Pizza med nyt mel

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Re: Pizza med nyt mel

Indlæg#51 » 23. nov 2010, 15:03

psoren skrev:Ja undskyld men jeg er altså helt dejdum :-)
Men hvis man fryser den, hvilket tidspunkt i processen gør man det så?
Når man så tager det ud af fryseren, hvad gør man med det så?

Per

Hej Per - Jeg har kun meget sparsomme erfaringer med nedfrysning af dej - (så vi er helt på linie :lol: ), men jeg har hørt fra kolleger, som har nedfrosset "overskudsdej" at det fungerer ganske fint - De har frosset det ned efter at de var færdige med at bruge af dejen, dvs. efter hviletiden på køl.
Men som sagt har jeg ingen personlige erfaringer med nedfrysning af dej, udover at jeg har læst at det kan lade sig gøre men et godt resultat.
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

annegrethe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#52 » 23. nov 2010, 17:48

Når jeg har lavet dejen indfryser jeg med det samme. når dejen tøes op begynder den jo at hæve samtidig
Når jeg laver boller fryser jeg altid en portion så snart de er formet. Det samme med en kringle, når den er klar til hævning i fryseren.
Det er super nemt når man hurtig vil have nybagt brød, direkte fra fryseren på pladen læg et stykke plastik over og tø op derefter i ovnen.
Venlig hilsen
Anne - Grethe
Venlig hilsen
Anne - Grethe

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#53 » 23. nov 2010, 18:00

annegrethe skrev:Når jeg har lavet dejen indfryser jeg med det samme. når dejen tøes op begynder den jo at hæve samtidig
Når jeg laver boller fryser jeg altid en portion så snart de er formet. Det samme med en kringle, når den er klar til hævning i fryseren.
Det er super nemt når man hurtig vil have nybagt brød, direkte fra fryseren på pladen læg et stykke plastik over og tø op derefter i ovnen.
Venlig hilsen
Anne - Grethe

Jeg har faktisk aldrig tænkt over "mekanismen" i at fryse dej, fordi jeg aldrig har gjort det.

MEN, jeg har da "snydt" og købt ubagte, dybfrosne snegle, prinsessestang og de nye boller fra Kohberg på frost.......... og det er fuldstændig korrekt, så snart det begynder at tø op, hæver det også, og det bliver GODT :-D Så hvorfor ikke det samme med hjemmegjort dej :?: ;-)

Og Anje - FANTASTISK pizza, jeg forstår slet ikke, du synes, toppen ikke har fået nok - den er helt, som den skal være .1%¤
Trine :-)
Bruger deaktiveret efter eget ønske den 20.09.2011

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#54 » 23. nov 2010, 18:25

anje skrev:5 gr gær

Er det tørgær vi taler om her?

anje skrev: portionsanrettes

Hvor mange personer/pizzaere blir der til af den portion? 6?
Weber One Touch Platinum 57.
Outdoorchef City
"Det tager et øjeblik at lære at grille, men en livstid at mestre."

Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#55 » 24. nov 2010, 02:07

Annegrethe - Dejlige indput :-D :-D :-D

TrineHG - Takker mange gange :-D :-D :-D
En anelse mere farve på den fri dej ville have pyntet :-D

CKC - Det er ganske almindeligt pressegær - Det vi køber i 50 gr pakker.
Af den opskrift jeg her har brugt, blev der 6 dejklumper á ca 270 gr.
Hos min lokale pizzamand er dejklumperne ca 240 gr pr stk, så de pizzaer jeg laver er en smule større.
I min familie er der 2 børn (11 og 14) samt 2 voksne, og vi plejer at spise næsten 3 pizzaer.
(Jeg syntes at det er pænt store portionspizzaer á 270 gr. pr stk.)
Mvh Anders

Billede

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#56 » 24. nov 2010, 09:20

anje skrev:CKC - Det er ganske almindeligt pressegær - Det vi køber i 50 gr pakker.

