Fam. Gundersen på weekend hygge hos Fam. Fredstone.

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

Emneforfatter
gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Fam. Gundersen på weekend hygge hos Fam. Fredstone.

Indlæg#1 » 28. nov 2011, 19:46

De fleste der har mødt Frederik aka Fredstone er sikkert faldet for hans gode brød, hans engagement, passion og venlighed og da vi flere gange har haft glæden af at møde både Frederik og hans dejlige kone Iben så finder man hurtigt ud af at alt det positive ikke stopper her :-D

Jeg har flere gange talt med Frederik om at lave noget andet end pizza og burger boller og da julen hastigt nærmer sig var det jo nærliggende at prøve noget jeg ikke har gjort mig i siden jeg var barn, nemlig at bage jule småkager.

I alle de herlige ord man til tilføje til listen findes også gæstfrihed og da Fredrik og Iben bor i noget af Danmarks skønneste natur (også når der er orkan) ja så rykkede fam. Gundersen en weekend over til det jyske til julebage hygge.

For at få mest ud af dagen stod vi op kl. 06 lørdag morgen og da der på dette tidspunkt ikke er meget trafik ja så var det meget tæt på at vi måtte vække vores værter :-)
Men der gik ikke længe før der var kaffe på kanden og snakken lystigt gik.

Vores datter Olivia havde glædet sig rigtig meget til at møde Champ som er en fræk labrador han hund på 2 år, men der gik lige en ½ times tid før hun var modig nok til at hilse ordenligt på, men herfra var de to også bare perlevenner. Olivia elskede at give ham godbidder og få ham til at sætte sig eller løbe efter en bold. Der gik da heller ikke længe før hun ville ud og gå tur med ham.

Nå men vi kunne jo ikke snakke os igennem det hele og Fredrik havde forberedt en del af tingene så det var bare med at komme igang.

Første dej der blev gjort klar var Fedtbrød som er en jysk småkage med kokos som jeg ihvertfald ikke kendte til.
(3).JPG
Jeps det er Hr. Gundersen der er igang med Fedtebrød.
(4).JPG
De bliver trykket flade inden de bages.
(5).JPG
Så er Genesis med Fredstone igang.
(6).JPG
Glassur sprøjtes på.
(7).JPG
Fordeles med en paletkniv, det er vigtigt at gøre dette mens kagen er varm!
(8).JPG
Så skal de snittes i passende stykker.
(9).JPG
Mmm de smager også godt.
(10).JPG
Det færdige resultat af fedtebrød.

Alle kager skulle naturligvis bages på grillen og til det er en Weber Genesis virkelig super og med en Fredstone på risten og nogle store bageplader ja så bagte vi i snit 50 - 55 kager pr. plade !

Den næste kage var en gammel opskrift på brunkager med nødder og tørrede appelsiner.
Brunkager hører julen til men er ikke min egen favorit, jeg syntes dem man køber hurtigt bliver meget krydrede og lidt bedske pgra. den kraftige smag.
Men da jeg smagte denne version var det uden tvivl den bedste brunkage jeg nogensinde har smagt, dejligt der var en extra stor portion af disse.
(1).JPG
Brunkagedej bliver mål af i portioner af 500g
(2).JPG
Så er de rullet klar og skal en tur i fryseren så de er nememre at skære ud.
(11).JPG
Brunkager skæres i skiver.
(12).JPG
Lægges pænt på plader.
(13).JPG
Bages af ca. 8min
(15).JPG
Flere brunkager gøres klar til grillen.
(16).JPG
Det færdige resultat af brunkager.

Når man bager julekager og arbejder hårdt og koncentreret er man også nød til at holde væskebalancen vedlige og derfor havde jeg medbragt et lille udvalgt at juleøl fra forskellige bryggerier.
Dejligt at gå at smage på julekager og juleøl [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
(14).JPG
Lidt væske måtte der også til :-)
(21).JPG
Der blev arbejdet MEGET hårdt så vi måtte holde en del pauser.

