Jeg er træt af min ovn og ønsker mig en ny...

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
Darthlars
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Jeg er træt af min ovn og ønsker mig en ny...

Indlæg#1 » 18. jan 2015, 13:40

Hej GG

Jeg ved godt at det ikke er en grill jeg efterspørger, men nu er der jo mange passionerede madglade folk her inde, så mon ikke der alligevel er nogle erfaringer at trække på ;-)

Som overskriften siger så ønsker jeg mig en ny ovn. På mit nuværende komfur slår overhedningssikringen til allerede ved ca. 250 grader når jeg sprøjter bare en lille smule damp ind i den.
Den starter først med at varme igen ved omkring 120 grader, ikke altid er lige hensigtsmelligt for mit brød :-(

Jeg søger en ovn/komfur der kan gå til omkring 300 grader og holde til lidt damp, uden den slår fra.
Jeg har også en Q300 og en Primo kamado og de fungerer som også, men der er langt ud til dem og det kunne være dejligt at have en ovn der kunne bage noget ordenligt brød.

/Darthlars

Springer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Jeg er træt af min ovn og ønsker mig en ny...

Indlæg#2 » 19. jan 2015, 08:04

Darthlars skrev:Hej GG

Jeg ved godt at det ikke er en grill jeg efterspørger, men nu er der jo mange passionerede madglade folk her inde, så mon ikke der alligevel er nogle erfaringer at trække på ;-)

Som overskriften siger så ønsker jeg mig en ny ovn. På mit nuværende komfur slår overhedningssikringen til allerede ved ca. 250 grader når jeg sprøjter bare en lille smule damp ind i den.
Den starter først med at varme igen ved omkring 120 grader, ikke altid er lige hensigtsmelligt for mit brød :-(

Jeg søger en ovn/komfur der kan gå til omkring 300 grader og holde til lidt damp, uden den slår fra.
Jeg har også en Q300 og en Primo kamado og de fungerer som også, men der er langt ud til dem og det kunne være dejligt at have en ovn der kunne bage noget ordenligt brød.

/Darthlars

Mon ikke du skulle kigge efter en dedikert damp ovn.
Evt denne model? http://www.skousen.dk/hvidevarer/ovne/d ... s8314421m/

Med forbehold for at det er noget lort, men der er ikke så mange modeller der har damp og så en ordentlig størelse
Primo LG300 i Primo stålbord
OutdoorChef Ascona
LH forhøjerring
Fredstone
rosiserie
Auplex 13"

Brugeravatar

Toppen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 19. jan 2015, 08:43

Springer skrev:
Darthlars skrev:Hej GG

/Darthlars

Mon ikke du skulle kigge efter en dedikert damp ovn.
Evt denne model? http://www.skousen.dk/hvidevarer/ovne/d ... s8314421m/

Med forbehold for at det er noget lort, men der er ikke så mange modeller der har damp og så en ordentlig størelse

Jeg har den pågældende ovn og er meget tilfreds med den... Damp er jo sjovt at lege med når man bager eller tilbereder anden mad :-)

Bagning forgår som en leg, eneste minus er at maksimale antal grader er 230, som jeg husker det...
Weber OTG 57
Charbroil T36-G5
En kannibal er en gastronom af den gamle skole, som har bevaret den enkle smag og holder fast ved den naturlige diæt fra før svinekødstiden.

BSP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 19. jan 2015, 09:37

En af mine kollegaer har lige snakket om ovn.
Han har kigget på en NEFF ovn, den har mange fede ting synes jeg: http://www.neff-home.dk/

Ovnlågen kan skubbes helt ind under, damp og 50 - 275 grader.
Jeg kender ikke nogen der har sådan en ovn, men det skal helt klart undersøges når jeg skal skifte ovn.

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#5 » 19. jan 2015, 11:49

Jeg har en Miele med damp. Den er ikke billig, men det er godt kram. Den har en bøvet menustruktur, men jeg har hørt at det er blevet meget bedre siden jeg købte for 3-4 år siden. Den har både damp til bagning, og den har programmer til hævning med damp. Den kan køre fra 30 - 300 grader.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 19. jan 2015, 17:37

Købte Siemens ovne i 2011. Toppen fra deres plusserie. De ruster og er generelt noget være lort. Undskyld sproget ;)

renepape
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 19. jan 2015, 20:04

lractbird skrev:Jeg har en Miele med damp. Den er ikke billig, men det er godt kram. Den har en bøvet menustruktur, men jeg har hørt at det er blevet meget bedre siden jeg købte for 3-4 år siden. Den har både damp til bagning, og den har programmer til hævning med damp. Den kan køre fra 30 - 300 grader.

Må også sige at jeg eeelsker min Miele. 200gr. på et splitsekund, kan blive meget varm og en lille detalje som katalysator, der sikrer at røg og lugt holder sig i ovnen (indtil man åbner lågen) samt fugtstyring, hvor du vælger om ovnrummet skal udtørres, holdes som det nu er eller have tilført fugt (damp). Det eneste jeg ikke er venner med er det trådløse stegetermometer, som absolut ikke er enigt med min thermapen. Har også haft Siemens, som døde.

Emneforfatter
Darthlars
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 19. jan 2015, 21:55

renepape skrev:
lractbird skrev:Jeg har en Miele med damp. Den er ikke billig, men det er godt kram. Den har en bøvet menustruktur, men jeg har hørt at det er blevet meget bedre siden jeg købte for 3-4 år siden. Den har både damp til bagning, og den har programmer til hævning med damp. Den kan køre fra 30 - 300 grader.

Må også sige at jeg eeelsker min Miele. 200gr. på et splitsekund, kan blive meget varm og en lille detalje som katalysator, der sikrer at røg og lugt holder sig i ovnen (indtil man åbner lågen) samt fugtstyring, hvor du vælger om ovnrummet skal udtørres, holdes som det nu er eller have tilført fugt (damp). Det eneste jeg ikke er venner med er det trådløse stegetermometer, som absolut ikke er enigt med min thermapen. Har også haft Siemens, som døde.

Tusind tak for alle jeres svar. Jeg har pt. en Siemens og det er dælme noget skrammel. Som sagt synes jeg ikke den varmer nok og den slår fra når den bliver presset bare en smule. Ja, og så bager den helt vildt ujævnt.
Hvilken Miele-model har I?
Kan klare damp ved 300 grader?

/Darthlars

renepape
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 19. jan 2015, 22:48

Darthlars skrev:
renepape skrev:

Tusind tak for alle jeres svar. Jeg har pt. en Siemens og det er dælme noget skrammel. Som sagt synes jeg ikke den varmer nok og den slår fra når den bliver presset bare en smule. Ja, og så bager den helt vildt ujævnt.
Hvilken Miele-model har I?
Kan klare damp ved 300 grader?

Min er en ca. 6 år ældre mellemting mellem den her http://www.miele.dk/privat/indbygningsovne-1451.htm?mat=09520470&name=H%206760%20BP og modellen lige under (ikke så avanceret display og kommunikation på min - og så kunne jeg dengang få den på tilbud til knap kr. 13.000). Man kan ikke kalde det en rigtig dampovn, som kan tilberede med damp "alene", men mere det klimaprogram som de skriver om. Den skyder med damp fra op til 3 dl vand og har ikke egen vandtilslutning - men den tilfører fint fugtighed ved 300gr.

Tilbage til "Brød og kager"