Det forklarer så en del om at den dej jeg satte over i går aftes med 50 g gær til ca 800 g mel var vokset over kanten af skålen, :-( :-( . Pokkers, for jeg var overbevist om det var tørgær du anvendte, deraf den lille mængde. Nu kan jeg så bedre forstå det, da det skal hæve så længe. Nå, hvad fanden, jeg krydser, hvad der krydses kan, og ser om det ikke går, og hvis ikke så må jeg jo bare forsøge igen, :-) .
Outdoorchef City

Brugeravatar

Scooter
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#57 » 24. nov 2010, 13:48

Hej anje.

Så er pizzadejen afprøvet, den skal have UG MED X OG SLANGE [smilie=pdt_aliboronz_20.gif]

Hilsen Anna

Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#58 » 24. nov 2010, 15:36

CKC skrev:Det forklarer så en del om at den dej jeg satte over i går aftes med 50 g gær til ca 800 g mel var vokset over kanten af skålen, :-( :-( . Pokkers, for jeg var overbevist om det var tørgær du anvendte, deraf den lille mængde. Nu kan jeg så bedre forstå det, da det skal hæve så længe. Nå, hvad fanden, jeg krydser, hvad der krydses kan, og ser om det ikke går, og hvis ikke så må jeg jo bare forsøge igen, :-) .

Ja, det er jo netop det viktige, nemlig den meget lille gærmængde, og kun kort hævetid inden det sættes på køl (Dels for at stoppe hævningen, og dels for at dejen skal blive mere elastisk). Ja faktisk bruger min lokale pizzamand kun 50 gær til 20 kg mel, men jeg bruger ca det dobbelte, nemlig ca 5 gr til 1 kg mel. Ellers er opskriften den samme.
Det bliver spændende at høre om hvordan det gik :-D
Mvh Anders

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#59 » 24. nov 2010, 15:38

Scooter skrev:Hej anje.

Så er pizzadejen afprøvet, den skal have UG MED X OG SLANGE [smilie=pdt_aliboronz_20.gif]

Hilsen Anna

He-he....Dejlig læsning :-D :-D :-D
Når man vender sig lidt til den lange tid, fra at lave dejen til pizzaen står på bordet, så er det faktisk en meget nem dej at have med at gøre.
Mvh Anders

Billede

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#60 » 24. nov 2010, 20:57

anje skrev:
CKC skrev:Det forklarer så en del om at den dej jeg satte over i går aftes med 50 g gær til ca 800 g mel var vokset over kanten af skålen, :-( :-( . Pokkers, for jeg var overbevist om det var tørgær du anvendte, deraf den lille mængde. Nu kan jeg så bedre forstå det, da det skal hæve så længe. Nå, hvad fanden, jeg krydser, hvad der krydses kan, og ser om det ikke går, og hvis ikke så må jeg jo bare forsøge igen, :-) .

Ja, det er jo netop det viktige, nemlig den meget lille gærmængde, og kun kort hævetid inden det sættes på køl (Dels for at stoppe hævningen, og dels for at dejen skal blive mere elastisk). Ja faktisk bruger min lokale pizzamand kun 50 gær til 20 kg mel, men jeg bruger ca det dobbelte, nemlig ca 5 gr til 1 kg mel. Ellers er opskriften den samme.
Det bliver spændende at høre om hvordan det gik :-D

Jamen hvordan blev den så? Glimrende.

Dejen var vokset over skålen i formiddags, så den æltede jeg hurtigt igennem igen, og delte den i to( en til i aften, en til i morgen aften). Dejen var meget elastisk, og gjorde den var lidt svært at rulle ud til at starte med, lige indtil jeg fik taget på den, så gik det da.
Jeg bagte den i ovnen, uden bagesten, da jeg ikke ejer en sådan. Ovnen blev banket op på over 250 grader, hvor jeg havde forvarmet en bageplade, som pizzaerne med fyld, lynhurigt kom over på, og så ind i ovnen. under 10 minutter, så var de færdige.
Dejen hævede lidt op, så de mest af alt lignede deep-pan pizza, men de smagte rigtig godt, dog ikke så sprøde i bunden, men det tilskriver jeg den manglende bagesten.

