Frisk gær kontra tørgær.

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Frisk gær kontra tørgær.

Indlæg#1 » 12. jun 2015, 10:41

Når jeg har bagt af gærdej, har det altid været på frisk gær.
Men nogle gange har man købt gær men glemmer at få bagt. Når man så endelig skal igang, er gæren blevet mistænkelig mørk eller tør. Og så er det man tænker, havde jeg bare haft noget tørgær, for butikkerne har lukket, eller er for langt borte.

Sagen er den, at jeg har aldrig prøvet at bruge tørgær, men jeg kan godt lide idéen med at have nogle poser liggende til, når uheldet er ude.

Men hvilke forskelle er der på hvidt brød, franskbrød eller pizzadej om det er bagt på de ene eller anden slags gær?
Der må jo være en forskel i brugen af de to produkter, siden vi traditionelt bruger frisk gær.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Frisk gær kontra tørgær.

Indlæg#2 » 12. jun 2015, 11:46

Jeg syntes ikke der er nogen nævneværdig forskel i de to hævemidler.
Nogle foreskriver at det skal blandes op i melet, andre anbefaler at det skal røres op i "lun" væske og stå til der er begyndende aktivitet.

Jeg syntes det er langt mere afgørende hvilke hævemetoder, hævetider, æltetider, æltemetoder, osv... for at få et spændende brød.

Ib M

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 12. jun 2015, 12:23

Hvis ikke der er nævneværdige forskelle bør man jo havde dem liggende.

Dit sidste afsnit er jeg helt enig i.
/Albert

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 12. jun 2015, 13:12

Jeg har altid panikgær (læs tørgær) liggende og det fungerer fint. Det er i min erfaring lidt længere tid om at komme i gang, men ellers er det ikke den store forskel.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 12. jun 2015, 13:24

Panikgær - godt ord. :lol:
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 13. jun 2015, 11:51

Så huskede jeg at få tørgær med hjem.
Der står flg. på posen: Æltetiden bør være lidt længere end ved brug af almindelig bagegær.
Pakket 12 mdr før mindst holdbar til.
Tåler heller ikke frost.
/Albert

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#7 » 13. jun 2015, 22:35

I Danmark har vi gode muligheder for at få fat i frisk gær og bruger normalt dét. Derimod ser du ofte at de i udlandet benytter tørgær - Og når du feks i Lidl køber det her færdig-blanding til brød, så er det også med tørgær i.

Jeg har altid tørgær liggende i køleskabet, til hvis jeg nu ikke lige har fået købt noget friskt hjem. -Det sjove er at jeg ikke engang helt ved hvorfor jeg holder fast i at bruge frisk gær, da jeg ikke har oplevet nogen som helst forskel på de to typer. -Måske jeg har lidt mere styr på mængden af gær jeg skal bruge, når det er friskt.

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 15. jun 2015, 03:04

Jeg bager udelukkende med tørgær, og jeg køber det i udlandet, både Tyskland og Holland.Jeg køber korn til min kornkværn , bageenzymer og gær. Det er billigst .
Jeg synes, det fungerer fremragende.
Der findes to forskellige former for tørgær.
Den ene type skal blandes med lunkent vand og så stå ca 15 min, til der er aktivitet.
Den anden type, som jeg bruger, blandes bare direkte i melet. Jeg køber 500 gram ad gangen, det holder sig fint i en tætsluttende dåse i køleskabet, men kan også fryses.Uåbnet er der 2 års holdbarhed på pakken.
Doseringen er 4 tsk er = 50 gram frisk gær.
Prisen i Holland er Euro 4,65 ( ca DKK 35) I Holland sælges det under navnet Mauripan
https://www.de-zuidmolen.nl/Mauripan-dr ... _1320.html
Prisen i Tyskland er Euro 6,49 (ca DKK 49) I Tyskland sælges det under navnet Fermipan
http://www.muehle-schlingemann.de/Natur ... -1345.html
mvh Jette

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 15. jun 2015, 09:35

Interessant! Når du selv kværner dit korn, må du være entusiastisk også i valg af gær. Så mon ikke vores valg af frisk gær skyldes mageligheden ved det vi kender. Hvis der vitterlig ikke er nogen forskel, ser jeg ingen grund til ikke at prøve tørgær over længere tid. Fordelene ved tørgær mht holdbarhed er åbenlyse. Mht dosering er også bare noget man vænner sig til.

