akut HJÆLP, no kneaf bread

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
sarah´s_mor
Rutineret medlem
Rutineret medlem

akut HJÆLP, no kneaf bread

Indlæg#1 » 12. nov 2011, 14:07

Har for gu ved hvilken gang mislykket???? et no kneaf bread/lonelandmand brød [smilie=bluecolorz5_pdt_05.gif]

Mine brød bliver ikke ordentelig gennembagt, KLISTRER som besat når man giver sig til at skære i dem. De ser fantastiske ud og virker også pænt sprøde men men når de er afkølet så er skorpen lettere gummiagtig og så er den temmelig fugtig [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif] inden i..

bager efter lonelandmand opskriften,godtnok med kun 600 g hvede og så 200 g fuldkornshvede eller 200 g rugmel.
i en rømer, og har lavet et enkelt forsøg i en kraftig alu gryde (jamie oliver)har forsøgt mig både i grill og ovn.. de seneste forsøg jeg har gjort i ovnen med rømeren, 1. startet ud med 225 gr. varmluft i 40 min så låg af og vidre i 20 min ved samme temp. = klister brød og lidt bleg. . 2 forsøg i går var så 250 gr varmluft i 30 min og så 225 gr i 20 min uden låg (som der står i opskrift.) Farve perfekt .1%¤ smag perfekt .1%¤ konsistens dumpet [smilie=bluecolorz5_pdt_05.gif]

det irreterer mig grænseløst at det ikke kan lykkedes så nu har jeg slået 2 deje op igen, en med rugmel og en med durum mel (som kan ende sine dage som pizza bund hvis første brød ikke bliver ordentelig grrrrr)

HJÆLP nogen der kan fortælle mig hvad hulan der går galt
alt modtages med kyshånd [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif]

tror kun det var det allerførste brød som jeg lavede for over 1 år siden der er blevet perfekt....
Hilsen
Anette

57 cm Platinum, Q 220, Go anywhere,en helt ny Q320 Spec. Edt, en bålplads med 3 ben og div. tilbehør :-)
Et LILLE skab fyldt med sjove ting til Grillen
og et udekøkken i støbeskeen.

Brugeravatar

hw-web
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: akut HJÆLP, no kneaf bread

Indlæg#2 » 12. nov 2011, 14:16

Hej - bager noget i samme stil også i rømer - det får 40 min 250 med og 20 min 225 uden låg - men ikke varmluft - jeg syns det virker hver gang . . .
i røg & damp
Henrik

Billede

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 12. nov 2011, 14:32

hvor meget vand har du i til de 800 gram mel ?

Pt. kører jeg med følgende sammensætning som fungerer perfekt - og bager i en lille støbejernsgryde

4 dl vand - stuetemperatur

iblandet

0.7 gram gær (ært størrelse)
+
6,5 gram salt

som røres sammen med

520 gram mel - Hvedemel eller Spelt

med skaftet af en grydeske til alt melet er vådt - derefter hæver det i skålen i minimum 12 timer ved stuetemperatur

så vendes det på bordet - 3 fold - i mel, og tilbage i skålen og hvile i minimum 2 timer.

i mellemtiden varmes min støbejernsgryde med låg op til 250 grader i ovnen og når den er varm nok lægges dejen i - og i ovnen ved 250 grader i 30 min, derefter sænker jeg temperaturen til 230 grader og fjerne låget på gryden for at overfladen skal få ordentlig skorpe også.

Det lykkedes HVER gang.

MEN... du skal være 100% sikker på din ovn nu også kan levere temperaturen !
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

Emneforfatter
sarah´s_mor
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 12. nov 2011, 16:02

Wind Diesel skrev:hvor meget vand har du i til de 800 gram mel ?

jeg bruger opskriften som trine HG har lagt som lonelandmandbrød, iflg. den skal der 7 dl vand, 800 g mel salt og honning og så 25 g gær.. når det skal foldes efter 1. hævning bruges der olie og kan se du bruger mel. aner ikke om det har noget at sige, så nu er dejen foldet med mel :-D og ligger til efterhævning.

om min ovn lev. temperaturen, tjae er da ikke 100 men mit gæt er det er meget tæt på..

får et fantastisk brød i farve og smag hver gang men konsistensen lader meget tilbage at ønske.. det midterste bliver altid smidt ud ~:-(

nu prøver jeg igen..
Hilsen
Anette

57 cm Platinum, Q 220, Go anywhere,en helt ny Q320 Spec. Edt, en bålplads med 3 ben og div. tilbehør :-)

Brugeravatar

kennyboy
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 12. nov 2011, 16:39

I morgen, er idag igår...