Vi efterprøvede også en opskrift på lakridssmåkager men den var ikke nogen succes :shock: Ikke engang hunden ville røre dem :lol: Nå men det var kun en enkelt bakke og min kone Mette mente man skulle vise både det gode og det knap så gode.
(20).JPG
Lakridskager ? ups....

Så skulle der bages vaniliekranse og da dejen var kørt kom Frederik i tanke om en smart gadget til at trykke dejen ud med. Vi kæmpede en brav kamp med at få maskinen til at lystre og mænd kigger jo aldrig i brugsforviringen så Mette måtte træde til og finde de noter med meget lille skrift der forklarede hvad der var galt og så gik det ellers bare derud af.
(17).JPG
Dej til vaniljekranse.
(18).JPG
Hmmm hvad pokker er der galt med den maskine???
(19).JPG
Så er vi igang igen.
(22).JPG
Så er første plade klar.
(23).JPG
Nøj hvor de dufter godt!
(24).JPG
De færsige vaniliekranse.

Men vi var jo slet ikke færdige så der skulle også laves jødekager da det er min favorit julesmåkage.
Her fik vi hjælp af Olivia der havde været ude og gå/løbe tur med Champ og var helt klar på at skulle i køkkenet.
Så der blev udstukket, penslet og drysset med kanel til den helt store guld medalje og hun var bare så dygtig og farmand skulle absolut ikke blande sig [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
(25).JPG
Så væres en linsedej klar til jødekager.
(26).JPG
Først den ene vej....
(27).JPG
og så den anden vej....
(28).JPG
Så kommer Olivia på banen og tager over i køkkenet.
(29).JPG
Væk, det her klarer jeg selv farmand.
(30).JPG
Færdige jødekager, er du vimmer de er gode.

(32).JPG
Champ er blevet træt.
(33).JPG
Næ jeg er skam vågen, er der flere kager til mig?

Det var ved at nærme sig spisetid og her trådte flere dejlige mennesker til nemlig Stig og hans kone Berit fra TBS grillshop som forhandler vores Primo grille.
Jeg har kun talt med Stig i telefonen og på mail men Stig er om muligt en endnu mere flink fyr i den "virkelige" verden !
Der blev snakket grill til den helt store guldmedalje og smagt på lune julekager da vi lige skulle afslutte bagningen.

Dog skulle min Mette også lige instrueres i hvorledes man laver hjemmelavede lagkagebunde på grillen.
Da bundene er bagt færdig på grillen går jeg ind for at hente kameraet og hører lige Frederik fortælle at sådan en lagkagebund skal have en chok for at sætte sig.
Pludselig hører jeg en klask og ser bagepladen ligge på jorden og bliver helt ræd for om deserten nu er tabt !!!
Men Frederik fortæller og forklarer os alle at ved at tabe pladen "kontroleret" på jorden sætter bunden sig.
(31).JPG
Lagkage bunden gøres klar til grillen.
(34).JPG
Lækker lagkagebund ikke!

I mellemtiden har vi haft et stykke oksefilet til at lige på Primo xl oval i 3½ time ved 100 grader og den blev så taget af ved 56 grader og fik så lov at hvile ca. 20min.
(39).JPG
2,5kg oksefilet er klar efter 3½ time på Primoen med 100 grader.

Det blev dejligt mørt ved at have kørt low and slow over så lang tid og var dejligt saftigt og rødt som oksekød skal være.
I min verden giver det ikke mening at stege noget så man ikke kan se det er fra en ko :-D
(42).JPG
Mmmm kød.
(43).JPG
Massere af lækkert mørt kød.

Så gik Frederik ellers igang med at lave lagkagen færdig og så skulle der laves hjemmelavet bearnaice sauce mens Berit og Stig kiggede på.
(35).JPG
Der kommes hindbærsyltetøj, markroner og kagecreme i som fyld.
(36).JPG
Så er toppen på.
(37).JPG
Så skal der pyntes med flødeskum.
(38).JPG
Den smagte bare SÅ godt kan jeg afsløre.