Grillbutikken har haft 500 gr poser med tørgær http://grillbutikken.dk/bage-enzymer-ba ... er-torgaer men der har nok ikke været rift om det.

Tak for dine link.
Hvad hedder bageenzym hvor du køber det?
/Albert

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 15. jun 2015, 13:05

Jeg har købt enzymaktivt malt i Tyskland - Geerstenmalz
http://www.muehle-schlingemann.de/Natur ... -1352.html
Hvis du køber malt, så skal du være opmærksom på at der er 2 typer. Malt som udelukkende tilsættes for smagen og farven skyld - og så altså den enzymaktive.

Der skal bruges meget lidt malt. Møllen skriver fra 5-15 gram pr kg mel. Min erfaring er at 5 gram er nok. Ellers bliver brødet sådan underligt skumgummiagtigt.

Jeg køber også gluten i Tyskland. Det er rigtigt godt for at få volumen på brød med rent fuldkornsmel.
Gluten hedder Weizenkleber
http://www.muehle-schlingemann.de/Natur ... ittel.html
Man bruger 50 gram pr 500 gram mel, når man har rent fuldkornsmel. Ellers kan du tilsætte ekstra gluten til alm. hvidt mel med lavt proteinindhold og således få et stærkere mel.

I Holland har jeg købt Broodverbetermiddel - Brødforbedringsmiddel
https://www.de-zuidmolen.nl/Broodverbet ... 5_847.html
forbrug 30gram pr kg mel.
Dette er jeg meget begejstret for, det består foruden enzymer også af ekstra gluten og en masse andre ting, se selv i linket.
Det virker rigtig godt, giver en flot hævning, og forlænger holdbarheden.
Og endelig vil jeg da nævne at jeg køber amerikansk hvedemel, det er noget der er fut i https://www.de-zuidmolen.nl/Amerikaans- ... _5252.html, det har et proteinindhold på 14,5 %.
mvh Jette

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 15. jun 2015, 15:35

Hvor er det fedt med alle de links, tak Jette.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 15. jun 2015, 17:18

Tak skal du have Jette, der er syn for sagen under linkene. Også tak for anvisningerne.

Hvor store/små portioner køber du af gangen og er forsendelses omkostningerne rimelige?

Jeg har ofte købt noget udstyr i Tyskland hvor forsendelsen koster 20 € udover normal forsendelse for nogle få kg
/Albert

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 15. jun 2015, 18:20

Jeg kopierer lige fra den tyske mølle,du kan se, det kan ikke betale sig at købe under 2 kg

Versand nach DK, LI, CZ
Lieferzeit: 2 Tage
Kosten
Gewicht exkl. MwSt. inkl. MwSt.
bis 2 kg 12.60 EUR 14.99 EUR
bis 10 kg 13.60 EUR 16.18 EUR
bis 31.5 kg 15.60 EUR 18.56 EUR

den hollandske mølle opgiver først ved bestilling , hvad forsendelsen koster. Sidst købte jeg 17 kg i alt, og det kostede Euro 16,25.

Leveringstiden er 2 hverdage, hvis eller posten( den danske) ikke klokker i det.
Da det er inden for EU, og begge firmaer ikke har et kæmpesalg til Danmark, så bliver der ikke tillagt dansk moms og heller ingen told.
Hvis jeg køber korn/mel i Danmark, så er forsendelsesomkostninger ca 75 kr = 10 Euro. Forsendelsen koster altså lidt mere fra udlandet. Til gengæld kan jeg få alt et sted, det kan jeg ikke herhjemme ,så der skal jeg betale flere gange forsendelse til forskellige firmaer, og kvaliteten af kornet finder jeg er bedre i udlandet. Det har jo også vokset et sted med mere sol og derfor giver det et stærkere mel. Prisen på korn/mel er også betydeligt lavere både økologisk og konventionelt dyrket.Det kommer jo an på hvor meget du bager, om det kan betale sig. Men jeg går nu mere op i kvaliteten. Jeg bager selv alt mit brød fordi jeg synes, det er bedre end det, jeg kan købe. At det så også er billigere og sjovt, er bare fedt.
Den hollandske mølle har forøvrigt en sød lille film om , hvordan møllen fungere, med herlig hollandsk musik
https://www.de-zuidmolen.nl/fimpje.html
Hvis du vil købe fra Holland, men ikke helt har styr på det hollandske sprog ( det ligner tysk meget på skrift - udtalen er en anden ting) så skal jeg gerne guide dig. Min svigersøn er fra Holland ;-)
mvh Jette