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 12. nov 2011, 16:44

Jeg tror du skel beslutte om det er "Verdens bedste brød / no knead bread" eller Lonelandman brød du vil lave'

No Knead bread er der kun 1/25'del af det gær i som du beskriver.
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter

Emneforfatter
sarah´s_mor
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 12. nov 2011, 17:02

Wind Diesel skrev:Jeg tror du skel beslutte om det er "Verdens bedste brød / no knead bread" eller Lonelandman brød du vil lave'

No Knead bread er der kun 1/25'del af det gær i som du beskriver.

som tidligere skrevet er det er lonelandmand opskriften jeg bruger som lagt op af trine hg og som jeg forstår er dette også et no knead bread.... eller er der noget jeg helt har misset???? er ved at have fundet en del opskrifter hvor der er forskel på gærmængder og hævetider..

hvorom alting er så er det den opskrift der volder mig problemer, som jeg også skrev i første indlæg..
Hilsen
Anette

Emneforfatter
sarah´s_mor
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 12. nov 2011, 17:29

ARGHHHHHHHHHHHHH for hulan da

har lige hevet et brød ud af ovnen nu.. den blev foldet i mel istedet for olie, bagt ved 260 gr 40 min med hat 19 min uden hat ved 225 gr over/undervarme.
og det kan ikke engang spises :evil: er næsten flydende inden i.....

hvor langtid bruger i på at opvarme rømeren?? kan det være fordi den ikke er varm nok når mit brød kommer i???? den stryger i når ovnen bliver tændt og får så 45 min... opgiver skiseme snart.. dej portion nr 2 må vente til i morgen nu, er alt for fustreret til at bage mere.. [smilie=bluecolorz5_pdt_15.gif]
Hilsen
Anette

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 12. nov 2011, 17:39

hej der
ved godt andre har spurgt, men er du sikker på din oven passer i temp, der er et og andet der ikke helt passer, i sær hvis det passer at brødet næsten er helt vådt og klistret inden i
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#10 » 12. nov 2011, 17:49

Jeg har lavet det efter denne opskrift i ovn på en bge på mine elskede primoer, ja selv på min nu solgte weber q 320 og alle gange med godt eller nærmest supergodt resultat
.
Verdens Bedste Brød

Langtidshævet og lækkert

Det brød du får ud af denne opskrift er bedre end noget brød du kan købe hos en bager. Både herhjemme og i udlandet. Den unikke bagemetode, der foregår i en gryde eller stegeso og giver et helt særligt brød.
Ingredienser

625 gram mel (10 dl (1 ltr))
5 dl (1/2 ltr) vand
2 tsk salt
gær på størrelse med en ært (Ja så lidt skal du bruge)

Fremgangsmåde

Man starter på brødet 12 timer før man skal bruge det. Dvs. enten om aftenen før, så det kan hæve natten over. Så kan man bage det om morgenen. Eller man starter om morgenen og så kan man bage det om aftenen. Brødet holder sig godt længe, så jeg plejer at sætte det over om aftenen.

Rør først gæren ud i vandet så det er jævnt fordelt. Brug en stor skål. Bland så salt og mel ned i vandet, og rør sammen med hænderne eller en grydeske. Det er kun nødvendigt at blande indtil alt melet er vådt.

Lad det hæve i 12 timer. Når det er hævet færdigt er det let, luftigt og fyldt med store bobler. Den lange hævning er grunden til at man ikke behøver at ælte brødet. Gæren gør det arbejde som du ellers skulle gøre selv. Den kan godt tåle at hæve længere.

Jeg hæver det altid ved stuetemperatur. Du kan dog godt lade dejen overnatte i køleskabet. Det bliver den kun bedre af.

Hæld dejen ud på et meldækket bord. Fold den sammen i 3 led. Først den ene vej og så den anden.

Læg den eller i et smurt fad eller på et meldækket viskestykke og fold viskestykket sammen over den, og lad den hæve i 2 timer mere.

