selv en Bjørn da jeg købte min kenwood, men vurderede at den var overkill til mit behov

Sent from my iPhone using Tapatalk
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

En sand dyreven tilbereder dyrene med respekt

spline
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 4. aug 2015, 20:27

Hvis man er lidt "nærig"
Så er den BSM10p også en mulighed
Er super glad for min
Køn arrrrrrr men super god
http://www.beeketal.de/baeckereiausstat ... sen/a-496/

GasCan
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#12 » 20. okt 2016, 14:32

spline skrev:Hvis man er lidt "nærig"
Så er den BSM10p også en mulighed
Er super glad for min
Køn arrrrrrr men super god
http://www.beeketal.de/baeckereiausstat ... sen/a-496/

Hej,

Har du et par billeder eller en video? Sådan en kunne jeg godt være interesseret i! Til våde deje i store mængder.

VH Tim
//Tim

Tilbage til "Brød og kager"