Som pizzasauce prøvede jeg i dag noget nyt: I stedet for at koge den igennem, og lade den stå på kogepladen en time som jeg plejer, kom jeg bare ingredienserne i en gryde, blendede det igennem med stavblenderen, og smurte det koldt på pizzadejen. Pizzasaucen havde en rigtig god, frisk tomatsmag, og en fin, lind, men ikke tynd konsitens. Ingredienserne var følgende:

2 ds. flåede tomat.
2-3 spsk olivenolie.
1½ tsk tørret basilikum.
1 spsk tomatketchup.
salt og peber.
3 fed hvidløg.
Outdoorchef City

Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#61 » 25. nov 2010, 05:56

CKC - Godt at pizzaen smagte godt. :-D :-D
Jeg ved at der har været lavet mange test af forskellige pizzabagere, med at lave en rigtig pizza i ovnen, og det er aldrig blevet et supergodt resultat, når det har været vist på tv. Egentligt tror jeg godt, man kan lave en god pizza i ovnen, hvis man ændre bageteknikken en smule, så i stedet for at bage ved høj varme i kort tid. Så burde man måske prøve at bage ved 200-210 grader i ca 20 min. Så burde der være en chance for at bunden også bliver bagt tilstrækkeligt :-D :-D :-D
Jeg ville nok lige holde lidt øje med farven i bunden efter ca 15 min - For der sker ikke noget med gærbrød, når man kikker efter ½ delen af bagetiden (udover at bagetiden bliver lidt længere på grund af varmetabet)
Det skal lige siges at jeg aldrig selv har prøvet at bage en pizza på den måde.
CKC skrev: dog ikke så sprøde i bunden, men det tilskriver jeg den manglende bagesten.

Jeg brugte ikke bagesten denne gang :-D :-D

Det er en dejlig nem pizzasauce du giver opskriften på, den skal prøves ved lejlighed :-D :-D :-D
Flåede tomater på dåse er slet ikke så ringe, for de er altid fuldmodne når de høstes og forarbejdes, så det har max smag.
Ja, jeg ved godt at dåsetomater ikke kan måle sig med nyplukkede solmodne tomater.

Ps. Jeg bruger da heller ikke bagesten
Mvh Anders

Billede

annegrethe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#62 » 25. nov 2010, 12:12

Pizza i almindelig ovn : jeg bruger altid en pizzasten.
Når jeg har formet dejen og inden der kommer nogen form for fyld på lægger jeg dejen på den varme sten 1 - 2 min. og ud igen, så kommer jeg fyld på og nu er det meget nem at lægge pizzaen på stenen. Den bliver altid sprød og sej i bunden.
venlig hilsen
Anne - Grethe
Venlig hilsen
Anne - Grethe

Brugeravatar

ChristianT
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#63 » 25. nov 2010, 14:56

CKC skrev:Som pizzasauce prøvede jeg i dag noget nyt: I stedet for at koge den igennem, og lade den stå på kogepladen en time som jeg plejer, kom jeg bare ingredienserne i en gryde, blendede det igennem med stavblenderen, og smurte det koldt på pizzadejen. Pizzasaucen havde en rigtig god, frisk tomatsmag, og en fin, lind, men ikke tynd konsitens. Ingredienserne var følgende:

2 ds. flåede tomat.
2-3 spsk olivenolie.
1½ tsk tørret basilikum.
1 spsk tomatketchup.
salt og peber.
3 fed hvidløg.

Jeg har i en periode også gjort som du gør - jeg har også hakket lidt frisk løg med i saucen, men ingen ketchup eller olie. Det er rigtigt godt og så går det hurtigt.
Lige for tiden koger jeg den dog igennem, som du siger du også har haft tendens til.

Mht pizza i alm. ovn, så varmer jeg min pizzasten grundigt igennem, og kommer så den klargjorte pizza - altså med fyldet på - på stenen og bager 8 min ved 200-210 grader med varmluft. Bunden bliver altid dejligt sprød (jeg bruger alm. mel iblandet ca 10% grahamsmel) og aldrig (indtil videre) brændt.
Christian T
Det er nemt at lave god mad: Man køber noget dyrt, og gør så lidt som muligt ved det.