Professionelle bagere bruger en ovn med vanddamp i. Det har de fleste mennesker ikke. Men du kan få din skorpe endnu bedre end bagerens vha. et lille trick.

Du skal bage brødet i en gryde inde i ovnen. Grydens låg holder dampen fra dejen inde. Så varer det længere om at skorpen sætter sig og bliver hård. Det gør at brødet hæver mere op inde i ovnen.

Varm ovnen op til 250 grader. Kom en mellemstor gryde ind i ovnen. Dejen må kun kunne fylde gryden halvt op.

Når dejen er hævet færdig vendes den over i den varme gryde. Der kommes låg på, og den sættes ind i ovnen.

Vær sikker på at ovnen er varm nok. Jeg venter som regel 15-30 minutter efter at ovnen siger den er varm nok. Ovnens termostat måler lufttemperaturen i ovnen, og den kan sagtens nå 250 grader inden alle metaldelene i ovnen er varmet ordentlig op. Er ovnen ikke varm nok bliver skorpen nemt for tynd og blød. Jeg bruger grill eller i nødstilfælle varmluftsovn.

Den skal bage i 30 minutter ved 250 grader med låg

Efter 30 minutter lader du den bage i 15 minutter ved 230 grader uden låg.

Lad brødet køle i mindst 20 minutter inden servering, og pas på ikke at tabe det på gulvet så sprøt er det.
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

annegrethe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 12. nov 2011, 17:51

sarah´s_mor skrev:ARGHHHHHHHHHHHHH for hulan da

har lige hevet et brød ud af ovnen nu.. den blev foldet i mel istedet for olie, bagt ved 260 gr 40 min med hat 19 min uden hat ved 225 gr over/undervarme.
og det kan ikke engang spises :evil: er næsten flydende inden i.....

hvor langtid bruger i på at opvarme rømeren?? kan det være fordi den ikke er varm nok når mit brød kommer i???? den stryger i når ovnen bliver tændt og får så 45 min... opgiver skiseme snart.. dej portion nr 2 må vente til i morgen nu, er alt for fustreret til at bage mere.. [smilie=bluecolorz5_pdt_15.gif]

Hej Sarah`s mor.
Rømeren med låg skal varme op sammen med ovnen. Når ovnen har den rette temperatur kommer du dejen i rømeren og lægger låget på og ind i ovnen, så tror jeg der sker noget
Venlig hilsen
Anne - Grethe

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 12. nov 2011, 17:52

Link' til den Lonelandmand opskrift du bruger ?

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 12. nov 2011, 18:06

Jeg kan slet ikke se hvor det går galt, og hvis det ikke var fordi du ikke bor i "nabolaget" ja så ville jeg kigge forbi og finde problemet.

Men som en anden skriver så ville jeg gå til opskriften/video fra Kvalimad.dk og prøve den.
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

Emneforfatter
sarah´s_mor
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 12. nov 2011, 18:10

viewtopic.php?f=131&p=181340#p181340

det er den jeg forsøger med..

men ja er da efter hånden klar til en ny opskrift......
Hilsen
Anette

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#15 » 12. nov 2011, 20:38

Hej Anette :-)

ØV, når det ikke virker. :-(

Hvis du har overholdt hævetiden som du skal, så kunne årsagen godt være, at brødet ikke er bagt tilstrækkelig - eller, at du har for meget rugmel og fuldkornshvede i. :-)

Hvis dej skal bages i en Römer (ler) så er det ret vigtig, at den er opvarmet til omkring 250 grader - inden dejen hældes/kommes i. Husk dog, at garantien kan bortfalde hvis den ikke anvendes ifølge brugsanvisningen.

Og så til det VIGTIGSTE. Ang. opskriften, så er det ret vigtig - ikke, at afvige for meget fra orginalen - i særdeleshed hvis der anvendes melsorter/kerner/frø hvor der ikke er ret meget eller ingen opbagning i, da det vil gøre brødet ret vanskelig at bage tilstrækkelig af. Brødet vil således blive klæg indeni :-)
Generelt må der kun tilsættes 1/3 i forhold til melets vægt (333 g. rugmel eller 333 g. fuldkornshvede til 1 kg. hvedemel) :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

poulw
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 12. nov 2011, 22:30

sarah´s_mor skrev:om min ovn lev. temperaturen, tjae er da ikke 100 men mit gæt er det er meget tæt på..

