koldthævet dej ?

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

Emneforfatter
hoffer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

koldthævet dej ?

Indlæg#1 » 7. jan 2017, 19:43

hej , har en opskrift på boller som jeg vil høre om dejen kan koldhæve og hvis ja hvordan ?

i dejen skal bruges 50g gær og regner med at hvis den skal koldhæve så skal jeg bare bruge
25g gær i stedet for ( er det rigtigt )

opskriften siger at når dejen er lavet så skal den hæve 1 ca 30 min , derefter formes til boller og så hæve
igen i ca 30 min

så hvis dejen skal koldhæve hvordan skal proceduren så være ? og vil den færdige dej se ud som den dej jeg normalt
laver efter denne opskrift

Vh
hoffer
Hoffer
2670 Greve

Weber Summit S-670
Pizzaria Pronto Pizza grill
Weber OTG 57

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: koldthøvet dej ?

Indlæg#2 » 7. jan 2017, 21:02

Jeg går ud fra at du vil koldhæve natten over i køleskab eller lignende.
I det tilfælde er 25 g. for meget gær, jeg bruger typisk 5-10 g. afhængig af dejmængden. Jeg tager gerne dejen ud af køl en time eller 2 før jeg virker brødet op og så varmhæver jeg brød/boller inden afbagning.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
hoffer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 7. jan 2017, 21:24

prause skrev:Jeg går ud fra at du vil koldhæve natten over i køleskab eller lignende.
I det tilfælde er 25 g. for meget gær, jeg bruger typisk 5-10 g. afhængig af dejmængden. Jeg tager gerne dejen ud af køl en time eller 2 før jeg virker brødet op og så varmhæver jeg brød/boller inden afbagning.

lige nøjagtig , på køl natten over :-) der skal bruges 1100g mel og der skal bruges koldt vand når dejen skal laves ik ? og hvordan varm hæver du ?

Vh
Hoffer
Hoffer
2670 Greve

Weber Summit S-670
Weber OTG 57

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 7. jan 2017, 21:33

Varmhæver må vel forstås som hævning ved stuetemp.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#5 » 7. jan 2017, 21:37

Jo koldt vand ved koldhævning. Hæver natten over på køl.
Når dejen har fået lidt varme (efter at være blevet taget ud i køkkenet i 1 time eller 2) og brødet er formet og spændt op, så lader jeg den stå i fyrrummet når det er sommer. Om vinteren stiller jeg det ind i en lun ovn (ca. 40 grader).
Varmen gør at gæren går i "turbomode" efter at have halvsovet i køleskabet på den måde kan du nøjes med de 5-10 gram gær.

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 7. jan 2017, 21:38

Min svigerfar, der er gammel bager, bruger ferment til hævning og har hæver sit fantastiske sigtebrød med ferment ved 37 grader i sin sous vide...

Brugeravatar

Emneforfatter
hoffer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 7. jan 2017, 21:52

prause skrev:Jo koldt vand ved koldhævning. Hæver natten over på køl.
Når dejen har fået lidt varme (efter at være blevet taget ud i køkkenet i 1 time eller 2) og brødet er formet og spændt op, så lader jeg den stå i fyrrummet når det er sommer. Om vinteren stiller jeg det ind i en lun ovn (ca. 40 grader).
Varmen gør at gæren går i "turbomode" efter at have halvsovet i køleskabet på den måde kan du nøjes med de 5-10 gram gær.

super , tak for hjælpen - det vil jeg prøve .1%¤ skal da også prøve den måde din svigerfar gør på et tidspunkt :-D

Vh
Hoffer
Hoffer
2670 Greve

Weber Summit S-670
Weber OTG 57

Tilbage til "Brød og kager"