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 15. jun 2015, 19:05

Tak Jette, det er jo guld du øser af her.

At deres mel og kornprodukter syd for overgår kvaliteten af hvad der kan produceres herhjemme, er der ingen tvivl om. Og finder man de sydlandske kvaliteter på supermarkedets hylder er prisen nemt det dobbelte. Og det kan godt undre mig.

Tak for tilbuddet om at guide mig. Så længe vi kan klare os på tysk, er min viv ferm til det.
:fart:
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 16. jun 2015, 08:39

Jette jeg kan ydmygt ikke dy mig for at spørge, om du har nogle gode opskrifter relateret til de produkter du linker til og bruger som du vil dele med os?

Lykken er at blive beriget med andres dyrt købte og hårdt tilegnede erfaringer.
/Albert

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 16. jun 2015, 09:29

Mit hverdagsbrød på enten hvede eller ølandshvede

435 gram fintmalet fuldkornshvede/øland
350 gram vand
10 gram salt
10 gram sukker
15 gram bageforbedring eller 3 gram enzymaktivt bygmalt
50 gram gluten
1,5 tsk tørgær

Det hele æltes 15 min på min Bjørn ,hastighed - prikken før 1.
Hæver ved 26 grader (jeg bruger hæveskab) 1 time.
http://bakerybits.co.uk/bakery-equipmen ... ption.html
Formes til kugle og hviler 10 min på køkkenbordet, tildækket. Formes derefter til brød, lægges i form og efterhæver 45 min, igen 26 grader.
Bages ved 200 grader, enten med damp de første 10 min, eller bages i grill.

Bagetid ialt 35 min.
Du kan udskifte melet med alm.fintmalet hvedemel.
Men hvis du gør det, så skal der ændres i opskriften, da alm.hvedemel ikke kræver så meget vand, og heller ikke behøver gluten.
Ved alm.hvedemel sættes vand ned til 300 gram, mel op til 485, og gluten udelades.
Brødet bliver et saftigt, stort formbrød med lang holdbarhed. Også godt til sandwich og det rister godt

Jeg bager også med surdej, men da tråden handler om gær, så er det sådan en opskrift du får.
Tit er det ud fra hvilket mel/korn jeg har, så mine brød er sjældent ens.
Bare man bruger, jeg ved ikke hvad det hedder på fagsprog på dansk , men på engelsk bakers percentage, så kan det ikke gå galt.
Jeg har en vægt, der udregner det korrekte forhold mellem ingredienserne. Bare jeg har styr på procenterne.
http://bakerybits.co.uk/bakery-equipmen ... cales.html
Hvis du bager efter amerikanske bagebøger, f.eks. Peter Reinhart og Jeffrey Hammelmann, så vil du se, at alt er opgivet iprocent af melet. Det gør det meget nemmere at bage.
Senest rettet af JetteM 16. jun 2015, 10:05, rettet i alt 2 gange.
mvh Jette

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 16. jun 2015, 09:51

Takker for en meget detaljeret opskrift og fremgangsmåde. Det ser spændende ud og er noteret.
Jeg bemærker du både bruger mel med høj protein og tilsætter gluten samt enzymer. Det må blive en dej der virkelig vil fremad. Uh jeg glæder mig.