Hej Anette,

Det er vigtigt at kende sin ovn.

Min ovn er ca 20 grader for lav i temperatur når den er sat til alm. varme (dvs ikke varmluft).
Det opdagede jeg da jeg jeg tjekkede med et trådløst termometer.
Varmluft derimod sidder lige i skabet.

Da jeg altid bager uden varmluft, for ikke at udtørre brødet, må jeg derfor kompensere med at forlænge bagetiden eller sætte temperaturen højere på knappen.

Ved bagning af et no-knead brød må jeg dog varme min ovn og gryde op med varmluft for at opnå den nødvendige høje temperatur. Det bibeholder jeg under bagningen med låg, og derefter bager jeg de sidste 15 min. uden låg ved bare at slå varmluften fra (så falder temperaturen samtidig de ca 20 grader i min ovn).

Håber det kan hjælpe.
Med venlig hilsen,
Poul

Vi spiser for at leve - men vi lever også for at spise

Emneforfatter
sarah´s_mor
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 13. nov 2011, 08:26

så måtte jeg igang alligevel i går aftes, da det virkede som om den sidste dej "døde" i hævningen. overhævede og faldt sammen igen??

efter vindiesels spørgsmål om min ovntemp. og min egen usikkerhed på om potten var blevet varm nok, fik den på 260 gr og så en time inden dejen kom i.. Skal da lige love for at den blev varm. Dryssede mel ned i og det kunne jeg se der blev lettere gyldent,, bagte 35 min ved den temp. på varmluft og så 18 min uden hat stadig varmluft og så 225 gr.. så tror jeg har knækket koden endelig.. Løb tør for gær i går :shock: men kan da handle idag, der skal sættes en dej mere over.. vil være sikker på at det bare var det der skulle til..

@ frederik, det med 1/3 del andet mel ifht. hvede er jeg glad for at vide..det forklarer lidt om mine bolledeje der ind i mellem har været lige tunge nok :!: har helt utilsigtet ramt nogenlunde dette forhold da jeg har brugt 600 g hvede og 200 g andet mel til disse brød...

Tusind tak for jeres indput og gode råd.. [smilie=bluecolorz5_pdt_09.gif]
Vedhæftede filer
IMG105.jpg
endelig et perfekt brød YESSSSSSS
IMG104.jpg
Hilsen
Anette

Brugeravatar

hw-web
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#18 » 13. nov 2011, 12:02

hw-web skrev:Hej - bager noget i samme stil også i rømer - det får 40 min 250 med og 20 min 225 uden låg - men ikke varmluft - jeg syns det virker hver gang . . .

Ups - det glemte jeg vist at fortælle i mit ovenstående indlæg - rømeren ska' være ligeså varm som ovnen og ikke ligge i vandbad - jeg bruger 7,5 dl væske og justerer nogle gange med en halv dl extra - til 1 kg mel - ælter på maskine i 15 min - hæver 12-24 timer - og hælder dejen direkte fra skålen i den varme rømer - 2dl væske ka' erstattes af fx Meyers tynde surdej stadig sammen med den mængde gær du nu bruger - jeg bruger en teskefuld tørgær - - det har endnu aldrig svigtet . . .
i røg & damp
Henrik

Billede

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 13. nov 2011, 13:16

Vil du være sikker på dit brød er gennembagt så har jeg et tip.
Når du tager låget af placerer du et kødtermometer i brødet, og når temperaturen siger 98 grader er det tid at tage brødet ud af ovnen.
Jeg har een gang ladet være med at komme termometer i, og hvad skete der, jeg stod med samme skuffende oplevelse som dig.
Du kan bare bruge et billigt termometer af eks denne slags, de fungerer altid upåklageligt.
De kan købes for 20-30 kr stykket
DSC_0144.JPG

Brugeravatar

ggf
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#20 » 13. nov 2011, 13:35

bjærge skrev:Vil du være sikker på dit brød er gennembagt så har jeg et tip.
Når du tager låget af placerer du et kødtermometer i brødet, og når temperaturen siger 98 grader er det tid at tage brødet ud af ovnen.
Jeg har een gang ladet være med at komme termometer i, og hvad skete der, jeg stod med samme skuffende oplevelse som dig.
Du kan bare bruge et billigt termometer af eks denne slags, de fungerer altid upåklageligt.
DSC_0144.JPG

ja de er billige ,,men der er 5 graders forskel på dine 2 ?
Med Venlig Hilsen

Jacob

Billede Billede

Vinder af udfordring nr 4. Bedste lam 2008

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#21 » 13. nov 2011, 13:39

ggf skrev:
bjærge skrev:Vil du være sikker på dit brød er gennembagt så har jeg et tip.
DSC_0144.JPG

ja de er billige ,,men der er 5 graders forskel på dine 2 ?