Olivia og Iben havde sørget for en lækker salat, kartofler og flütes samt hjemmelavet hvidløgssmør.
(40).JPG
Smør til bearnaice, rigeligt smør!
(41).JPG
Frederik bliver aldrig træt af at undervise :-)

Da der så også blev serveret lækker rødvin var alle vist enige om at det ikke blev meget bedre. Desserten var som i nok har gættet lagkagen og småkager :-D
(44).JPG
Selvfølgelig skulle der også en tallerken småkager på bordet til kaffen.

Efterfølgende var der hygge i de bløde og endnu flere speciel øl, denne gang tror jeg vi kom igennem samtlige specialøl fra Samsø og det var absolut ikke til at kimse af.
Stig havde medbragt nogle nye vareprøver som både Frederik og jeg glæder os til at afprøve og fortælle om. Mange tak Stig !

Søndag startede stille og roligt med dejligt morgenbord men vi skulle lige nå at bage den sidste kage fra listen så efterfølgende blev der gjort klar til en portion specier med hakkede hasselnødder.
Super lækker smag i den kage også.
(45).JPG
Der gøres klar til Specier med nødder.
(46).JPG
Efter en tur på frost skæres de ud i skiver.
(47).JPG
Stolt er man vel :-)
(48).JPG
Grillen snurer igen lystigt.
(49).JPG
De færdige specier med nødder.

Så tog vi alle ud til stranden for at se naturens rasen og det blev da næsten også opgivet for sandet føg så meget om ørene at vi måtte køre bilerne i sikkerhed ellers var de blevet sandblæste.

Olivia kunne ikke rigtig se det sjove i at få sand i øjne,øre og mund samt samtlige lommer så hun søgte dækning med sin mor mens Frederik, Iben, Champ og jeg besteg en stor sand banke og forsøgte at få et glimt af havet som havde oversvømmet hele stranden man ellers kan køre i biler på.
Selv med briller på måtte jeg simpelthen opgive at kigge frem og valgte bare at prøve at tage et billede og håbe på kameraet holdt.
Vildt at opleve !
Vi valgte så at gå en tur i skoven var der var mere læ og hvilken pragtfuld natur der findes i Danmark !
(50).JPG
Så er vi ved stranden.
(51).JPG
Fra toppen af en sandbanke hvor det føj om ørene med sand.
(52).JPG
Naturen raser.

Tiden går jo som bekendt hurtigt i godt selvskab så det var blevet eftermiddag og tid til at vende snuden hjemad.
Resten af familien mente dog at vi sagtens kunne nå en tur over grænsen efter lidt sodavand m.m
Det blev en meget hård tur hvor det ryskede helt vildt i vognen og da vi endelig havde handlet og kom op til storebæltsbroen var den lukket grundet stormen, hmmmm.
Nå men det blev heldigvis kun til ca. 25min ventetid så blev den åbnet igen og vi kunne komme hjem.

Følgende julesmåkager blev det til hvis du ikke havde mod på at læse denne lange beretning :-)

Fedtbrød
Brunkager
Vaniliekranse
Jødekager
Specier med nødder
Lagkage

Fælles for alle småkagerne er at de er bagt ved 210 grader i ca. 8min men selv en bager må holde øje med tiden og vurdere om der skal bages 1min ekstra eller 2.

En stor tak til Frederik, Iben og Champ for jeres gæstfrihed og lyst til at lære os at lave julesmåkager.
Det var en af de bedste weekender som jeg længe vil tænke tilbage på.
Eneste problem jeg står med nu er at Mette og Olivia mener vi skal købe et sommerhus i Jylland og så store juletræer har jeg altså endnu ikke set som jeg kan gemme det under :-D
René - KCBS Certified BBQ Judge

Holdkaptajn på: Team Crazy Danes BBQ
Medejer af: JRgrillcatering.dk

Idashøj Cater Grill 1200 (2013)
Primo Kamado Rund (2011)
Primo Kamado XL Oval (2011)
Weber Genesis E-320 (2010)

Brugeravatar

arlar
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Re: Fam. Gundersen på weekend hygge hos Fam. Fredstone.

