Knækbrød eller kiks med kerner og bær

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Knækbrød eller kiks med kerner og bær

Indlæg#1 » 6. okt 2010, 00:10

jeg har lige prøvebagt denne opskrift fra Ninas Naturcafé i Kirkelte og vil straks dele med jer (opskriften findes også på nettet på Ninas hjemmeside)

1 dl havregryn
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
1 dl tørrede tranebær, let hakkede
3½ dl hvedemel
1 tsk bagepulver
1½ tsk fint salt
2 dl vand
2/3 dl olie

Alle tørre ingredienser røres sammen og vand og olie røres i med en grydeske. Der røres lidt mere mel i til dejen ikke er for klistret. Del dejen i to og rul hver halvdel ud for sig mellem to stykker bagepapir. Det skal være meget tyndt! (det passer med en alm. bageplade). Læg dejen på plader med den ene stykke bagepapir under. Brug klejnesporen eller en kniv til at ridse dejstykket i firkanter, så er det meget nemt at få nogenlunde ensartede stykker. Bages ved 200 gr. varmluft i 10-12 min. Lægges på rist til afkøling og når stykkerne er helt kolde, kan de lægges i tæt dåse.

Det var super nemt at bage knækbrødet, det smager forrygende som det er eller med koldt smør og de næste gange vil jeg eksperimentere med melet, prøve at bruge speltmel, lidt rugmel eller en kombination af forskellige grove meltyper sammen med hvedemelet. Det er vist efterårets sunde "småkager"

mvh Karen

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Re: Knækbrød eller kiks med kerner og bær

Indlæg#2 » 6. okt 2010, 09:16

Hej Karen

Lyder som en god opskrift (bruger den selv :lol: )

Dog har jeg ikke prøvet med tørret bær, men det er da oplagt at putte i dejen.

Den økologiske speltmel fra Økoline er super. Jeg bruger som regl 1½ dl spelt og 2 dl hvede.
Robert

Brugeravatar

Dittesej
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 6. okt 2010, 11:54

Hej
Det er også den opskrift jeg plejer at bruge, dog putter jeg lidt grahamsmel i, så bliver de lidt grovere.
De smager bare super godt :savl2:
Weber 57cm

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#4 » 6. okt 2010, 14:28

Karen skrev:jeg har lige prøvebagt denne opskrift fra Ninas Naturcafé i Kirkelte og vil straks dele med jer (opskriften findes også på nettet på Ninas hjemmeside)

1 dl havregryn
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
1 dl tørrede tranebær, let hakkede
3½ dl hvedemel
1 tsk bagepulver
1½ tsk fint salt
2 dl vand
2/3 dl olie

Alle tørre ingredienser røres sammen og vand og olie røres i med en grydeske. Der røres lidt mere mel i til dejen ikke er for klistret. Del dejen i to og rul hver halvdel ud for sig mellem to stykker bagepapir. Det skal være meget tyndt! (det passer med en alm. bageplade). Læg dejen på plader med den ene stykke bagepapir under. Brug klejnesporen eller en kniv til at ridse dejstykket i firkanter, så er det meget nemt at få nogenlunde ensartede stykker. Bages ved 200 gr. varmluft i 10-12 min. Lægges på rist til afkøling og når stykkerne er helt kolde, kan de lægges i tæt dåse.

Det var super nemt at bage knækbrødet, det smager forrygende som det er eller med koldt smør og de næste gange vil jeg eksperimentere med melet, prøve at bruge speltmel, lidt rugmel eller en kombination af forskellige grove meltyper sammen med hvedemelet. Det er vist efterårets sunde "småkager"

mvh Karen

Super fin opskrift. :-)

Knækbrødene bliver lavet på grillen - på fredag. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Emneforfatter
Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 8. okt 2010, 09:07

Variation I:

1 dl havregryn ---> 1 dl valsede alle-korn (svensk produkt)
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner --> 1 dl pinjekerner naturel
1 dl græskarkerner
1 dl tørrede tranebær, let hakkede --> 1 dl hakkede, tørrede dadler
3½ dl hvedemel --> 1½ dl speltmel og 2 dl hvedemel
1 tsk bagepulver
1½ tsk fint salt
2 dl vand
2/3 dl olie

også denne gang en succes, jeg rullede dejen endnu tyndere ud end sidst og gav dem et par minutter mere i ovnen, så de fik lidt mere farve, og uhmm, hvor blev det bare knasende sprødt

mvh Karen

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 8. okt 2010, 10:06

Karen - Også den opskrift ser superlækker ud :-D :-D :-D
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Emneforfatter
Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 8. okt 2010, 16:47

Fred kan jo bare det der med at få alt bagværk endnu flottere, jeg gør ikke så meget ud af at stykkerne skal blive ensartede eller firkantede, kun at de skal blive meget tynde - og SMAGEN!, uhmm, det er bare så lækkert og jeg fortsætter med at komme med variationer den næste tid, for knækbrød er blevet familiens nye dille

dejen er super nem at arbejde med, jeg ruller den ud mellem to stykker bagepapir og det går som en leg, det er hurtigt bagværk, nemt lige at lave en portion, hvis ovn eller grill alligevel er i brug

mvh Karen

Brugeravatar

poulw
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 1. jan 2011, 04:23

Karen skrev:Det var super nemt at bage knækbrødet, det smager forrygende som det er eller med koldt smør og de næste gange vil jeg eksperimentere med melet, prøve at bruge speltmel, lidt rugmel eller en kombination af forskellige grove meltyper sammen med hvedemelet. Det er vist efterårets sunde "småkager"

mvh Karen

Som et eksperiment med groft rugmel, har jeg lige prøvet opskriften, modificeret til:

2 dl groft rugmel
2 dl hvedemel (plus lidt ekstra)
1 dl havregryn
2 dl vand
2/3 dl rapsolie
1 stor tsk salt
1 tsk bagepulver

Sesamfrø sprinklet ovenpå og trykket ned som pynt.

Den første plade fik 20 minutter ved 200C, men kun de yderste knækbrød blev sprøde.
Dem i midten var lidt seje.

Den anden plade fik 25 minutter (de sidste 5 minutter med lågen på klem), og de blev meget fine.

Det kunne tyde på, at man nok skal beregne lidt ekstra bagetid, hvis man kommer groft rugmel i dejen.
Med venlig hilsen,
Poul

Vi spiser for at leve - men vi lever også for at spise

palmingryden
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 1. jan 2011, 14:45

Hver sin lyst :mrgreen:
Panering er godt..
Dobbelt panering er dobbelt så godt...

Tilbage til "Brød og kager"