Ja det skyldes så de blev hentet frem fra hvert sit sted, for at jeg lige kunne tage et billede.
Nu hvor de har ligget på køkkenbordet lidt tid er de kommet frem til at rummet har samme temperatur :lol:
De kan i øvrigt begge kvalibreres :-)

barbecue-master
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#22 » 15. nov 2011, 09:31

Hej, jeg kan se at du har brugt 25 gram gær, dvs. forøget mængden med 25%, det kan sagtens være grunden....!
Grill on.....Dennis

http://www.barbecue-masters.com
Brug trækul og naturlig optænding![/i][/b]

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Banke banke på

Indlæg#23 » 15. nov 2011, 09:51

Et generelt bagertip: Når du banker på skorpen af et brød, skal det lyde som når du banker på en blondines [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif] hoved: Hult. Ellers er det ikke færdigt.

MVH
Jan - der blev vildt sulten af at læse denne tråd.
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#24 » 15. nov 2011, 10:26

PIS.. Så er der noget jeg har misforstået.. Jeg plejer at banke blondinens hoved ned i brødet istedet....

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#25 » 15. nov 2011, 10:37

Wind Diesel skrev:PIS.. Så er der noget jeg har misforstået.. Jeg plejer at banke blondinens hoved ned i brødet istedet....

Så vil det jo altid lyde hult :-D .1%¤

MVH
Jan - der vil prøve at bruge mine alm. brødkurve som hævekurve

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#26 » 15. nov 2011, 10:43

Dark Horse skrev:
Wind Diesel skrev:PIS.. Så er der noget jeg har misforstået.. Jeg plejer at banke blondinens hoved ned i brødet istedet....

MVH

Jeg har heller aldrig problemer med dejen er for blød :-D

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#27 » 15. nov 2011, 12:12

Dark Horse skrev:

MVH

Sikre dig blot de ikke er lakerede ( det smager ikke så godt i brød)
Skal brødet hæves længe må man være klar over, at der under hævningen dannes bl.a. mælkesyre, som er aggressivt overfor metal og andet.

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#28 » 15. nov 2011, 13:09

bjærge skrev:
Dark Horse skrev:

MVH

Sikre dig blot de ikke er lakerede ( det smager ikke så godt i brød)
Skal brødet hæves længe må man være klar over, at der under hævningen dannes bl.a. mælkesyre, som er aggressivt overfor metal og andet.

Tak for tippene. Bjærge. Jeg checker lige inden. Om de så kan holde til det eller bliver lidt misfarvede gør ikke så meget; normalt er der jo et fint klæde i dem til at fange krummerne... Og jeg har ikke tænkt mig at sætte dem i ovnen ;-)

MVH
Jan - der er ret spændt på om det kan lade sig gøre

Emneforfatter
sarah´s_mor
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 16. nov 2011, 07:08

barbecue-master skrev:Hej, jeg kan se at du har brugt 25 gram gær, dvs. forøget mængden med 25%, det kan sagtens være grunden....!

har blot fulgt opskriften, der står således i den

mht. at banke på brødet og det skal lyde som en blondine

:-? der har vi problemet, det lyder nemlig altd til at være perfekt..... men er det ikke.. ( må ud og finde en blondine for at lave et par test bank=

men har nu bagt et brød mere til perfektion.. selv om dejen startede sine dage noget så hårdt.. har en mini teen i huset, han blev bedt om at stille skålen ud PÅ fryseren.... 8 timer senere opdager moderen så at den er I fryseren :evil: dejen overlevede heldigvis..

så mit problem har ganske sikkert været at lerpotten og ovnen ikke har været varmt nok
Hilsen
Anette

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#30 » 16. nov 2011, 07:48

sarah´s_mor skrev:
barbecue-master skrev:Hej, jeg kan se at du har brugt 25 gram gær, dvs. forøget mængden med 25%, det kan sagtens være grunden....!

