Dette er forskud på glæderne, her ser I det færdige resultat, med hjemmelavet (ikke købe) æggestand.

Efter at have læst grundigt op på emnet blev det tid at prøve at varmryge fisk for første gang.
En god ven bragte 4 friskfangede, afslimede og rensede ål, så det slap jeg nemt over. 2 stk. på ca. 300 gram, 2 stk. på ca. 400.
De saltede i en 15 grader (185 gram salt/liter) lage, de små i 2½ time, de større i 3 timer.
Jeg varmede ovnen godt op, derefter lagde jeg ålene i lunkent vand (15 min.)for at fjerne overfladesalt,
De blev hængt drivvåde ind i ca. 100 gr.C., må ikke gerne den første ½ time gå under 90 Gr.C., derefter skal temperaturen henover tid falde til min. 60. De røger i alt 2½ - 3½ timer, efter størrelse (og røgmesterens fornemmelse).
Jeg havde læst om ovne med varmeholdende sten. Det havde jeg ikke, men faldt over en kasseret støbejernswok, som jeg brugte som ildsted i bunden af Weberen. Jeg tror bestemt den hjalp til en ret ensartet høj temperatur. Jeg tændte 25 Heat Beads, som varmede ovnen op, og supplerede med tørre, tynde birkestave, som jeg så styrede temperaturen med. Da ålene var tilpas tørrede/kogte lagde jeg bøgesmuld over kullene, uden at kvæle gløden, og det holdt jeg ved lige resten af røgetiden.
HER ER DE FRISKSLAGTEDE ÅL.

HER ER DE FÆRDIGRØGEDE, LIGE TIL KØLESKABET.

HER ER ET NÆRBILLEDE, JEG TROR TRÆKKER MUNDVAND.

OG HER ER DEN FØRSTE SÅ FILETETTERET NÆSTE DAG.

Hilsen Per