Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Thebirkes af bløddej
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 50
Geografisk sted: Nykøbing sj
Den ældste bager i byen laver nogle tebirkes af en bløddej med birkes på - og de er faktisk ganske velsmagende :-D
Bageren bruger altid kardemomme i sine tebirkes.

Bløddej:
5 dl letmælk
50 gr. gær
88 gr. sukker
10 gr salt
2 æg
1200 gr mel
200 gr margarine
5 gr kardemomme (Kan undlades)

gæren opløses i den lune mælk, sukker og salt tilsættes sammen med mel og margarine og dejen æltes grundigt, eller skal køre mindst 10 min i røremaskine.
Dejen skal ligge i 15 min inden den deles i 3 lige store klumper. Klumperne formes som brød i 40-45 cm længde, de trykkes flade 1-1½ cm, pensles med æggestrygelse (1 æg + ½ dl vand), og strøs med blå birkes. Nu deles dejen i 8 lige store stykker og sættes på bagepladen. Hæver i min 1 time og afbages ved 230 grader i 10 min.

IMG_7161.JPG

Et enkelt billede af det færdige resultat.

IMG_7162.JPG

Et luftfoto af det samme ( ved godt at alle ikke er lige kønne, men det er første gang jeg prøver disse)

IMG_7166.JPG

Et uskarpt billede af bund og krumme. Personligt kunne jeg godt lide at luftboblerne i dejen ikke var alt for store. Og brødet virkede både let og havde god krumme.

IMG_7160.JPG

Lige et billede af dejen i hviletiden.

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Billede

Profil My GrillGalleri Email  

Titel: Re: Thebirkes af bløddej
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Alder: 28
Geografisk sted: København S
er det det samme som smørbirkes? for jeg kan ikke se remonce eller andet syndigt.

Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Xenia skrev:
er det det samme som smørbirkes? for jeg kan ikke se remonce eller andet syndigt.

Nej, det har ikke noget med "smørbirkes" at gøre som sådan. Det jeg kalder smørbirkes er lavet af en halvwienerdej og så er der remonce i. Dette er nogle tebirkes fremstillet af bløddej, og de smager faktisk ganske godt (De er heller ikke lige så fedtholdige som dem der er af halvwienerdej).
Der er meget stor egnsforskel på hvad tebirkes, smørbirkes, "køwenhavnere" mv er.
Disse Thebirkes er ganske simple og består i alt sin enkelthed af et godt blødt grød med birkes på.

Billede

Rutineret medlem
Rutineret medlem

Alder: 28
Geografisk sted: København S
så er det hvad man på amager kalder en smørbirkes:-) en bolle lavet af tebolledej med birkes på. Lækre ser de ud, desværre prøver vi i øjeblikket at lade være med st spise brød, så bare tanken om duften af brød lige nu....

Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Xenia skrev:
så er det hvad man på amager kalder en smørbirkes:-) en bolle lavet af tebolledej med birkes på. Lækre ser de ud, desværre prøver vi i øjeblikket at lade være med st spise brød, så bare tanken om duften af brød lige nu....

Ja, kært barn har mange navne :-D
Og det kunne såment også være dej til en tebolle - En bløddej er en universaldej, som kan bruges til rigtigt mange formål, det er kort fortalt en gærdej med masser af sukker og fedtstof :-D
(sukkeret er nedbrudt af gæren, men fedtstoffet er der endnu, og det er det som giver det bløde brød).
Måske bliver der en chance for at prøve den senere 8)

Billede

Vis indlæg fra foregÃ¥ende:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]