:-? der har vi problemet, det lyder nemlig altd til at være perfekt..... men er det ikke.. ( må ud og finde en blondine for at lave et par test bank=

men har nu bagt et brød mere til perfektion.. selv om dejen startede sine dage noget så hårdt.. har en mini teen i huset, han blev bedt om at stille skålen ud PÅ fryseren.... 8 timer senere opdager moderen så at den er I fryseren :evil: dejen overlevede heldigvis..

så mit problem har ganske sikkert været at lerpotten og ovnen ikke har været varmt nok

Ja der er du inde på det helt rigtige - ovnen- man skal kende sin ovn, og hvem gør så liiige det :-D
Som jeg skrev tidligere så brug et termometer, jeg har helt droppet det med at banke på et brød, for det ikke altid nok at overfladen lyder ok, især når det er store brød.
Ja faktisk kan det samme brød svinge i tid fra bagning til bagning, det er også derfor der altid står ca ved bagetiden.
Når man bager brød i grillen er der også stor forskel fra gang til gang, og jo koldere det er uden for, jo længere bagetid har jeg erfaret her på det sidste ;-)
God fornøjelse med dit næste brød :-)
Ps lad lerpotten stå yderligere ca 10 minutter i ovn/grill inden du kommer dejen i....det samme gælder med en bagesten, den skal også stå yderligere 10 minutter efter ovn/grill er klar.

barbecue-master
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#31 » 16. nov 2011, 08:43

sarah´s_mor skrev:

Hej Anette

Det er denne jeg referer til og gik ud fra at det var den du fulgte men havde for meget gær i...?
viewtopic.php?f=131&t=13861&p=160949&hilit=lonelandmandbr%C3%B8d#p160949
Grill on.....Dennis

http://www.barbecue-masters.com
Brug trækul og naturlig optænding![/i][/b]

marcohp
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Sv: Re: akut HJÆLP, no kneaf bread

Indlæg#32 » 19. dec 2011, 21:59

hw-web skrev:
hw-web skrev:Hej - bager noget i samme stil også i rømer - det får 40 min 250 med og 20 min 225 uden låg - men ikke varmluft - jeg syns det virker hver gang . . .

Ups - det glemte jeg vist at fortælle i mit ovenstående indlæg - rømeren ska' være ligeså varm som ovnen og ikke ligge i vandbad - jeg bruger 7,5 dl væske og justerer nogle gange med en halv dl extra - til 1 kg mel - ælter på maskine i 15 min - hæver 12-24 timer - og hælder dejen direkte fra skålen i den varme rømer - 2dl væske ka' erstattes af fx Meyers tynde surdej stadig sammen med den mængde gær du nu bruger - jeg bruger en teskefuld tørgær - - det har endnu aldrig svigtet . . .

Du skriver, at du hælder dejen direkte ned i römeren uden den ekstra hævetid. Bliver det lige så godt på denne måde? Kan heller ikke se, hvorfor det skal ligge endnu 2 timer, hvis man i forvejen har ladet det hæve ved stuetemperatur. Den ekstra hævning må være beregnet til, hvis man har koldhævet dejen.

Har netop sat mit første forsøg igang og skal bage i morgen tidlig. Var lige ude i Bilka og købe en römer. Er spændt på resultatet i morgen. Har set mange gode billeder og folk er tilsyneladende begejstrede.

Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Sv: Re: akut HJÆLP, no kneaf bread

Indlæg#33 » 19. dec 2011, 23:16

marcohp skrev:
hw-web skrev:

Du skriver, at du hælder dejen direkte ned i römeren uden den ekstra hævetid. Bliver det lige så godt på denne måde? Kan heller ikke se, hvorfor det skal ligge endnu 2 timer, hvis man i forvejen har ladet det hæve ved stuetemperatur. Den ekstra hævning må være beregnet til, hvis man har koldhævet dejen.

Har netop sat mit første forsøg igang og skal bage i morgen tidlig. Var lige ude i Bilka og købe en römer. Er spændt på resultatet i morgen. Har set mange gode billeder og folk er tilsyneladende begejstrede.