Indlæg#2 » 28. nov 2011, 19:56

Du store tid. Her er det bare og finne frem oppskriftene og begynne og bake! Ser ut som en herlig weekend det der.
MVH fra Arve, Namsos, Norge.
gasgrill: GrandHall Premium 323 , Bluegaz Tiger blac, beefeater 900
Kullgrill Primo oval! xl, Monolith grill,Weber Char Q 260
: http://www.grillisten.com

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 28. nov 2011, 20:08

Misundelse er en grim ting. men når man har været så heldig og besøge Iben, fred og Champ (i mit tilfælde 2 gange), ja så bliver man squ alligevel lidt misundelig :oops:
Jeg kender ikke nogen der er så gæstfrie og ligefremme som Frederik og Iben
Men wouuuuw for en oplevelse I har haft, og hvor er det fedt og se at GG medlemmer imellem åbner sine døre og byder andre medlemmer indenfor.

I har godt nok haft gang i produktionen og i hyggen. Dejligt I også fik hilst på Stig og frue.... Han er nu god nok :-D :-D :-D

Lækker steg, den der langtidsstegte oksefilet, og tusind tak for et vidunderligt indslag !
Senest rettet af belleboskop 28. nov 2011, 20:19, rettet i alt 1 gang.
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

JDK123
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 28. nov 2011, 20:10

Hold da helt op for en lækker og ikke
mindst hyggelig weekend .1%¤ .1%¤ .1%¤

I er da livsnydere så det kan blive til noget ;-)

Lækkert at se :-) Uhmm og ølsmagning [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Du skal ikke undgå, men opnå.

Brugeravatar

metchen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 28. nov 2011, 20:23

Wow sikke mange lækre småkager I der har fået fremb(r)agt...... Og lagkage ikke at forglemme. :-D
Hilsen Mette.

OTG 57
Weber Q 300 -
Rottisserie
Fredstone

Brugeravatar

Krycek
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 28. nov 2011, 20:25

Troede jeg havde fundet det bedste forum ang. grill og mad på nettet!
Nu er jeg 100% sikker i min sag :-D
At se billeder og ja nærmest læse en bog med beskrivelser, man bare ikke kan ligge fra sig igen, er guld værd og samtidigt meget lærerigt.
Er helt sikker på, jeg nok skal få en masse ud af at være med herinde.
Mvh

Kim

Primo Oval XL
Weber OTG57

p.elkjaer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 28. nov 2011, 21:16

Wow, er bare en anelse misundelig :-)
Primo Oval XL
Outdoorchef Paris Deluxe
Artiforno stenovn

plump
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 28. nov 2011, 21:17

Hold fast for en skøn weekend.
Jeg melder mig med det samme på misundelsesholdet.

Med alle de fine billeder og den gode fortælling, så mangler der bare opskrifterne...
Specielt brunkager og jødekager er jeg interesseret i.

//Dennis

styrmand
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 28. nov 2011, 21:34

Vil sgu også gerne på venteliste til sådan et weekend ophold :-D
Henrik

Brugeravatar

Emneforfatter
gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 28. nov 2011, 21:35

Tak for alle de dejlige kommentare, det luner når man har brugt så lang tid på et indlæg, tro mig der er taget 3 gange så mange billeder så at sortere, kommentere og berette så meget tog en rum tid. Men jeg elsker at dele sådanne oplevelser så jeg er glad for at folk sætter pris på det!

Med tilladelse fra Frederik er hermed som ønsket opskrifter på Brunkager og grundopskrift til linsedejen som bruges til jødekager.
Jødekagerne pensles blot med ægge strygelse og drysses med kanel.

Opskriften på Brunkager halverede vi da der er til rigtig mange :-)
Vedhæftede filer
Linsedej.doc
(21.5 KiB) Downloadet 114 gange
Brunkager.doc
(22 KiB) Downloadet 131 gange

Primo Kamado Rund (2011)

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 28. nov 2011, 21:45

Sikke dog en både stormfuld, produktiv og hyggelig weekend I har haft der. Tusind tak for dit dejlige indlæg, det er jo lige før man kan dufte småkagerne, og høre blæsten :-D.