Ydmygt igen. Bager du også rugbrød?
/Albert

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 16. jun 2015, 10:03

ja, jeg bager også rugbrød, på surdej.
Opskriften kan jeg ikke tage æren for. Den har jeg fundet på nettet. Det er et 100% fuldkornsrugbrød. Det smager pragtfuld, holder sig til sidste skive - og linket kommer her.

http://karenklarbaeksverden.blogspot.dk ... ugbrd.html

Når brødet kommer ud af formen pakker jeg det med det samme ind i et rent viskestykke, og derefter i en plastikpose. Når det er koldt opbevares det i køleskabet, på øverste hylde.
Jeg skærer så af det hver dag. Har prøvet at skære rugbrødet op og fryse skiverne i portioner. Jeg synes det bliver tørt på den måde.
Opskriften siger efterhævning 6 timer. Den tid skal tages med et gran salt. Min surdej er åbenbart mere livlig, for efter 2 timer er dejen hævet op til kanten.
mvh Jette

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 16. jun 2015, 11:10

Tak igen. Her i huset kan vi slet ikke leve uden rigtig godt rugbrød. Men det er 14 år siden jeg ugentligt bagte og nu må jeg så i gang med at genoptræne bagemusklerne.;-) Mmmm bare tankerne om den gode duft. :-)
/Albert

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 16. jun 2015, 11:16

Nåh ja. Rugbrød uden surdej, er ikke rigtigt rugbrød ;-)
/Albert

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 17. jun 2015, 09:04

Jeg ved ikke om jeg har tydeliggjort hvornår jeg tilsætter alt det fikumdik til mit brød. Men jeg gør det kun når jeg bager af 100% hjemmekværnet hvede, hvor intet er sigtet fra.Alt kliddet i melet skærer simpelthen en del af glutenstrengene over. Så hvis jeg ikke tilsætter ekstra gluten så ender jeg med et betonbrød. Og når jeg bager et gammeldags formbrød.
Ellers er det surdej, evt lidt gær tilsat, rene gærbrød alle med lang hævetid (evt.koldhævning) der giver det bedste brød. Jo, malt er godt i rundstykker, det giver mere smag og farve
mvh Jette

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#22 » 17. jun 2015, 09:31

Det var gået mine næse forbi. Ikke det at du selv kværner dit korn, men at det kun er når du bruger det, du tilsætter hjælpemidlerne.
Jeg var også blevet inspireret af PB's bagehjælp som findes andet sted på dette forum og af grillbutikkens bageenzym som tilsættes i købte mel typer.
Jeg tror ikke jeg kommer til at male selv, selv om det lyder rigtigt spændende. Men tak fordi du tydeliggjorde det. Jeg ved ikke hvad det kunne have endt med, hvis brødet havde fået noget af hvert :boom:
/Albert

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 17. jun 2015, 10:27

Hvis dit mål er at få brød som ligner det, bageren, i hvert fald i min by, laver, så tilsæt det. Der er derfor jeg putter det i gammeldags formbrød. For det virker skam. Du får flotte brød med lang holdbarhed ud af det. Men det er, hvad jeg kalder tjubang brød. De ser kanonflotte ud, holder længe , men med den forholdsvis korte hævetid ,så mangler de smag.
Men det er jo min mening og smag. Hvis man synes, bagerbrød bare er det bedste, og selv gerne vil lave magen til, så put det i. :-)
mvh Jette

Brugeravatar

Emneforfatter
Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 17. jun 2015, 12:36

Faktisk er jeg "mest" til det langtishævede med meget smag, og det bruger vi til flere brødtyper.
Men en gang i mellem vil vi gerne have det du kalder et tjubang franskbrød eller et rundstykke og da må det gerne ligne bagerens. Men bagere er også forskellige. Nogle har godt brød og andre har næsten kønsløse brød. Vi har begge slags bagere her.
/Albert

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#25 » 9. jul 2015, 23:04

Mange tak til Jette for alle de fine tips og links.

Jeg hoppede direkte ud i det og bestilte enzymaktivt maltmel, tørgær, gluten og så lige 25 kg mel for at udnytte fragten til noget , og afprøvede fuldkornshvedebrød opskriften med 100% hjemmehværnet Ølandshvede.