Den ekstra hævetid efter at man har foldet dejen gør, at de sidste store luftbobler dannes. Noget af luften vil være slået ud af brødet ved foldningen og samtidigt vil nyt være foldet ind. Den nye ild vil give gæren noget at arbejde med og derved vil store bobler typisk opstå (det er i hvert fald den forskel jeg oplever).
WBQA - Danmarks største forening for grill entusiaster http://www.wbqa.dk/
Min blog om Grill og Køkken kokkerier : http://grillkokkerier.dk
Lav dine egne dryaged bøffer: http://meatlover.dk

marcohp
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Sv: akut HJÆLP, no kneaf bread

Indlæg#34 » 19. dec 2011, 23:53

Oki! Jeg havde overvejet, om det overhovedet er nødvendigt at forme det. For jo mindre man arbejder med det, des flere luftbobler burde overleve.

Noget helt andet: Er det et krav, at römeren har været i vandbad først? Vandet og fugten når vel at forsvinde i opvarmningsfasen, eller???

KimuSan^
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Sv: akut HJÆLP, no kneaf bread

Indlæg#35 » 20. dec 2011, 00:05

marcohp skrev:Oki! Jeg havde overvejet, om det overhovedet er nødvendigt at forme det. For jo mindre man arbejder med det, des flere luftbobler burde overleve.

Noget helt andet: Er det et krav, at römeren har været i vandbad først? Vandet og fugten når vel at forsvinde i opvarmningsfasen, eller???

Da jeg bruger römertopf gjorde jeg den ikke våd. Det vigtigste er at den er helt gennemvarm og generelt så varm som det næsten er muligt. Det skal syde når du hælder dejen i. Er den ikke varm nok, så vil brødet sætte sig fast og være nærmest umuligt at få ud uden at ødelægge en af delene.
Tænk på det lige som en grillrist. Der skal bøffen også nok slippe når den rette stegeskorpe er opnået - såfrem risen er varm nok.

Foldningen har 2 formål:
1) det tilføjer noget ilt ind i brødet i form at de luftbobler der indfanges under dejen. Dette giver som tidligere nævnt de lækre store lufthuller i brødet.
2) du spænder overfladen på brødet op. Dette giver brødet en pænere overflade og gør at hævningen i ovnen rent faktisk hæver brødet og ikke bare danner bobler på overfladen.

Da jeg er så heldig at have en dampovn i hjemmet, så er jeg holdt op med at bruge römertopf mere. I stedet så sørger jeg for at min foldning af dejen gør overfladen helt spændstig inden jeg lægger brødet på pladen. Derved sikrer jeg at brødet ikke flyder ud og bliver fladt når det hæves/bages i dampen i ovnen.
WBQA - Danmarks største forening for grill entusiaster http://www.wbqa.dk/
Min blog om Grill og Køkken kokkerier : http://grillkokkerier.dk
Lav dine egne dryaged bøffer: http://meatlover.dk

marcohp
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#36 » 20. dec 2011, 22:43

Første forsøg gik egentlig meget godt med en hævetid på 10 timer i en skål på køkkenbordet. Ingen ekstra hævning. Smed dejen direkte i römeren. Er yderst tilfreds! Må til at eksperimentere med andet mel mv.
Beklager kvaliteten af billedet. Det er taget med mobilen :-)
[img]http://img.tapatalk.com/5e912ec9-012a-a5ec.jpg[/img]

marcohp
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#37 » 20. dec 2011, 22:43

Første forsøg gik egentlig meget godt med en hævetid på 10 timer i en skål på køkkenbordet. Ingen ekstra hævning. Smed dejen direkte i römeren. Er yderst tilfreds! Må til at eksperimentere med andet mel mv.
Beklager kvaliteten af billedet. Det er taget med mobilen :-)
[img]http://img.tapatalk.com/5e912ec9-012a-a5ec.jpg[/img]
Senest rettet af marcohp 20. dec 2011, 22:53, rettet i alt 2 gange.

marcohp
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#38 » 20. dec 2011, 22:44

Beklager kvaliteten af billedet. Det er taget med mobilen ;-)
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1324417472232.jpg

marcohp
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#39 » 20. dec 2011, 22:52

Øh. Underligt! Den sagde den ikke kunne sende min besked, men det har den så gjort alligevel. Op til flere gange endda :-\ Selvom jeg trykker slet, så forsvinder de ikke.

Beklager!

Tilbage til "Brød og kager"