Ja ham Fred er noget helt for sig selv, på den gode måde ;-).
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#12 » 28. nov 2011, 21:50

smiley-thomb-up.gif
smiley-thomb-up.gif (2.32 KiB) Vist 6652 gange

Bare iorden det der

faron
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 28. nov 2011, 21:58

Tak for et rigtig godt indlæg.

Dejligt at se at I hygger jer mens der laves julebag i stor stil.

Hilsen
Bente

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 28. nov 2011, 22:30

En storm om blæst weekend, med et forrygende resultat 8)
Det ser da bare super lækkert ud al sammen :savl2: :savl2: :savl2:
Tak for den fine rapportage :-D

Ps Champ ligner da godt nok min bette tøs Emma :-D

DSC_0245.JPG

Brugeravatar

elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#15 » 28. nov 2011, 23:08

Det ser ud som om der er nogen der er blevet bidt af vestjylland, det bedste sted på jorden ;-) ;-) ;-)

Det der weekendshow, det burde Frederik optræde med... Det kunne jo blive den nye måde at holde at holde bagekursus på... En weekend på bagekursus i Jegum Ferieland...

Hvor skal man skrive sig på venteliste ????
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber One touch platinium
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#16 » 29. nov 2011, 00:14

Dejlig læsning. Godt at se den store produktion. Det er bare med at slå lyttelapperne ud når Fred ruller sig ud. Bedre bagelæremester findes ikke. :-D
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

BS_Sweden
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 29. nov 2011, 00:28

hold da helt op. At Frederik er en rar mand er der ingen tvivl om men ligefrem at åbne sit hjem på denne måde er jo helt i særklasse. Det er tydeligt at se i havde en fantastisk weekend.
Opskriften på fedtbrød ville blive meget værdsat her :D
Brian

er der ikke for lidt remonce i?

Brugeravatar

CharlotteP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Sv: Fam. Gundersen på weekend hygge hos Fam. Fredstone.

Indlæg#18 » 29. nov 2011, 04:42

sikke dog en vidunderlig midt om natten læsning. sidder og læser de seneste indlæg på min tlf. mens annebell får sig en lille tår, ja man kan jo lige så godt få noget ud af det når man sidder og ammer. :-)

man bliver jo helt varm indeni af at læse om den fantastiske gæstfrihed, se de gode billeder og ikke mindst den gode beretning. for det er da topmålet af hygge i der viser os.

der kan da vist ikke være tvivl om at det har været en skøn weekend for jer alle.
venlig hilsen
Charlotte Paulmann

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 29. nov 2011, 06:45

Det ser ud til, at i har haft er dejlig weekend. Og ja Frederik og Fruen wer yderst gæstfri .1%¤
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

Brugeravatar

Emneforfatter
gundersen
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#20 » 30. nov 2011, 07:52

Ja det var uden tvivl en dejlig weekend og det er rart man allerede inden første December kan nappe en jule småkage til kaffen :-)

Hermed også opskriften på fedtebrød.
Vedhæftede filer
Fedtebrød.doc
(21.5 KiB) Downloadet 115 gange

Primo Kamado Rund (2011)

Brugeravatar

BS_Sweden
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 30. nov 2011, 20:19

gundersen skrev:Ja det var uden tvivl en dejlig weekend og det er rart man allerede inden første December kan nappe en jule småkage til kaffen :-)

Hermed også opskriften på fedtebrød.

Fantalastisk :-D
Brian

er der ikke for lidt remonce i?

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#22 » 30. nov 2011, 22:53

Man bliver jo helt varm indeni af din beretning. Tak for det :-) Og så tror jeg da ellers nok jeg skal bage småkager i weekenden!
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#23 » 1. dec 2011, 00:40

Sikke som i hygger jer .1%¤
dejligt og som Martin skriver så må jeg også igang med at bage kager, tror det bliver Cannelés Bordelais, har aldrig før prøvet dem men nu er det tid til at prøve dem [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Tilbage til "Brød og kager"