Første tanke var at den dej godt nok samlede sig hurtigt, og blev sådan lidt hoppeboldsagtigt, men efter første hævning (1 time), formning, efterhævning (45 min) i til-lempet raskeskab, og ca. 25 minutter i ovnen er her resultatet:

IMG_0492.JPG

Her vist til højre for et brød lavet på 50% ølandshvede/50% durum og en skefuld af PB's bagehjælp, bare for at vise magien som den tilsatte gluten gør - ren magi :-) PB's bagehjælp er fin til almindeligt fint hvedemel, men hjælper ikke meget på rent fuldkorn.

Brødet er blødt og luftigt, en lille bitte smule gummiagtigt, men smager rigtig godt :savl2:

MANGE tak for dine tips, og tilsidst kun ros til http://www.muehle-schlingemann.de/ og DPD for super hurtig service (2 dage fra bestilling til modtagelse - det er da ret imponerende).

Jeg glæder mig meget til at eksperimentere videre med de nye ingredienser i mit køkken :-D

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#26 » 12. jul 2015, 11:35

Hej Jette. Tak for de gode og inspirerende indlæg. Rigtig dejlig læsning.

Jeg maler også mit mel selv og bager pt. med ren valle. Det booster gæringen op og giver en dejlig krumme.

Jeg glæder mig til dine næste indlæg... :P :P :P
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 13. jul 2015, 08:40

Det glæder mig at du havde succes med møllen i Tyskland. Jeg er også meget tilfreds med deres produkter.
I øjeblikket bliver der ikke bagt ret meget, da jeg sidder og steger i en campingvogn i Provence.
Men det er da blevet til en pizza og et brød bagt på lokalt mel. For mit tørgær er selvfølgelig med på ferie. Og bagningen foregår på city grillen.
mvh Jette

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#28 » 27. jul 2015, 21:22

Jeg er simpelthen så glad for de nye input til brødbagningen ..

I dag er det lykkes mig at lave et brød der er så tæt på den lokale (gode) bagers brød som man kan komme,
og det blot ved at tilføje lidt gluten og enzymaktivt malt til min standard opskrift - det er bare perfekt :-)

IMG_0667.JPG

500g vand
5g gær
2 g enzymaktivt malt
25g gluten
20g salt
200g fuldkornsmel
550g hvedemel

Æltes meget let sammen med en ske, glutenstrengene danner sig selv med den lange hævetid.
hæver varmt i 6 timer (aften)
hæver koldt i 8 timer (natten)
formes og efterhæver i hævekurv i 2-3 timer
bages 10 minutter under låg (en stor metalskål, som holder dampen inde ved brødet så det vokser så meget det nu kan)
10 minutter uden låg
10 minutter med varmluft og åben låge (for at lukke fugten ud og lave sprødere skorpe)

Sprød og lidt sej skorpe, superlækker, luftig og let sej krumme.

Det er meget imponerende som det holder formen og laver flotte åbninger der hvor jeg har snittet brødet.

Næste forsøg bliver med at udskifte en noget større del af melet med fuldkornsmel og tilføje ekstra gluten.

Endnu engang MANGE tak for input, dette er et af de større skridt jeg har taget indenfor brødbagningen længe :)

/Jakob

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#29 » 28. jul 2015, 02:38

Ser lækkert ud Jakob.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

ogodt
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#30 » 28. jul 2015, 07:30

Det ser duper flot ud [THUMBS UP SIGN]

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#31 » 28. jul 2015, 08:07

Flot bagt brød. Lige til at smide tænderne omkring.
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#32 » 28. jul 2015, 08:30

Det ser lækkert ud, og sikke en flot form, det har. Flot. :-D
mvh Jette

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#33 » 28. jul 2015, 13:32

Meget appetitligt brød. Det ville have været fint med et billede af skærefladen (her bliver stillet store krav :P )...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#34 » 24. aug 2015, 11:13

JetteM skrev:den hollandske mølle opgiver først ved bestilling , hvad forsendelsen koster. Sidst købte jeg 17 kg i alt, og det kostede Euro 16,25.

Jeg har undersøgt det lidt og det ser ud til at det koster €16,25 op til 28 kg, €32,50 op til 56 kg. osv.

Tilbage til "Brød og kager"