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#64 » 25. nov 2010, 19:00

anje skrev:Det er en dejlig nem pizzasauce du giver opskriften på

Tyvstjålet fra en anden hjemmeside, ;-) . Den minder faktisk en del om færdig pizza topping på glas, men fordelen ved det her, er at man selv kan justere smagen som man vil ha den, med hvidløg, salt, krydderier etc.
Outdoorchef City

peb
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#65 » 27. nov 2010, 10:44

Hej

Skal dejen tages direkte fra køleskabet, eller skal den ud lidt føt man skal bruge den??

Peter

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#66 » 27. nov 2010, 11:24

peb skrev:Hej

Skal dejen tages direkte fra køleskabet, eller skal den ud lidt føt man skal bruge den??

Peter

Det er lidt nemmere at arbejde med 5 minutter efter den af kommet ud af køleren.
Outdoorchef City

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#67 » 16. feb 2011, 19:55

Hiver lige en gammel tråd frem igen:

Her til aften lykkedes det mig at lave den bedste pizza til dato.

Anje´s pizzadej blev lagt i går, og koldhævet i køleskabet i +24 timer. Ovnen skruet over på fuld knald, med en weber pizzabagesten lagt på en rist 1/3 fra ovn bunden.

Pizzadejen blev rullet så tyndt ud det var muligt, dækket af en moderat mængde pizzasovs( den jeg beskriver tidligere i tråden her), ost, skinke, løg og rød peberfrugt. Jeg havde pizzaen på bagepapir, og VUPS med et snuptag, hurtigt ind på bagestenen, i 6-7 minutter, hvor ovnen var på ca 270-280 grader, og...... Nøjhhh :shock: :shock: Den blev god. Perfekt sprød og lysebrun bund samt tilpas tilberedt topping.

I morgen står den på pizza igen, her skal jeg så prøve at bage den uden bagepapir. Det er nu hyggeligt sådan at gå og eksperimentere med maden.
Outdoorchef City

Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#68 » 16. feb 2011, 20:02

CKC skrev:Hiver lige en gammel tråd frem igen:

Her til aften lykkedes det mig at lave den bedste pizza til dato.

Anje´s pizzadej blev lagt i går, og koldhævet i køleskabet i +24 timer. Ovnen skruet over på fuld knald, med en weber pizzabagesten lagt på en rist 1/3 fra ovn bunden.

Pizzadejen blev rullet så tyndt ud det var muligt, dækket af en moderat mængde pizzasovs( den jeg beskriver tidligere i tråden her), ost, skinke, løg og rød peberfrugt. Jeg havde pizzaen på bagepapir, og VUPS med et snuptag, hurtigt ind på bagestenen, i 6-7 minutter, hvor ovnen var på ca 270-280 grader, og...... Nøjhhh :shock: :shock: Den blev god. Perfekt sprød og lysebrun bund samt tilpas tilberedt topping.

I morgen står den på pizza igen, her skal jeg så prøve at bage den uden bagepapir. Det er nu hyggeligt sådan at gå og eksperimentere med maden.

He-he....Dejlig læsning :-D :-D :-D
Et billede eller to ville bestemt heller ikke gøre noget, når nu smagsprøver er udelukket 8)
Og det med den bedste pizza til dato - Det er kun begyndelsen :lol: :lol:
Jeg tror at jeg de sidst 25 gange (med få undtagelser) har sagt det samme :-D :-D :-D
Mvh Anders

Billede

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#69 » 16. feb 2011, 20:11

anje skrev:He-he....Dejlig læsning :-D :-D :-D
Et billede eller to ville bestemt heller ikke gøre noget, når nu smagsprøver er udelukket 8)
Og det med den bedste pizza til dato - Det er kun begyndelsen :lol: :lol:
Jeg tror at jeg de sidst 25 gange (med få undtagelser) har sagt det samme :-D :-D :-D

Skal prøve at skyde nogle billeder i morgen.

Du har ret i det kun er begyndelsen. Jeg skal også ha eksperimenteret med meltypen, nu jeg har bage teknikken på plads.

Jeg fik en weberbagesten i julegave, og har haft afprøvet boller og fuldkornsbrød på den, med godt resultat, men først idag fået bagt pizza på den. Når det blir lidt lunere i vejret, så skal jeg da også afprøve den i kuglegrillen.
Outdoorchef City

Brugeravatar

Emneforfatter
anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#70 » 16. feb 2011, 21:46

CkC - Glæder mig til fortsættelsen :-D :-D :-D
Og ja, bare man har teknikken iorden bliver resultatet ganske godt :-)
Man skal bare lære at kende sit tilbehør, og så afpasse bagetiden derefter - Jeg har f.eks. prøvet at lave en pizza i ovnen ved ca 200°C og den var ca 20 min om at blive bagt i bunden - toppen manglede bestemt ikke noget :lol:
Hvis man bager med "øjnene" og "erfaringen" går det normalt aldrig helt galt :-D :-D :-D
Mvh Anders

Billede

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#71 » 17. feb 2011, 14:07

anje skrev:Og det med den bedste pizza til dato - Det er kun begyndelsen :lol: :lol:

HELT enig! Næsten alle mine pizzaer (og jeg laver ofte pizza!) er "den bedste til dato". Men det er jo bare en fed fornemmelse, at det hele tiden gøres bedre og bedre. Min kæreste klager i hvert fald ikke (over pizzaerne) [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Poulharbo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#72 » 17. feb 2011, 14:43

Så er jeg da lige blevet inspireret til at lave pizza i weberen i aften!

Hmmmmmm...... Den skal bare lige graves fri for massive mængder af sne først [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

jakob j
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Sv: Pizza med nyt mel

Indlæg#73 » 12. maj 2014, 20:38

Vil da lige dele min oplevelse med denne opskrift :-)
Jeg lavede dejen i fredags og pizzaerne blev lavet i går. Lavede halv portion = 3 pizzaer. Melet blev købt i Netto. 15 kr for et kilo tipo 00.
Som flere har nævnt var dejen lidt elastik agtig da den blev rullet. Det virkede ret godt lige at lade den hvile lidt.
Jeg bagte pizzaerne ved 250 grader i min outdoorchef på den hullede plade fra gourmet sættet. Lagde bagepapir imellem. De fik ca 15 min.
De blev ret fine i forhold til det var debuten :-) Der skal lige arbejdes lidt med formen og så må bunden måske godt være lidt tykkere og mere brød agtig næste gang :-)

[attachment=-1]uploadfromtaptalk1399919864004.jpg[/attachment]
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1399919884689.jpg[/attachment]
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1399919907731.jpg[/attachment]
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1399919926185.jpg[/attachment]
Vedhæftede filer
uploadfromtaptalk1399919926185.jpg
uploadfromtaptalk1399919907731.jpg
uploadfromtaptalk1399919884689.jpg
uploadfromtaptalk1399919864004.jpg
Mvh. Jakob

Outdoorchef Venezia - Weber Q100 - Weber OTG 57 cm

Brugeravatar

Kogekonen Dorit
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Sv: Pizza med nyt mel

Indlæg#74 » 8. jun 2014, 23:57

jakob j skrev:Vil da lige dele min oplevelse med denne opskrift :-)
Jeg lavede dejen i fredags og pizzaerne blev lavet i går. Lavede halv portion = 3 pizzaer. Melet blev købt i Netto. 15 kr for et kilo tipo 00.
Som flere har nævnt var dejen lidt elastik agtig da den blev rullet. Det virkede ret godt lige at lade den hvile lidt.
Jeg bagte pizzaerne ved 250 grader i min outdoorchef på den hullede plade fra gourmet sættet. Lagde bagepapir imellem. De fik ca 15 min.
De blev ret fine i forhold til det var debuten :-) Der skal lige arbejdes lidt med formen og så må bunden måske godt være lidt tykkere og mere brød agtig næste gang :-)

[attachment=-1]uploadfromtaptalk1399919864004.jpg[/attachment]
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1399919884689.jpg[/attachment]
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1399919907731.jpg[/attachment]
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1399919926185.jpg[/attachment]

Hej Jacob J, det er ikke nødvendig at bruge bagepapir på bagepladen, bare smør med lidt olie/smør
så slipper den uden problemer.
Ellers en lækker pizza 8)
Kogekonen Dorit
Bailey er en gudedrik som skal drikkes i rødvinsglas "helst helt til randen".

City OUTDOORCHEF Gasgrill 420
Outdoorchef Paris de Lux 570

http://www.kogekonen-dorit.dk/

Tilbage til "Brød og kager"